Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271320
Som det fremgår fra info-boksen i konklusionen, så er en væsentlig årsag til, at C8 ikke scorer højere på feature-karakteren følgende:

"Ændret testparameter: Fra i år ændrer vi en testparameter, der relaterer sig til karakteren for features, som resultat af flere års dårlig praksis i branchen. Såfremt producenten af et givent ”Smart TV” ikke kan forsikre Flatpanels om, at tv-platformen i opdateres til næste fulde software-version, fratrækkes 10 point på feature-scoren. Det skal betragtes som et opråb, der forhåbentlig kan skabe debat og ændre på praksis."


Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at vi har justeret vores karakter-algoritme således, at feature-karakteren også er reduceret med 10 point på ældre TV, som ikke har fået opdateringer.

Dette gælder for alle producenter og anmeldelser fremover. Som bekendt har vi allerede anmeldt to 2018 TV i form af Sony XF90 og AF8, som ikke har fået fratrukket point. Sony har garanteret, at disse modeller opdateres til minimum Android 8.0 (de kører Android 7.0 pt.).
#271327
Super fin test. :)

Skal det forstås sådan at ABL sætter hurtigere ind på C8 end AF8 (A1)?
#271329
Hejsa, flot test.

Jeg er virkelig ikke enig i at Sony ikke skal fratrækkes point indtdil de får opgraderet til 8.0, det ville være fair play overfor LG som arbejder på Dolby vision problemet.
#271331
Dejligt med en test.

Det er meget fristende at snuppe et billigt OLED der vel kan erhverves til 8.000 DKK(med de 20% i weekenden) og så opgradere om et par år når de kommer nye paneler eller HDMI 2.1.
#271333
Rasmus Larsen skrev:
Vasen skrev:Super fin test. :)

Skal det forstås sådan at ABL sætter hurtigere ind på C8 end AF8 (A1)?
Omvendt :) C8 holder stadig lyset, når det hvide vindue rammer 10%. Der er AF8 så småt begyndt at falde en smule.
Cool :D
#271334
Sponk skrev:Hejsa, flot test.

Jeg er virkelig ikke enig i at Sony ikke skal fratrækkes point indtdil de får opgraderet til 8.0, det ville være fair play overfor LG som arbejder på Dolby vision problemet.
Dolby Vision-problemet tæller ned på billedkvalitets-scoren i testen af C8. Ikke meget, da det trods alt kun viser sig ind imellem og fordi der arbejdes på en løsning. Var Dolby Vision fikset på C8, så ville den lande lige over AF8 på billedkvalitet og overtage vores Reference-stempel. Det kan jeg godt afsløre. Vi følger naturligvis op på sagen, hvis det ændrer sig, men indtil videre, så løser tvOS 11.4 i hvert fald ikke problemet.

Mht. tv-platformen og point, så betragter vi det indenfor rammen Google Android TV, LG webOS, Samsung Tizen, Panasonic Firefox OS (myhomescreen), Amazon FireTV, RokuOS osv. Det handler ikke kun om, hvorvidt man kan forvente nye funktioner, men er også et spørgsmål om sikkerhed og levetid. Når man sælger noget som et "operativsystem" (OS) eller en tv-platform, så må en rimelig forventning være, at denne også opdateres på de skærme, som er baseret på platformen, i takt med, at platformen opdateres. At en platform opdateres i minimum 1 år er en meget beskeden forventning, synes vi.

Jeg forstår din pointe mht. Android 8.0 (at det har været ude i noget tid), men bemærk, at ingen producenter har opdateret til 8.0 endnu - ikke engang Nvidia. Det introducerer en ny brugerflade, som apps skal optimeres til først.
#271335
thorleift skrev:Dejligt med en test.

Det er meget fristende at snuppe et billigt OLED der vel kan erhverves til 8.000 DKK(med de 20% i weekenden) og så opgradere om et par år når de kommer nye paneler eller HDMI 2.1.
Stod jeg personligt og skulle købe, så ville jeg i hvert fald ikke tøve med at snuppe en 2017-model. De er nok væk lige om lidt.

Det er baseret ud fra:
- Auto-kalibrering får de færreste nok gavn af
- HFR er fedt, men når det ikke virker via HDMI er det ret ligegyldigt, synes jeg
- Alpha 9 er en fin processor, men altså ikke en afgørende ændring, hvis man alligevel har tænkt sig at få sendt 4K og HDR-materiale mod skærmen - og ellers HD.
- Dolby Vision er endnu ikke rettet (og rettelsen kommer jo også til 2016/17, siger de)
#271340
Du skal se det som dét vi agter at bruge det til: at råbe producenterne op. Vi kunne godt bare være som alle andre, og juble over at TVet var fint den dag vi fik det, men hvis vi skal prøve at rykke os lidt og skule over i mobilverdenen, så er Tv-platformen altså bare ikke fulgt med. Det handler bestemt ikke om at give nogen en hjælpende hånd. Du formår nok også selv at vurdere om de 10 point betyder noget for dig, hvis du ved at de er trukket fra pga. manglende commitment på opdateringerne. Hvis man kun magter at læse ét tal og så sortere på det, så skal man nok holde sig til at læse hos Rtings.

Husk endvidere på, at “features” kun vægtes med 25%. Billedkvalitet er stadig det vigtigste.
#271349
thorleift skrev:Dejligt med en test.

Det er meget fristende at snuppe et billigt OLED der vel kan erhverves til 8.000 DKK(med de 20% i weekenden) og så opgradere om et par år når de kommer nye paneler eller HDMI 2.1.
Vær lige opmærksom på deres vilkår for det med de 20%

"Gælder kun i dit lokale POWERHOUSE. Gælder fredag d. 4. maj til og med søndag d. 6. maj. Gælder ikke i forvejen annoncerede produkter eller produkter markeret med "restsalg". Prisen fratrækkes den aktuelle skiltede pris i butikken."

LG B7 er markeret med restsalg og LG C7 er med i ugens avis, så det ser ud til at de har sikret sig mod at sælge et af disse tv til 8000kr.

Jeg har selv et B7 og det er et super godt tv.
#271354
Faldt over denne tekst i jeres anmeldelse
Det kan tage adskillge sekunder at starte apps for selvom LGs skærme understøtter multi-tasking, således at åbne apps forbliver i hukommelsen, så ryddes denne så snart skærmen slukkes, hvorfor apps i praksis skal loade fra bunden næsten hver gang du bruger dem. Dette står i stærk kontrast til enheder, som altid forbliver tændt såsom Apple TV og FireTV
Dette er altså ikke sandt, min C6 skærm kan jeg enkelt slukke mens Netflix er igang, og når jeg tænder så er netflix stadig åben, dog ved login på 3-4 sekunder efter jeg tænder skærmen.
så det må helt sikkert betyde at program bevares i hukommelsen og den skal i praksis IKKE indlæse fra bunden, NÅR man har aktiveret Quick start i indstillinger, som i måske har overset hos jer og da den blev testet.

Skal det lige siges at denne quick start funktion og at apps stadig er åbne har sine ulemper ligesom på en VM session på pc eller anden platform, når noget er crashed og det hænger, så hænger det sgu også når man tænder tv igen ;( Så både godt og dårligt men bevidnet at det husker og starter app på præcis den position den var når man slukkede.
(Her må jeg ind og slå quickstart fra, slukke tv, tænde igen, og så aktivere quickstart igen)
Har man aktiveret Quickstart korrekt, så ser man heller ikke WebOS titlen når tv tændes da den jo er klar på få sekunder.

Så det burde i altså både teste og opdatere, hvis altså ikke i mener at nyere webOS nu ikke har quickstart mere, og dette ikke fungere som det gør på f.eks min C6 model.. Thomas/Rasmus en af jer har da en LG WebOS skærm, burde vide det, hvis det ikke var for det almighty brug af ATV og man glemmer helt funktionen af WebOS og derfor ikke kender dets funktioner mere :) :)

Bare for at sikre jeg ikke huskede forkert, har jeg lige leget med funktionen.
Der er en ulempe ved forsinket power-on on HDMI forbundne enheder som kanalen der ligger under netflix ved startup, så åbner boksen EFTER netflix åbnes når man tænder, så hopper netflix f.eks altså væk og ens box (AndroidTV) kommer frem istedet, pga. forsinkelse, men et klik og man har netflix klar uden login og man kan fortsætte afspilning af "the rain" f.eks.
Webbrowser virker også og huskes, dog synes jeg ikke siden man sidst åbnede kommer frem, der spørger den først om man vil indlæse igen.
Min konklusion af den multitasker, og den bevarer information i QuickStart+ hukommelse, som en cache, og tv't er også lidt længere om at slukke vil man bemærke.
Jeg ved ikke om i enten har overset det, eller at i mener C8 ikke mere understøtter dette. Det vil da være surt.
#271360
Glimrende anmeldelse.
Jeg går ikke så meget op i scoren, men mere i hvad der bliver fremhævet som styrker/svagheder. De forskellige OLED TV performer nu engang relativt ens, så det kun er små forskelle der adskiller, og det er forskelligt hvad vi vægter højest.

Godt at høre at motion handling generelt er forbedret i 2018 modellerne, og at LG nu ikke halser efter Sony. Det er hvad der har holdt mig tilbage fra at købe OLED og LG indtil videre, fordi jeg ser så meget sport som jeg gør.

For mig er der nu meget der taler for at vælge LG, hvis vi ser bort fra pris og design som faktorer. Bevægelse er på niveau med Sony, WebOS er trods kritikken i anmeldelsen vel stadig bedre end Android TV (Sony) og Firefox TV (Panasonic), gode OTB profiler, mulighed for auto-cal, Dolby Vision (når fixet), osv.

Personligt synes jeg foden ser klodset ud, og foretrækker generelt Sonys design. Ville allerhelst have A1 men ikke på bekostning af de forbedringer der er på bevægelse i 2018 modellerne.

Skal blive spændende at høre anmeldelsen af Loewe TV'et, og hvad Panasonic kan levere af forbedringer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8