Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alex B
#324534
Tak, fin forklaring vedr. HDMI forsinkelse, det giver mening.

Og godt at høre, at AirPlay er synkront mellem HomePod og B&O, det muliggør jo et multirum-setup med forskellige mærker, via AirPlay.
Rasmus Larsen skrev: 17. dec 2020, 06:59 Jeg ved så ikke lige hvorfor det virker, når du går gennem "control other speakers"
Det tror jeg så godt jeg kan forklare. På denne måde AirPlay'e du ikke til ATV, men beder ATV spille din valgte kilde (i mit tilfælde Apple Music). Du starter sådan set den pågældende app på ATV. Samtidig, så er det ikke telefonen, der AP'er til Sonos, men derimod ATV, som så nok kan finde ud af at kompensere for den samme HDMI forsinkelse, ligesom den gør med lyd/billede.

Desværre har HT-ST5000 ikke indbygget AirPlay. Og da Sony lader til, at have glemt den eksisterer, så kommer det nok næppe.

Men det vil sige, at hvis jeg vælger at få en HomePod eller B&O højtaler til stuen, så kan jeg nok forvente at den kan spille i sync med mit Sonos.
Af cgmand
#324540
Rasmus Larsen skrev: 17. dec 2020, 06:50
cgmand skrev: 16. dec 2020, 16:23Jeg oplevede flg mærkværdigheder i mit setup (Apple TV4k + 2 x HomePod):

1. Til tider umuligt at sætte tilpas volumen. Alt for store spring. Enten for lavt eller for højt.
2. Som om den enkelte HomePod mødte rummet for første gang, hver gang jeg tændte for dem og så skulle de til at kalibrere sig på ny, så der hver gang gik lidt tid inden de spillede godt.
3. Nogle gange var volumen forskellige på de to, som om balancen havde rykket sig og jeg kunne ikke ændre det.
4. I nogle tilfælde var bassen så overskruet, det næsten var ulytteligt. Jeg oplevede det især ved musik fra fx Soundcloud eller Mixcloud fra iPhone.
1. Enig, springene i lydsstyrke var meget store før. Efter 'Home Theater' er de blevet lidt finere. Man kan justere lydstyrken med fjernbetjeningen, fra iPhone Remote-ikon i kontrolcentret eller med Siri, når Home Theater-parring er sat (ligesom med AirPlay hidtil).
2. Det har jeg faktisk ikke oplevet. Jeg har kørt både stereo-par og særskilt på de to HomePods.
3. Det har jeg ikke oplevet med Home Theather-funktionen. Her følger de hinanden. Dog oplever jeg stadig ofte, at Siri taler enten for højt eller lavt - jeg forstår ikke, at det er så svært at sætte lydniveauet passende, når der er så mange mikrofoner i HomePod.
4. Har ikke erfaringer med Soundcloud og Mixcloud desværre. Generelt har jeg ikke oplevet problemer med styring af bassen. Kan det måske have noget at gøre med den tilpasning til rummet, som du også oplevede?

Når det er sagt, så har jeg dog oplevet andre tilsvarende problemer, særligt med Siri-delen. En smart mulighed er, at man nu kan tænde/slukke Apple TV (og derved TV-skærmen) via Siri-kommandoer til HomePod. Det virker dog meget sporadisk og det driver mig (og konen) til vanvid, særligt når vi forsøger at stoppe/starte en tegnefilm til de mindste.

HomePod aflæser heller ikke Apple TV's "state" korrekt, når de er parret, hvilket er underligt. Her mener jeg, at hvis man siger "Hey Siri, pause Apple TV" så sættes videoen på Apple TV til tider på pause, men ofte melder Siri bare tilbage, at der ikke afspilles noget (tilsyndeladende fordi Siri aflæser "state" for musik-afspilning i stedet). Tilsvarende hvis man siger "Hey Siri, play Apple TV", så starter Siri til tider video, men oftest musik. Det virker ikke så gennemført og generelt skal Apple altså arbejde på at få Siri til at fungere ordentligt - hver gang.
Tak for svar, glæder de har fået rettet den med volumen. Er dog stadig nervøs for det med for meget bas (troede aldrig jeg skulle skrive det!!) hvis jeg skulle generhverve dem. Håber de på et tidspunkt tilføjer en equalizer.

Nu ved jeg godt det prismæssigt er en unfair sammenligning. Men kan et stereo HomePod setup konkurrer med en B&O Stage ?
Du nævner også Sonos Arc har bedre lyd. Er det både ved TV, film og musik ?
#324554
Mange tak for den yderligere test af HomePods og især med hensyn til Home Theater, i gør et rigtig godt stykke arbejde her på siden og det virkelig værdsat!

Det virker dog til, at der stadig er en række småfejl og irritationer som sagtens kan blive udbedret i fremtiden og med en potentiel ny Apple TV engang i 2021 så tror jeg, at jeg vil vente med at dedikere mig til et sådan setup.

Prisen for 2 styks, setuppets look og lyden tiltaler mig dog stadigvæk. Kan jeg få ca 80-90% af hvad en Arc kan tilbyde, så er jeg fint tilfreds med det.

Mit håb er dog at Apple vil omfavne konsoller som Xbox og Playstation 5 på et tidspunkt.
#324593
cgmand skrev: 17. dec 2020, 11:15 Nu ved jeg godt det prismæssigt er en unfair sammenligning. Men kan et stereo HomePod setup konkurrer med en B&O Stage ?
Du nævner også Sonos Arc har bedre lyd. Er det både ved TV, film og musik ?
Vi har desværre ikke haft 2x HomePod stående i samme rum som B&O Stage og Sonos Arc, da Torben har testet sidstnævnte og jeg har testet HomePod.

Jeg har dog hørt Stage og Arc ved en del lejligheder. Jeg synes, at HomePod alene mangler en del. I par kommer HomePods tættere på Arc og Stage, men jeg synes stadig de to soundbarer er et skridt op og mere bas-potente (særligt Stage) til TV-lyd.

Til musik synes jeg HomePod gør det rigtig godt - løftet af rumkorrektion, som virker godt herhjemme. Til musik ville jeg personligt vælge 2x HomePod fremfor de andre, men det skyldes også funktionaliteten.

Jeg synes, at Home Theater og 5.1/7.1/Atmos håndtering har løftet HomePod på TV-lyden. Hvis du ikke har fået hørt den del, så synes jeg det er værd at prøve. Jeg har primært testet det med Atmos-indhold fra Apple TV+, men i går kørte der en julefilm med 5.1 lydspor og det gav faktisk også en pænt løft. Selvfølgelig ikke klassisk surround, men det udvider lydbilledet uden at det bliver kunstigt.
#324594
RetroRobert skrev: 17. dec 2020, 13:32Prisen for 2 styks, setuppets look og lyden tiltaler mig dog stadigvæk. Kan jeg få ca 80-90% af hvad en Arc kan tilbyde, så er jeg fint tilfreds med det.

Mit håb er dog at Apple vil omfavne konsoller som Xbox og Playstation 5 på et tidspunkt.
Det er nogle af de samme tanker, jeg har gjort mig. Vores setup er ikke så oplagt til soundbar, da TV'et ikke hænger på væggen. Gulvhøjttalere fungerer, men de bliver dominerende. Jeg har søgt noget mere fleksibelt og jeg vil have kablerne væk i så vidt muligt omgang. Jeg synes godt 2x HomePod kan levere de 80-90% af Sonos Arc.

Ift. Mark Gurman så er det interessant at han siger, at nye Apple TV-hardware skulle være kommet i år. Det antyder jo, at Home Theater funktionen skulle have været lanceret nogenlunde samtidig. Det er lidt mærkværdigt, at de slet ikke gav nyheden scenetid ved deres lanceringer. Jeg kan forestille mig, at tingene bindes sammen i højere grad med ny hardware. Der må være nogle hardware-faktorer inde i billedet eftersom Apple TV HD ikke virker med Home Theater.

Jeg tror egentlig mere, at Apple sigter mod at overtage PlayStation og Xbox's roller end at spille sammen med dem i højere grad. Deres M1 Soc til Mac yder 2,6 TFlops på GPU-delen, så allerede nu har de jo noget, der overstiger sidste konsolgeneration, PS4 og Xbox One. Denne SoC i ny Apple TV-boks og så har man fundamentet for konsolspil på Apple TV. For en del kunder vil det sikkert være "godt nok" og så kan de jo nå at lancere endnu en Apple TV-boks eller 2 før denne konsolgeneration er ovre. Og man kan sågar bruge sin PlayStation og Xbox controllere på Apple TV.
#325239
Hej Rasmus,

Tak for en god anmeldelse.

Jeg har netop købt en HomePod igår (jeg har tanker om at købe en til for stereo-par, men efter de seneste 24 timer overvejer jeg at droppe det helt)..

Jeg har parret min HomePod fast med mit Apple TV 4K.

Jeg oplever følgende udfordringer:
1. Når jeg afspiller musik fra min iPhone (Apple Music) på HomePod'en (igemmen Apple TV4K? eller blot som en symbiose nu hvor de er parret) så "pauser" musikken random. Det er pænt træls at jeg skal trykke på play igen relativt ofte. Jeg har søgt lidt på diverse forums og det ser ud til at der er flere der oplever dette og ikke kun mig.
2. For første gang til morges oplevede jeg at det så ud som om i Apple Music appen, at AirPlay var hoppet fra - appen stod som om at der intet spillede, selvom musikken kørte for fuld blus. Det så også ud som om, i Apple Music-appen, at den ikke havde forbindelse via AirPlay til HomePod'en.
Når jeg derimod gik ind i Hjem og gik ind på min HomePod den vej kunne jeg se at musikken spillede og intet var galt.

Har du oplevet ovenstående?

Jeg overvejer flere ting...
1. Fjerne den faste parring med mit Apple TV 4K og se om det virker bedre...
2. Jeg har søgt på flere forums vedr. ovenstående og der er mange "løsningsforslag" som handler mere om netværket; fx er der nogle der påstår at det kan hjælpe at connecte til 2.4Ghz eller blot et frekvensbånd (2.4 eller 5 Ghz) - lige nu opererer mit netværk med de 2 frekvenser, men via et SSID. Jeg har hørt at der kan opstå "pauser" hvis den enhed man afspiller musikken fra og selve HomePod'en fx springer fra 5 Ghz til 2.4Ghz, men jeg kan ikke finde ud af om det decideret er årsagen.
3. Give min HomePod en fast IP
4. Ændre indstillingen på den så alle kan få adgang til den (self. med password) - der er nogle der skriver at det hjalp dem, så det ikke er baseret på at jeg er på samme netværk.
#325248
Rasmus Larsen skrev: 6. jan 2021, 11:36 Det har jeg ikke oplevet. Umiddelbart lyder det dog for mig også mere som "huller" i netværket end produktrelaterede problemer. Min oplevelse er, at de kører helt stabilt - senest 10 timer i steg nytårsdag og aften.

PS: Vi kører også både 2,4GHz og 5 GHz WiFi herhjemme.
Det mistænker jeg også, men jeg kan ikke finde ud af hvad der er årsagen til det i min firewall..

Jeg har til historien forsøgt at komme problemet til livs i første omgang ved at fjerne den faste parring med mit Apple TV 4K og se om det virker bedre:

Indtil videre tre timers uafbrudt afspilning af musik fra telefonen (Apple Music) direkte via AirPlay til HomePod'en og der har ikke været skyggen af "pauser" endnu.

Jeg tester med film fra Infuse senere* og også via streaming efterfølgende :)

*Jeg oplevede faktisk et 3. problem som jeg ikke beskrev i mit 1. indlæg;
Ved streaming (bruger Infuse som er koblet på min Plex Media Server på NAS'en) igår oplevede jeg at filmen ligepludselig "stoppede" og så forsvandt lyden, hvorefter filmen igen begyndte at afspille, dog uden lyd igennem HomePod'en.
#325251
Et andet problem, som derimod er opstået hos mig efter Home Theater-funktionen blev lanceret. Hidtil stoppede Apple TV videoafspilning (og dermed lyd), når man skiftede væk fra HDMI-porten. Det sker ikke længere, så hvis jeg griber efter f.eks. PlayStation-controlleren og TV'et skifter over på HDMI-porten, så kører Apple TV-lyden videre i HomePod. På samme vis styrer Apple TV's fjernbetjening nu lydniveauet på HomePod, hvorfor den ikke sender infrarød til lydsstyrkeregulering af TV'ets højttalere (når man f.eks. er på en anden HDMI-port).

De to ting hænger sammen og jeg kan ikke se, hvorfor det teknisk ikke skulle fungere længere. Jeg er på tvOS 14.4 beta.
#325277
Rasmus Larsen skrev: 6. jan 2021, 13:01 Jeg håber du finder en løsning. Giv gerne en opdatering, hvis du finder svar :)
Jeg har ikke fundet en løsning endnu - i hvert fald ikke ift. mit netværk (hvis det er dér problemet er), men "pauserne" og problemerne i Infuse m.fl. er stoppet efter jeg har fjernet den faste parring med mit Apple TV 4K (Home Theater-funktionen). Jeg skal dog nok få testet yderligere (jeg vil selvfølgelig gerne have Home Theater-funktionen til at virke), så jeg vender tilbage hvis jeg finder svaret.

Jeg har testet uafbrudt siden igår;
1. spillet musik fra iPhone (Apple Music) til HomePod'en via Airplay
2. Streamet både live TV og film fra DRTV, TV2, Netflix
3. Streamet film fra NAS'en på mit Apple TV 4K gennem Infuse (Plex Media Server)

Der har ikke været problemer siden - jeg har dog i dag oplevet at min nye HomePod automatisk er blevet min main Hub ligepludselig - før var det mit Apple TV 4K. Jeg kan læse mig frem til at det ikke gør nogen forskel og at HomePod'en åbenbart i Apples hierarki er øverst hvad angår Hubs.

Jeg har derudover også oplevet i dag at det ser ud til at jeg nu spiller musik direkte fra HomePod'en (jeg styre stadig musikken via min iPhone -> Se billede) hvor der før stod "iPhone -> CAMJOA HomePod" står der nu bare "CAMJOA HomePod". Aner ikke hvorfor AirPlay-moden har ændret sig, men det gør mig nu ikke noget. Er lidt mindre batteridræbende for min iPhone tænker jeg.
Vedhæftede filer
IMG_8579.PNG
IMG_8579.PNG (5.41 MiB) Vist 5619 gange
#325278
Jeg har siden lanceringen af Home Theatre funktionen været på beta-udgaver af tvOS det meste af tiden, tror jeg. Så måske der er nogle fejl i de første versioner, som jeg bare ikke har nået at opleve. Jeg vi ikke råde dig til at prøve tvOS 14.4 beta allerede, men når de er kommet 1 eller 2 beta-udgivelser videre, så kunne det måske være et forsøg værd?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8