Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Flatpanels
#270637
Anmeldelsen af Sony AF8 OLED er online. Det er et 2018 OLED med 4K, Android TV og Acoustic Surface-højttalere. Dolby Vision tilføjes senere.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1523860783

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Senest rettet af Flatpanels 14. jun 2018, 09:19, rettet i alt 1 gang.
Af Kleitus
#270639
Tak for testen!

Hvor er det ærgerligt at se at brugeroplevelsen er så ringe. Med et premium TV er det simpelthen utilgiveligt at have så ringe en fjernbetjening og at TV'et har så dårlig en processor at det tager flere sekunder at skifte kanal er der ingen undskyldning for. Samme må siges om deres "extreme" processor - selv 5 år gamle Sony tablets er hurtigere og det er utroligt at det skal være så svært at lægge en ordentlig processor i et TV. De kunne passende kigger over i deres telefon afdeling for at få en hurtig processor til afvikling af Android.

På samme måde er deres fokus på lyd også totalt malplaceret. Når jeg personligt jagter så dyrt et TV og den absolut bedste billedkvalitet, så har jeg med garanti også et rigtig dyrt og lækkert surround-anlæg som TV'et skal tilsluttes. Så den store klods bagpå (særligt A1, men stadig på AF8) er bare til besvær og irritation. De sidste 10 år har jeg aldrig brugt indbyggede højttalere i mit TV - det bliver tilsluttet direkte til anlægget med det samme og så kører al lyd derfra. Sjovt nok er mit anlæg også Sony med Bravia sync, så de ved det jo godt...

I det mindste lav en "core" model hvor al den unødvendige lyd er skåret fra.

Sony er dog ikke alene med det med lyden. LG's "the wall" kræver at man har en gigantisk soundbar/boks stående lige under TV'et - også selvom man aldrig vil bruge lyden derfra. Fedt TV, men lav dog en udgave med en lille boks i et skab og skær al lyden fra for dem der har anlæg i forvejen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#270640
Fin test, og helt fair.

Enig i at fjernbetjening ligner l.rt , den kunne da godt gøre pænere, det har deres konkurrenter vist gjort bedre i flere år nu.

Omkring reference tv logo, så har ugen elgiganten vist også lånt jeres award og smide på en 2018 LED skærm, så det er vist godt i får dato'r på disse, hvis vinden nu blæser en anden vej. Tror bare ikke forbrugeren ser dato'n men nok mere bare at i har givet den det blå stempel. Så er dato mindre vigtigt.
#270642
Ja, der er nogle lidt ærgerlige mangler ved ved betjeningen af TV'et. Hastigheden på TV'et én ting og her måtte Sony godt snart rykke til næste generation af den processor de bruger til Android (det er ikke X1 Extreme-processoren der kører Android - den håndterer billedkvaliteten).

De har leget med lidt forskellige varianter af fjernbetjeningen, hvor de dog alle ser ud til at være formet omkring det samme layout og det samme antal knapper. Modellen med metal på bagsiden har de tilsyneladende droppet igen, men det er ikke kun materialevalget, som jeg er ked af. Samsung er virkelig foregangsmænd når det kommer til at nytænke fjernbetjeningen, men jeg er lidt bange for, at Android bare ikke er gearet til at blive betjent med så simpel en remote.

Man ville nok skulle gentænke hele interfacet på TV'et, da Android blot er lagt ovenpå Sonys eget aldrende OS, så du har basalt set to systemer du skal snakke med. Det kommer også til udtryk i, at du med "Action menu" kan hidkalde en indstillingsmenu, som sidder i toppen og denne indeholder faktisk en række ting, som du ikke umiddelbart kan nå via Android-interfacet. Det er meget rodet.
Brugeravatar
Af bbplayer
#270643
Torben Rasmussen skrev:Vil du sende mig en PM med hvilken skærm de har brugt logo på uden at vi har testet den?
Nu kiggede jeg nærmere og det er ikke et spørgsmål om i ikke har testet men at de allerede har brugt det.

Det er i ugens blad, hvor Sony XF90 modellen har sådan et logo på reklamen. Der kan jo dårligt være andre i 2018, når i ikke har testet andre.
Brugeravatar
Af bbplayer
#270645
Og det er vel problemet med en ny skærm? Forventer du ikke lidt mere, end din gamle skærm er lige så god på operativ delen som den nye du lige har købt?
#270646
bbplayer skrev:Det er i ugens blad, hvor Sony XF90 modellen har sådan et logo på reklamen. Der kan jo dårligt være andre i 2018, når i ikke har testet andre.
XF90 har jo også en anbefalings-award. Den forfalder ikke og behøver ikke en dato. Vores reference derimod, kan der jo kun være én af, så den må nødvendigvis lige få en dato, hvis der nu kommer en federe model senere. Vi kan ikke ringe til butikkerne og fortælle, at de lige skal holde op med at bruge vores logo på en skærm fordi en anden har overtaget referencen.
#270647
kennethbrdk skrev:Hvis man kommer fra et Sony XD9305 og har vænnet sig til fjernbetjening, samt android delen, så er det vel ikke ringere/anderledes på denne skærm..
Nej, det er det ikke. Men det er ikke en undskyldning :)

For dig som bruger, så vil det dermed ikke nødvendigvis være et problem, hvis du synes det er OK. For os som anmeldere, så er det lidt sløvt, at performance på GUI stadig kun er on-par med en 2 år ældre model.
Af lennon
#270654
Tjahh, holder nok fast på optionen om at få ombyttet mit LG E7 ( -tint) . Men kun på grund af prisen . For når man alligevel vægmonterer - bruger Harmony Elite remote - har AppleTV og YouSee box , så er der sgu ikke mange kritikpunkter tilbage, at forholde sig til på nævnte Sony . .
#270656
Nej, billedmæssigt er den helt i top. Jeg vil nok også holde øje med den i løbet af året og se om prisen skulle blive gunstig. Men nu er året jo kun lige startet, så der kan jo komme sejere skærme...
Af Kleitus
#270700
Jeg har lige købt en Nvidia Shield der også kører Android TV og her medfølger verdens simpleste fjernbetjening i stil med den man får med til AppleTV. 2 knaper og et "hjul". Så det kan ikke være pga Android TV at der skal være så mange knapper på deres fjernbetjening. Tillæg lyd op/ned og kanalskifte op/ned og så har man alt hvad man skal bruge. Resten kan tilgås via home-knap og navigation med "hjulet".

I øvrigt fungerer Shield suverænt godt og den er super hurtig. Sony kunne sagtens lave et hurtigt TV. De chips der bruges i tablets og Shield koster jo peanuts ift de øvrige produktionsudgifter, og det vil bare gøre brugeroplevelsen SÅ meget bedre. Når man har brugt over 20K på et top-of-the-line TV og det så kører så utroligt langsomt så kan selv verdens bedste billedkvalitet ikke rette op på en elendig brugeroplevelse.
#270701
Som nævnt, så er der to systemer på et Android TV: TV'ets eget og så Android. Sonys eget underliggende system har altid benyttet de knapper, som findes på fjernbetjeningen og den har ændret sig ganske ganske lidt de sidste mange år. Android er et overlay, som kører lidt for sig selv. Der er genveje ind til Sonys system (via eks. indstillingerne), men basalt set, så kører det alene.

Fra Android er der genveje til TV, TV-guide mv. men du har ikke en genvej til mange af de funktioner, som findes i "Action menu" øverst. Dermed er det ikke sagt, at man ikke kunne drømme en fjernbetjening frem, som var blottet for de fleste af de nuværende knapper. Hos eks. Samsung har man det måske bare lidt nemmere, da man selv har stået for styresystemet og ikke på helt samme måde skal koordinere med andre om at få det til at spille sammen.

Sony har tidligere shippet deres TV (tilbage i 2015) med en meget mindre fjernbetjening med touch-plade i. Den var også temmelig billig i sin udførelse, men det vidner om, at hvor der er vilje er der vej. Jeg ser vitterlig Samsungs premium-remote som noget af det fikseste på markedet lige nu.

Der går rygter om, at Sony vil skifte SoC på modellerne, der sandsynligvis kommer senere på året, hvor vi har set folk drømme om en AF9 med en nyere MediaTek-processor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14