Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jens0804
#307051
Du har ret i at det er de samme paneler fra LG, men der er alligevel en del forskel på de forskellige mærkes måde at håndtere styringen. Ja jeg havde slået lyssensor fra. Jeg kan også tilføje at det er noget helt andet at justere på Panasonic, der sker virkelig noget i toppen når ban justere kontrast og det samme i bunden når man justere lysstyrke. På Philips rammer det også mellemområdet.
Det var Thomas som skrev at han havde andre kunder, som også oplevede det samme som mig, også efter en kalibrering.
Vi har ikke de samme øjne, men efter min opfattelse rammer Panasonic i langt højere grad et naturligt billede, og det er mere tilgivende over for de forskelle, der trods alt er i de optagelser vi ser. Sådan var det også i "gamle" dage med Plasma, her var Pana også kongen, i hvert fald efter Pioneer droppede TV.
Brugeravatar
Af Pede8000
#307055
Uenig!
Mit TV rammer, efter kalibrering, alle områder stort set lige i r*ven.
Lyse/ mørke scener???? Hvis et TV er korrekt kalibreret, viser det næsten nøjagtigt det der sendes.
Panasonic/ Philips/ Sony, stort set lige meget......
#307085
Hej med jer

Jeg vil naturligvis gerne lige komme med en kommentar til ovenstående indlæg.

Jeg vil starte med at bekræfte at såfremt en Philips OLED er korrekt kalibreret vil farvegengivelse af primær og sekundær farver samt efterfølgende mætnings forløb være ligeså nøjagtig som på andre skærme såsom Panasonic, LG osv. Det samme er gældende for gråtoneskalaen (hvidbalance) det skal dog nævnes at både Panasonic, LG samt Sony og Samsung har flere kalibrerings håndtag at justere på end Philips, de understøtter alle AutoCal (anno 2019) og især LG lægger sig i front med deres 3D LUT AutoCal som det suverænt bedste (mest præcise og omfattende/antal punkter)

Philips skærme har ifølge min erfaring ikke ligeså gode out of the box indstillinger som LG og Panasonic og der skal generelt skrues mere på hvidbalancen end ved de øvrige producenter nævnt her. Det er dog ikke noget problem såfremt man har udstyret til det, men hvis man vælger at bruge værdier fra en tilsvarende kalibrering fundet på nettet eller blot køre med alt på default på ISF profilerne, så vil billedet på en Philips være en smule længere væk fra den korrekte gengivelse.

Derudover så har Philips en mere aggressiv tilgang til blandt andet skarphed og kantforbedring, hvor sidstnævnte på flere modeller ikke kan slås helt fra.

Angående håndtering af lys, både håndtering af højlys, ABL og andre ting. Så har hver producent forskellige måder at gribe det an på.

Der er ingen decideret standard at rette ind efter når det kommer til håndtering af højlys, kigger man på håndtering af højlys i HDR har man groft sagt to muligheder, det meste HDR indhold er graded i 1000 eller 4000 nits, her kan man vælge at bevare detaljer i højlyset på bekostning af det samlede lys output eller klippe detaljerne i højlyset fra lidt “tidligere” men så få et højere samlet lys ouput. Altså er der tale om forskellige måder at følge EOTF kurven, hvor nogen producenter prioriterer peak brightness over synligheden af detaljer og omvendt.
Brugeravatar
Af Pede8000
#307089
Mange tak for et sagligt og meget interessant svar!
Jeg har dog stadig svært ved at sætte mig ind i hvad det er Jens oplever på flow TV, mit mørke/ lyse scener?? Det lyder virkeligt mærkeligt!

Hvis man læser test her på siden, er billedekvaliteten tydeligt/ meget grundigt beskrevet. Den er fin.
Der er i testen af 803, dog nævnt en software fejl, som skulle rettes i en update. Tænker det kan være det?!