Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289022
Ved Dolby Vision er kontrasten indstillet til maksimal og gamma til 0. Bør man flytte kontrasten til 90 og gamma til -1, som I har gjort ved Cinema Pro-billedindstillingen I jeres anbefalede kalibreringsindstillinger, for at få et mere 'korrekt' billede?
#289024
Nej. Skærmen laver selv en omregning fra den indstilling, der er foretaget i SDR, så det passer i HDR. Hvis du synes skærmen er for mørk eller lys, så kan du justere på gamma, men en værdi på 0 svarer til et lidt lysere billede end -1, så du skal være OBS på, at du gør billedet mørkere ved at forskyde den nedad.
#289032
Torben Rasmussen skrev:Nej. Skærmen laver selv en omregning fra den indstilling, der er foretaget i SDR, så det passer i HDR. Hvis du synes skærmen er for mørk eller lys, så kan du justere på gamma, men en værdi på 0 svarer til et lidt lysere billede end -1, så du skal være OBS på, at du gør billedet mørkere ved at forskyde den nedad.
OK. Så dvs. at hvis jeg normalt bruger cinema pro med kontrast 90 og gammaniveau på -1, så omregner fjernsynet dette til Dolby Vision-niveau selvom gamma nu er 0 og kontrast max? Når jeg ser almindelig HDR10 så bliver den på Cinema Pro og beholder kontrasten på 90 og gamma på -1, men slår selvfølgelig XDR til max og HDR-farverum til. Men Dolby Vision har jo sin helt egen billede-profil
#289055
Tak for hjælpen. Og tak for for jeres gode anmeldelser herinde. Må indrømme at jeg er svært begejstret for Sony XF90. Af et LCD-tv har den virkelig høj billedkvalitet. Flotte naturlige farver, flydende bevægelse, rigitg god kontrast, dyb sort og stærkt lysniveau (uden at gå over gevind, så man skal sidde med solbriller på *host* Samsung *host*). Valget stod mellem XF90, AF8 og Samsungs Q8DN. OLED blev fravalgt pga. vores lyse stue. Og det eneste punkt, hvor Q8DN var XF90 overlegen var i forbindelse med Tizen-brugerfladen og håndteringen af refleksioner. XF90 er et imponerende fjernsyn inden for sin prisklasse. Synes faktisk at den på flere punkter næsten kan bide nogle af LCD-topmodellerne som Q9FN og den nye ZF9 i knæhaserne. Og til en væsentlig lavere pris. Så længe man bruger et Apple TV i stedet for den indbyggede Android-platform.
#289071
KasperResen skrev:Tak for hjælpen. Og tak for for jeres gode anmeldelser herinde. Må indrømme at jeg er svært begejstret for Sony XF90. Af et LCD-tv har den virkelig høj billedkvalitet. Flotte naturlige farver, flydende bevægelse, rigitg god kontrast, dyb sort og stærkt lysniveau (uden at gå over gevind, så man skal sidde med solbriller på *host* Samsung *host*). Valget stod mellem XF90, AF8 og Samsungs Q8DN. OLED blev fravalgt pga. vores lyse stue. Og det eneste punkt, hvor Q8DN var XF90 overlegen var i forbindelse med Tizen-brugerfladen og håndteringen af refleksioner. XF90 er et imponerende fjernsyn inden for sin prisklasse. Synes faktisk at den på flere punkter næsten kan bide nogle af LCD-topmodellerne som Q9FN og den nye ZF9 i knæhaserne. Og til en væsentlig lavere pris. Så længe man bruger et Apple TV i stedet for den indbyggede Android-platform.
Man kan godt skrue ned for lys styrken på et Q8DN 8-)
#296187
"Kanalskifte er forholdsvis langsomme med 5-6 sekunder mellem tryk på fjernbetjeningen, til næste kanal dukker frem. Generelt er dét at se TV forbundet med en del ventetid"

Har længe været på jagt efter nyt tv, men er lidt gået forbi det pga. overstående citat fra testen. Er der nogle der ved om det er blevet bedre med nogle af de opdateringer der er kommet til TV'et?

Jeg ser en del TV og zapper en del, så det er rimelig aktuelt for mig :)
#342562
Lige et lille tip til ejere af denne klassiker af en skærm. Jeg købte en sub og soundbar for at løfte lyden. På et tidspunkt stoppede soundbaren med at virke og jeg fandt ud af at man kan tilslutte sub direkte til fjernsynet gennem jackstikket. Til min overraskelse var lyden stort set lige så god som med soundbaren.
Altså en billig og simpel løsning til acceptabel -ikke prangende - lyd med dette tv kan klares med en sub, hvis man ikke ønsker at have en soundbar stående eller ikke har råd til en af de bedre.