Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pelle
#340287
Nej, hvis appen kun har spillet stereo før, må det jo være 5.1 de hentyder til.

Jeg har lige spillet samme film og sekvens i Disneys app til LG tilsluttet mine HomePods via eArc. For mig er det en anden oplevelse. Har du forsøgt det og hvad er din oplevelse?
Af Makaus
#340373
Samsung QE65Q70R

Ja, på flere forskellige formater.
Men ved Apple TV 4K hvilket format tv'et får indhold i? Hænger det ikke sådan sammen, at den justere lyden afhængig af indhold den afspiller.
#340374
Ahh yes. Hvis PS5 er sat til 5.1 PCM surround output så ligger problemet i TV'et.

Samsung Q70R har HDMI ARC men ikke HDMI eARC. Førstnævnte er pga. båndbredde begrænset til 2.0 PCM (ukomprimeret) eller 5.1 bitstream (komprimeret), så hvis PS5 sender f.eks. 5.1 PCM ud til TV'et, så vil TV'et forsøge at komprimere signalet til bitstream for at kunne få 5.1 lyd videre på HDMI ARC. Det virker med pakkeret indhold (film, serier) fordi man kan forsinke billedet, men ikke med spil (som jo ikke kan forsinkes).

Hvis PS5 i stedet er sat til stereo PCM, så må det skyldes en indstilling i TV'et et sted.

Du kan muligvis nedbringe forsinkelsen på lyden ved at sætte PS5 til at udsende 5.1 bitstream i stedet, men du vil ikke komme helt ud over problemet. Det kræver HDMI eARC i TV-skærmen.

Jo Apple TV skal som udgangspunkt justeres med 'Wireless Audio Sync' ift. formatet (4K60 SDR, 4K24 HDR osv.) men lige præcis på ARC/eARC-delen, så er 'Wireless Audio Sync' kun nødvendigt – så vidt jeg kan vurdere – på den videotilstand, man bruger som udgangspunkt (f.eks. 4K60 SDR). Jeg går ud fra, at det skyldes, at lyden bare sendes igennem med ARC/eARC-funktionen uden at Apple TV 4K foretager sig andet.
Af Makaus
#340376
Det giver mening, nu når jeg tænker over det, tror jeg også at jeg har sat PS5 til at spytte PCM ud i 5.1... ups.

Jeg havde godt undersøgt lidt om Q70Rs lyd-kanal begrænsninger. Men han ikke lige tænkt over at den prøver at lave om på signalet, hvis den ikke understøtter det.

Jeg har prøvet PS5 i bitstream og her bliver forsinkelsen endnu værre, men du tænker at det måske kan være bedre den vej, fordi tv'et ikke skal til at lave signalet om? (Hvis både PS5 og TV er sat til Bitstream og Dolby Digital, henholdsvist)

Hvis forsinkelsen er i orden med Bitstream + Dolby Digital, er det så ikke fordelagtigt i forhold til PCM 2.0? Kan hele kæden finde ud af at det er 5.1 Dolby som Apple TV/HomePods skal udsende/dekode?
#340390
Min idé med at sætte PS5 til bitstream var, at konsollen måske var hurtigere til at få pakket 5.1 lyden, men hvis forsinkelsen bliver endnu større, så tager jeg nok fejl.

Jo hvis du kan få forsinkelsen ned med bitstream (PS5) og Dolby Digital (er der eventuelt en 'Auto' indstilling på Q70R?), så vil det være at foretrække ift. PCM 2.0. Så skulle 5.1 lyden komme videre til HomePods.

Alternativt skal du kigge på en HDMI-splitter til lyden til HDMI eARC, så TV'et kommer ud at lyd-ligningen. Der findes løsninger som HDFury og vist også noget der hedder Sharq. Jeg har dog ikke erfaring med disse løsninger.
#340458
Prøvede en Star Wars film i LGs Disney+ app med mine HomePods tilsluttet i aftes. Atmos var en fremragende oplevelse, allerede i titelsekvensen dukkede elementer af orkesteret tydeligere frem. Visuelt var det dog en anden oplevelse, hver gang lyssværdene blev svunget, opstod der så mange komprimeringsfejl i billedet, at det saboterede oplevelsen. I Apple tv appen stod billedet helt uden fejl.

Så ærgerligt at man må vælge mellem lyd og billede. Håber Disney får fikset playeren.
#341825
Jeg synes, at det her er en sjov lille historie. HomePod (de originale) stiger i værdi efter køb: https://daringfireball.net/linked/2022/ ... epod-value

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg er til stadighed imponeret over TV-lyden i et par originale HomePods. Derfor har vi også herhjemme valgt at holde fast i den løsning til stue TV'et, selvom vi også har B&O og andre lydløsninger. Jeg er derfor meget spændt på Apple TV + HomePod løsningen, som Mark Gurman fra Bloomberg melder på vej.

Apropos, så forstår jeg ikke hvorfor deres HDMI eARC-løsing i Apple TV 4K 2nd Gen stadig omtales som beta. For mit vedkommende virker den perfekt. Super lyd (fra bl.a. Xbox og PS5), ingen udfald, nem styring af volumen.
#343428
Bloomberg melder ny HomePod på vej i stil med originalen. Det vil være interessant ift. TV-lyd og eARC mulighederne i Apple TV 4K 2021.

Bloomberg: A14 Apple TV i år, ny HomePod i fuld størrelse næste år

Sidst jeg tjekkede i menuen var HDMI eARC funktionen i Apple TV 4K 2021 stadig angivet som beta, men for mig virker det over al forventning. Jeg er ikke klar over, hvorfor de tager dette forbehold. Jeg har ikke tjekket i tvOS 16 betaen.
#343813
Rasmus: jeg skal lige forstå.
Har du koblet et sæt HomePods via AirPlay til g1?
(Jeg har c1).

Og så din ps5 i tv naturligvis?
Har tit tænkt på sådan et setup, men er først interessant nu dansk sprog synes på vej
#343818
Rasmus Larsen skrev: 21. jul 2022, 08:32 Er der nogen af jer andre, som har opdateret jeres HomePod til 15.6? Vi ser svensk og norsk Siri support, men ikke dansk. Der går meldinger fra andre om, som også har dansk og finsk support (men ikke svensk).
Jeg opdaterede en times tid efter opdateringen udkom, men ingen Dansk eller Finsk

Men det lyder da super spændende at nogen måske ser/har fået dansk :o
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8