Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#296974
Anmeldelsen af Samsung Q90R er online. Den afløser sidste års Q9FN og byder på bl.a. teknologi til bredere betragtningsvinkler og One Connect-boks. Apple AirPlay 2 tilføjes med en senere opdatering.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1557209492

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#296986
Hvorfor vente hvis det et 55 tommer du er på udkik efter , kan du få 20% rabat på samsung 2019 qled modeller , hvis du tager dit gamle alter med ved elgiganten , jeg ville ihvertfald ikke vente et halv år eller mere for at spare 1000kr.
Mvh ander
#296988
Tak for en som sædvanlig grundig test, det er en fornøjelse at læse.

Som jeg har skrevet i tidligere tråd (skulle nok have ventet til testen var lagt ud) prøver jeg pt at sammenligne Q90R med sidste års topmodeller. Q9FN og Q900 koster jo alt andet lige en del mindre efterhånden.

I den forbindelse tak for svaret vedr. at I ville gå med Q90R over Q900. Jeg vil høre om I kan give yderligere et par ord med på vejen for hvorfor I ser Q90 værende bedre end de to øvrige? Betragtningsvinkler er selvsagt bedre på Q90R. Men er der andet der er forbedret i forhold til de to øvrige når det kommer til billedkvalitet?
#296994
Tak for en rigtig god test igen igen, dejligt med jeres meninger om produktet, så det ikke bare går op i tal og kurver..
Kender 2 der nok vil søge mod Q90R da de af gode grunde ikke ønsker OLED, de ville høre om det er det bedste LCD på markedet, jeg bad dem vente og læse jeres besyv med..

Den ene spørger om i også får Q8R på testbænken på et tidspunkt?, da han alligevel har tænkt sig vente lidt med købet til den er faldet i pris.
#296997
aander01 skrev:Hvorfor vente hvis det et 55 tommer du er på udkik efter , kan du få 20% rabat på samsung 2019 qled modeller , hvis du tager dit gamle alter med ved elgiganten , jeg ville ihvertfald ikke vente et halv år eller mere for at spare 1000kr.
Mvh ander
Det er 65" det er også den de har testet.
#296998
Vi får ikke en Q8 på bænken i år. Der kommer en Q7 til test ingen længe. Vi tog lidt ekstraordinært både Q9 og Q8 sidste år (og Q900, da det var første 8K), men det var udelukkende fordi Samsung pludselig tilbød 8’eren med zonestyring, hvor den var sidebelyst i USA. Skulle vi have valgt om, så havde vi nok planlagt det lidt anderledes, så det ikke var to modeller så tæt på hinanden. Vi tror på, at Q7 - som er billigste model med zonestyring i år - rammer mere ned i sweetspot for hvad der kunne blive en value-for-money model i år fra Samsung.

HDR+ indstillingen er blot en copy/paste fejl. Jeg tog udgangspunkt i tabellen fra en tidligere anmeldelse, da det letter skrivearbejdet lidt.

Q90 vs Q900 og Q9: Q90 har selvsagt bedre betragtningsvinkler og bedre håndtering af refleksioner. Styringen af baggrundsbelysningen er også bedre, men som jeg husker det, så kom der en opdatering til de to andre, som også skulle have arbejdet med dette. Det var dog efter vi havde testet Q900. Jeg tror man undervurderer den med refleksionerne lidt. Det er virkelig en markant forbedring i forhold til alt andet på markedet, så har man meget lys i stuen, så Q90 benchmarken herfra og fremefter.

Jeg er med på, at Q9 er billig lige nu, og jeg skal ikke gøre op hvor meget disse ting er værd for den enkelte, så I får mig ikke til at sige, at Q90 er den dobbelte pris værd. Hvis man lige kan vente lidt til priserne begynder at falde, så var dette dog den skærm jeg ville holde øje med i vores tilbudsjagt. Husk også - som Anders skriver tidligere - at Elgiganten har 20% trade-in rabat på Q-modellerne lige nu, så prisen kan komme længere ned mod de 20K for en 65”, hvis det er sådan en svend man er ude efter.
#297000
Jeg har ikke selv set Q90R endnu, men fornemmer at betragtningsvinklerne ikke er så gode som f.eks. en OLED, men hvad ift. IPS paneler? hvis man kan sige noget generelt der?
#297001
Den performer lidt ringere end IPS, men mærkbart bedre end tidligere VA. Det burde være tydeligt fra billedet af OLED vs LCD i testen, at billedet stadig taber en del kontrast ift OLED. Der er to billeder af hhv vinkelret og skrå vinkel, hvor både LCD og OLED er med.

Jeg tror det er svært at vurdere effekten i en butik. Det er i stuemiljøet, hvor man har fred og belysningen er mere i kontrol, at man vil kunne se at der stadig er lidt nedgang i kontrasten ved skæve vinkler.
#297005
Hej Torben.

Mange tak for den interessante test. Sammen med tests af LG OLED 2019 er jeres test af Q90 det som jeg har glædet mig mest til i år. Jeg er iøvrigt glad for, at I åbenbart vil teste Q 7 og ikke Q8, da Q7 er det billigste BAG-belyste LCD fra Samsung i år.

I starten af dette år læste jeg flere debatter om risikoen for burn in ved OLED. Derfor ved jeg at der stadig er flere personer, der er bekymrede for risikoen for burn-in på OLED. På baggrund af det vil jeg til enhver tid hellere have Samsungs nye Q 90 end et OLED TV.

Jeg ser, at I giver Q90 88 point m.h.t. billedkvaliteten. DETTE ER KUN 2 POINT MINDRE END DET ANTAL POINT, SOM LOEWES OLED TV FIK I 2018.

Hvis jeg havde mit TV på væggen - og stillede mine møbler anderledes i stuen - ville jeg gerne have et 55 tommer fremfor blot et TV på 40 tommer. Og set i dette lys ville det nye Q 90 blive det TV, som jeg allerhelst ville eje.

Det er bare ærgerligt at Q90 er så dyr i forhold til andre TV. Start-prisen på 55 tommer er jo på ca. 20.000 kr. Til sammenligning er Start-prisen på det billigste 55 tommer OLED TV fra i år 2019 vist kun ca. 16.000 kr. Så hvis man havde 20.000 kr til et TV og købte dette OLED TV kunne man få en TV-kalibrering fra en professionel fagmand eller en god Soundbar med i købet. Set i det lys kan dette OLED TV være et bedre valg end Samsungs Q 90.

Som sagt mange tak for en spændende test.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
#297020
JHN skrev: Hvis jeg havde mit TV på væggen - og stillede mine møbler anderledes i stuen - ville jeg gerne have et 55 tommer fremfor blot et TV på 40 tommer. Og set i dette lys ville det nye Q 90 blive det TV, som jeg allerhelst ville eje.
Vær opmærksom på at 55" modellen har færre belysnings zoner end den 65" model som denne test/review er lavet på. Jeg mener det er omkring halvdelen 240 mod 480.
Det kan betyde at der kan være variationer af kvaliteten i forhold til de resultater testen viser.

Så sørg for at få set godt på TV'et inden, eller få det købt et sted hvor du nemt kan returnere hvis du ikke er helt tilfreds når du får set på det derhjemme.