Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#275551
Anmeldelsen af Samsung Q8DN er online. Det er en lillebror til topmodellen Q9FN. Den har en neddroslet version af LED zone-styring. Q8DN har også 4K, HDR, Tizen-styresystem og Samsungs One Remote.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#275556
Nej, men måden at montere den på er anderledes end på Q8. På Q8 er bagsiden "normal", hvor den på Q9 har en forsænkning, som gør, at beslaget kan gemmes inde i skærmen, så den hænger helt fladt på væggen. Jeg kan godt se, at teksten fik det til at lyde som om, at beslaget følger med Q9, så jeg har rettet ordlyden lidt.

Beslaget er dette:
https://www.power.dk/tv-og-billede/vaeg ... lsrc=aw.ds
Af JHN
#275590
Hej Torben.

Mange tak for en spændende og interessant test af test af Q 8. Det er efter min mening et af de mest spændende TV i år.

Jeg kan se, at start-prisen på en 55 tommer Q8 åbenbart er markant højere end den start-pris som Sony XF 90 havde. Jeg kan nemlig huske, at Sonys 55 tommer lå markant lavere end Q8s start-pris. Og de to TV får næsten samme antal point i billed-kvalitet i Flatpanels test. Samsung Q8 får jo 77 point, mens Sony XF90 får 78 point. Derfor ville jeg aldrig købe Q8, men derimod Sonys XF90 .

Og dette her er jo det væsenlige punkt. Vil forbrugerne gå ud og købe Q8 fremfor Sony XF90, når de to TV er næsten lige gode m.h.t. billedkvalitet ? De fleste af de forbrugere, der ved noget om TV, vil vel vælge Sony fremfor Q8, da Sony er billigere. Men mange af de forbrugere, der ikke ved noget om TV, vil måske vælge Q8 fremfor Sonys TV. Dette afhænger jo af hvor gode Samsung, Sony og butikkerne er til at reklamere for deres TV.

Torben. Du skriver ordret : " Billedkvaliteten af Q8DN er stort set identisk med Q9FN og er dermed en high-end skærm værdig ".

Det forvirrer mig meget. Samsungs Q9 får jo hle 83 point hos jer, mens Q8 "kun" får 77. Det er vel en forskel, som kan ses eller hvad ?

Noget andet. Har Q8 ikke så meget lysstyrke i forvejen på den foretrukne profil, så man med sindsro kan bruge Black Frame Insertion (BFI) kaldet "LED Clear Motion ?

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
#275591
Takker for anmeldelsen og tjahh bliver næppe dette som tilbage-erobre markedsandele i highend/midrange-segmentet medmindre man er meget loyal overfor Samsung som brand 40 zoner 65" 24k (55 < 19k)
en notits til oversigten, hvor kun 2xUSB med 2.0 standard fremgår, der må næsten også være high bandwidth interface i dette prisleje, da USB2.0 hurtigt kan blive en gene med +/-20Mb/s
kun usb2 Q8 tvCapture.PNG
kun usb2 Q8 tvCapture.PNG (3.55 KiB) Vist 28021 gange
// ser ud til at det er 3xUSB = 1xUSB3 og 2XUSB2, og en standard som er mere eller mindre normen for de fleste TV i dette leje. .

Er der nogen info om ethernet stadig er 100Mb/s LAN socket (hvad jeg antager det er' og ej gigabit) oplever ihvertfald hutigere hastigheder via WiFi end hvad der er muligt via kabel på LG 2017 OLED og lidt den omvendte verden fra tidligere standarder hvor kabel var klart foretrukket, men skyldes AC WiFi versus 100Mb/s LAN socket, men netop 100Mb LAN-interface er vist normen på nærmest samtlige TV nu-til-dags upåagtet prisniveau & model, - eller der nogen modeller som har implementeret gigabit LAN-socket?- men på den anden led' der går nok nogle år før 100/10 kablet-LAN-interface bliver en aktuel bottleneck for den menige forbruger men allerede i disse år ser vi jo demofiler og consumer-produkter som optager med en bitrate som kan volde den kablet forbindelse problemer.

Sidste års Q7F var også kun 100/10 LAN-interface, så nok det samme her, og på Q7F oplevde brugerne 200 til 400<Mbps via 5Ghz WiFi og omkring de 60Mbps via kablet forbindelse så desværre en verden til forskel for dem som stadig foretrækker kablet netforbindelse på de enheder hvor det netop stadig er muligt, og for at undgå for meget WiFi signaler in motion i ens hjem.

Og jo ikke fordi dette er ligemeget, selv en hovmodig og mildest talt stædig aktør som Apple har netop skiftet deres Apple TV ud med Gigabit-LAN så Apple TV 4K versionen. nu også har fået Gigabit LAN port, hvor Apple TV (ej 4K) kun har 100/10 LAN card, så Apple er også kommet til konklusionen at på deres 4K udgave af Apple TV er Gigabit LAN interface en ting man næppe kommer uden og slet ikke i fremtiden hvor bandwidth næppe bliver langsommere, så underligt at high end 4k TV til et 5 cifret beløb ikke også tager dette spring fremfor 100/10 interface, som var normen for årtier siden.
Apple TV 4K finally brings back the Gigabit Ethernet port
When Apple launched the Apple TV 4th generation, many people were surprised that they didn’t include a Gigabit Ethernet port. It appears that Apple has reversed its decision on the latest, Apple TV 4K.
Anyway ville bare lige tjekke nu hvor man kunne spørge ind til anmeldelsen, og ikke mindst med de nyeste 2018 highend-modeller' - om Samsung var en ener på dette område, men selvfølgelig noget man nok bliver nød til at tjekke i praksis' da Samsung næppe vifter med deres LAN værdier i deres specs og tæt på umuligt at opdrive disse værdier fra officiel hold .
#275592
Jeg har ikke målt hastigheden på LAN-porten. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan jeg ville gebærde mig for at få den måling i hus? Der er ikke apps til det.

Og ja, de er lidt fedtede med USB-tilslutningerne denne gang. Men begge er altså kun 2.0.
#275593
JHN skrev:Og dette her er jo det væsenlige punkt. Vil forbrugerne gå ud og købe Q8 fremfor Sony XF90, når de to TV er næsten lige gode m.h.t. billedkvalitet ? De fleste af de forbrugere, der ved noget om TV, vil vel vælge Sony fremfor Q8, da Sony er billigere. Men mange af de forbrugere, der ikke ved noget om TV, vil måske vælge Q8 fremfor Sonys TV. Dette afhænger jo af hvor gode Samsung, Sony og butikkerne er til at reklamere for deres TV.
Det synes jeg er lige firkantet nok. Der kan være adskillige motivationsfaktorer, som gør at man vælger Samsung Q8 frem for XF90. Ikke mindst styresystem, input lag og remote. Den enkelte må gøre op hvor meget det betyder.
JHN skrev:Torben. Du skriver ordret : " Billedkvaliteten af Q8DN er stort set identisk med Q9FN og er dermed en high-end skærm værdig ".

Det forvirrer mig meget. Samsungs Q9 får jo hle 83 point hos jer, mens Q8 "kun" får 77. Det er vel en forskel, som kan ses eller hvad ?
Det er ret enkelt: Der er mange flere zoner i Q9 og det hjælper gevaldigt med at reducere artefakterne når der sættes blus på lyset.
JHN skrev:Noget andet. Har Q8 ikke så meget lysstyrke i forvejen på den foretrukne profil, så man med sindsro kan bruge Black Frame Insertion (BFI) kaldet "LED Clear Motion ?
Du skærer lysstyrken til det halve og som du kan se af vores ANSI-måling, så er peaklys faktisk ikke så højt i virkeligheden. Den når meget høje lysstyrker, hvis resten af skærmen er sort (Sådan er testmønstret lavet), men så snart der er andre ting på skærmen, så daler lysstyrken. Så jo, du kan godt aktivere BFI, men det vil stadig påvirke lysstyrken i meget synlig grad.
Af lennon
#275640
Fin test . Jeg har forståelse for, at man godt kan have et specifikt behov for LCD , men prisen på Samsung topmodellerne virker lidt som en dealbreaker . Personligt ville jeg nok stå på røv og albuer, for at gå hele vejen , og så finde restbeløbet op til Q9 ,- mest af alt pga zonerne . . ?
Af PeterD
#275647
Kan det virkelig passe?

55"Q8DN LCD til 18000 kr
55" Q8F LCD til 23000 kr

som skal konkurrere mod et
55" OLED til 8-10.000 kr..

Et LCD mod OLED med de fordele og ulemper det har..

Er skærmene ikke prissat uanmindeligt højt og skræmmer det ikke kunderne væk?
#275648
Ja, det er også grunden til at Q9 har en award og Q8 ikke har. De er begge i den dyre ende, men Q9 har bare mere innovation at byde på.

OLED er for aggressivt prissat i år til, at Samsung kan tage så høj en pris for god LCD-billedkvalitet alene, så uden One Connect og 480 zoner, så er der bedre køb til prisen lige nu og her.

Q8 skal nok falde i pris og den er pt. lidt udfordret i og med, at den lanceres så sent på sæsonen, men det er jo de vilkår Samsung har valgt for modellen her i DK.

Peter: du sammenligner OLED-modeller, som er fra sidste år (men som af uransagelige grunde får lov at leve videre i år) med hhv. den model, som ikke længere laves og den model, som knapt nok er udkommet. Du må sammenligne Q8FN med 8-serien fra LG hvis du vil sammenligne på lige fod. C7, POS9002 og A1 blev ikke lanceret til under 10.000 kr.
Af JHN
#275655
Hej igen.

Lad os prøve at se på START-PRISERNE af forskellige TV her i 2018.

Start-prisen på Q8 på 55 tommer er ca. 18.000 kr hos Power. Se link nederst.

Et eller flere OLED-TV på 55 tommer fra 2018 har start-priser på ca. 18.000 kr. Så som man er inde på i denne debat-tråd, tror jeg, at Q8 muligvis kan få det svært i konkurrencen med de billigste OLED TV fra i år. Det bliver spændende at se hvor godt Q8 og Q9 fra i år klarer sig. Måske bliver de begge en slagsmæssigt fiasko. Det må tiden vise.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels

Kærlig hilsen Jan
Af Turbo
#275658
Billedet på forsiden til testen - det par ligger/sidder meget skævt for TV'et, det er hel sikkert et meget flot billede de har fra den vinkel, hehe.

Det er vel et billede I har fra Samsung - Samsung mener nok ikke at betragtningsvinklen på VA paneler er et problem, hehe.
#275660
Vi bruger pressefotos forskellige steder til stemningsbilleder, så naturligvis vil de være lidt opsatte. Jeg tænker, at du godt kan abstrahere fra det?