Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297168
Kontrasten er nogenlunde konstant over hele lysstyrke-skalaen, hvis den dynamiske belysning slås helt fra. Vi har grafer, der beviser dette, men da det er Daniel hos Rtings, som har leveret den, så kan jeg ikke umiddelbart dele den.

Måling af kontrast med lokal nedtoning af lys vil afhænge meget af mønstertype og hvor man får placeret sensoren. Aggressiviteten af nedtoningen (høj/lav/standard) er også ret vigtig. Der kunne i princippet godt være forskelle mellem størrelserne af panelerne.

Problemet med kontrasten er, at målingen af sort er super følsom og den sensor vi bruger er reelt ikke gearet til at måle så lidt lysoutput. Usikkerheden er høj og der skal kun en afrunding ude på sidste decimal til før målingen giver noget helt andet.

Rtings måler kontrasten ved 100 nits hvid, men de bruger ikke samme sensor som de kalibrerer med. Det er noget Panasonic grej, som kun måler lysstyrke er det er ret præcist på meget små lysmængder også.

Men altså: kontrastforholdet i absolutte mål ser jeg ikke som en speciel vigtig måling. Om sortniveauet er 0.024 eller 0.012 vil ikke være synligt forskelligt i ret mange situationer, men med samme lysstyrke af hvid vil kontrastforholdet svinge med 100%. I sådan en situaiton kan tallet i sig selv jo ikke bruges til en dyt, da det intet siger om hvordan TV’et performer i virkeligheden.
#297320
Jeg brænder lidt for en 75” Q90R, -den passer godt til hele familiens behov. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad I derude tænker om at se fodbold på denne model og størrelse skærm, specielt i forhold til 50Hz stutter og DSE?
#297324
Fodbold er intet problem på Q90. Der var ikke nogen DSE på vores 65’er, men det var et sample fra Samsung, så hvordan det er i almindelighed er svært at sige. Det er dog ikke vores opfattelse, at der er nogen cherry-picking af de samples vi får.
#297830
Fra elcom d 8. Maj:
“Vær opmærksom på at 55" modellen har færre belysnings zoner end den 65" model som denne test/review er lavet på. Jeg mener det er omkring halvdelen 240 mod 480”.
(Hvor får du mon de 240 fra?)
Fra Torben Rasmussen d 8. Maj:
“Ja, der er lidt variationer mellem størrelserne. Jeg skal lige få tilføjet en note om det i testen.”
(Hvornår kan det forventes?)
Fra anmeldelsen:
“De små dæknings-% hæmmes af, at skærmens 480 zoner bliver for store ift. det område, som skal oplyses, og de høje dæknings-% hæmmes af begrænsningen i strømforsyningen, som ikke kan opretholde 1700 nits på en fuld hvid skærm uden at sprænge en sikring.”
Jeg ser at 65” og 75” har det Samsung kalder Direct Full Array 16X og 55” har Direct Full Array 10X
Har de 2 ting noget med hinanden at gøre?
Jeg ser at Rasmus Larsen på flatpanelshd.com d. 21 marts skriver at DFA nok har noget med antal mulige nits at gøre?
“So 16X is probably 250 nits x16 = 4000 nits.
8X is 2000 nits
etc.”
Og har alt dette nogen betydning hvis man stiller skærmen i en lys stue? Som har sydøst vendte vinduer.
Plads og penge gør at jeg kigger meget på en 55” frem for en 65” men hvis 55” er lige til toilettet i forhold til alle de anmeldelser som findes (som alle er ang. 65”) er en Q85R måske et bedre omend billigere køb? Selv om det kun har DFA 8X.
#297840
De 240 zoner for 55" står oplyst på https://www.displayspecifications.com/en/model/47741860 og mange andre steder.

Til sammenligning har Sony XF9005 48 (eller 60?) zoner https://www.displayspecifications.com/en/model/47c210f5 og Sony X950G 60 zoner https://h-m-entertainment.com/sony-x950g-review mens Z9F i 65" har 104 zoner https://www.displayspecifications.com/en/model/cf101450.

Q90R i 55" med 240 zoner har stadig ca. dobbelt så mange zoner vandret og lodret som de FALD-modeller fra Sony som man normalt styrer folk hen imod hvis de absolut ikke vil have et OLED TV.
#297841
Samsung Q90R i 55 tommer ligner en nedgradering i forhold til Q9FN den har 320 zoner, er der nogen der har nogen gisninger om hvad det kan betyde for billede kvalliteten i forhold til Q9FN.
Jeg over vejer at købe Q90R i 55 tommer.
Mvh ander
#297857
Aaaahhh! Globulus, den side har jeg også været inde på men det druknede åbenbart i info. Så tak for øjenåbneren.
Det jeg har sporet mig ind på der er forskellen på:
Q90R. Q85R.
PQI: 4000. PQI: 3800.
HDR: Quantum HDR 2000. HDR: quantum HDR 1500.
Local dimming 10X. Local dimming 8X
Udgangseffekt: 4.2ch(60W) udgangseffekt: 2.2ch(40W)
40mm dyb skærm. 62mm dyb (Men 2,5kg lettere?)
Lyszoner: 480. Lyszoner: 240
Og så naturligvis selve foden.
Så for mig, der åbenbart går i små sko, er spørgsmålet om de hård fakta (og den evt. mulige forskel i billedkvaliteten) er de 2000.- mere værd? (På nuværende tidspunkt)
Eller skal man bare sige: better safe than sorry! :s
#297971
@Torben Rasmussen tak for svar :-)
Jeg kunne godt forstille mig, at Samsung kom med på Dolby Vision vognen på et tidspunkt, men det er jo ikke givet at Q90R kan få DV med en software opdatering. Hvis nu man forstiller sig, at kommende års model får DV, vil det så være muligt at skifte One Connect Boxen ud?