Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#320444
Hej.

Flatpanels testede Samsung q90R fra 2019 i 65 zoner. Denne har vistnok ca 480 dimmingszoner. Er det rigtigt at 55 tommer udgaven af dette TV har BETYDELIG FÆRRE dimmingszoner ? Hvis "Ja" hvor få dimmingzoner har 55 tommer i så fald af dette Q90R fra 2019 ? Jeg spørger, da jeg måske kan købe et.
#320448
Hej rasmus.

Mange tak for hurtigt svar. Siden mit indlæg for få minutter siden har jeg fundet følgende link som også siger 240 dimminzoner ved 55 tommer udgaven af dette 2019-TV. Tror du at dette vil give betydelig ringere billedkvalitet med meget mere blooming på 55 udgaven ? Arealet på 55 tommer er mindre end 65 tommer, så måske gør det ikke så meget at 55 tommer udgaven kun har 240 zoner. Hvad er dit synsp
unkt ? Tror du ellers at 55 udgaven er lige så god som 65 udgaven på andre punkter end dimminziner ?

https://www.displayspecifications.com/en/model/47741860
#320452
Den tråd du har skrevet i har adskillige indlæg, som angiver antallet af zoner, så du havde ikke behøve lede andre steder ;)

Det er ikke arealet af skærmen, der afgør om antallet af zoner er nok. Færre zoner vil - uanset skærmstørrelse - dække over flere pixels end flere zoner vil, så du vil få større gene af blooming, hvis antallet af zoner går ned. Med dét sagt, så er 480 zoner dog stadig ikke nok til at undgå blooming, så det vil ikke kunne elimineres uanset hvad.
#320459
Hvis det skal være LED (LCD) TV, så finder du nok ikke mange andre i 55" fra de seneste par år med flere end 240 zoner. Samsung skulle også i deres billede algoritme favorisere at mindske blooming, så hvis det er største irritations punkt, så burde Q90R være et fint valg.
#344739
Til info, så er der nu kommet officiel firmware opdatering til Q90R som introducerer eARC funktionalitet.

Der er nu under avancerede lydindstillinger kommet mulighed for at sætte eARC til auto.

Jeg har testet det med mit Apple TV 4K, og jeg får nu Dolby Atmos igennem TVet til min Sonos ARC soundbar. Har testet med Netflix, Disney+ og HBOMAX.

De lovede at det ville komme, men det tog 3 år :-)