Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#288795
Anmeldelsen af Samsung Q900R er online. Det er selskabets første 8K TV, som også lover 4000 nits højlys, "AI" opskalering og seneste smart-funktioner, herunder One Connect-boksen.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1544586957

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#288810
Ja, jeg synes egentlig min analogi med mobiltelefonen var ret sigende. Man sad sådan lidt tilbage og havde følelsen af, at skærmen kunne så meget mere end dét du reelt kunne få den til i dag. Der kommer bare til at gå så lang tid før 8K er mainstream, at det ikke engang er manglen på HDMI 2.1, der pt. er det værste setback. Vores spillekonsoller kæmper for at kunne vise spil i 4K, og ingen indholdsskabere snakker 8K film.

Vi kommer med garanti til at se en del flere 8K-skærme inden længe, men ift. Fuld HD vs. UHD-debatten, så er vi bare på et endnu lavere stadie nu.
#288812
Torben Rasmussen skrev: Vi kommer med garanti til at se en del flere 8K-skærme inden længe, men ift. Fuld HD vs. UHD-debatten, så er vi bare på et endnu lavere stadie nu.
Er der ikke 8K video på YT?
som denne https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ&t=79s
Den er da 4320p60 , ved ikke om det så virkede.

Men så længe de producerer/downsampler til i 2K lagring, så har vi vel langt til en film i 8k.
#288818
Jo der er 8K på youtube, men Q900 kan ikke vise det. Man kan ikke få lov at bumpe opløsningen op til mere end 4K.

Men det vidste vi nu godt på forhånd, for det var også nævnt under præsentationen på IFA. Se evt her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1536580296
#289010
Jeg pointerede det i en artikel og fik for nylig lejlighed til at tale med et par filmfolk om det. Kort fortalt så tror jeg, at overgangen til 8K faktisk kommer til at tage længere tid end overgangen til 4K (som startede i 2012). Det bygger jeg på, at mange film er optaget på 35mm filmruller, hvilket tillader genudgivelse i 4K. 35mm kan som sådan også genudgives i 8K, men forbedringerne vil være minimale. Så ift. bagkataloget skal vi altså kigge mod film optaget på 70mm (såsom 2001: A Space Odyssey), hvilket bestemt ikke har været normen.

Der er også digitale kameraer, som kan optage op imod 8K. Netflix's Lost in Space er f.eks. optaget i 7K. Men det er relativt nyt, at man gør det.
#289016
Rigtig spændende test, som giver en indblik i hvor vi teknisk set befinder os hvad angår 8K.

Hvis udrulningen af 4K begyndte i 2012 så kan der sagtens gå en rum tid før 8K materiale i form af streaming og almindelige tv kanaler, bliver mere tilgængeligt. Vi skriver snart år 2019 og endnu er 4K relativt begrænset. Det er muligt at overgangen til 8K går hurtigere men forventer, at der sagtens kan gå 4-6 år endnu før vi befinder os i stadiet som vi befinder os i nu ifht 4K.
#289163
Hej.

Jeg har lige før igen kigget på de karakterer som Flatpanels giver for billed-kvaliteten af Samsung 8K og af Samsung Q9 i 4K fra 2018. Førstnævnte får 87 %, mens sidstnævnte får 83 % i billedkvalitet. Hvor stor denne forskel betyder ved jeg ikke.

Jeg ville prøve at se Flatpanels karakterer for billedkvaliteten for alle de testede LCD TV. Men jeg kan ikke finde dem. Men er det rigtigt forstået, at Samsung 8K er det LCD, der har samlet flest point for billedkvalitet i alle jeres test af LCD-TV ? Hvis "ja" må Samsung 8K jo have lavet et ret så godt TV m.h.t. billedkvalitet. Og det lyder spændende med snakken om 3D-effekt ved dette 8K. Men jeg ved godt, at billedkvaliteten er dårligere end på OLED.

Kærlig hilsen Jan
#289164
købte i sin tid en philips i 4 k med løfte om en boks, så det også rent faktisk kunne bruges til noget--bortset fra, at der gik ca. 1 år, før boksen kom, så ligner det samme nummer med dette tv. Stort set ikke meget at bruge den nye teknik til.
#289167
Mange tak Torben. Nu kan jeg finde ud af det igen. Jeg har før været inde på oversigter og set det som jeg ville se, men jeg kunne ikke finde det lige før. Det er nogle interessante oversigter.

KH Jan