Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#264594
Torben Rasmussen skrev:Det er naturligvis på TV, hvor du ikke kan skrue ned. Der er adskillige modeller, som er låst i lysstyrken når først HDR aktiveres.
Ja ok. Men jeg har ikke problemet på hverken PS4 Pro eller Xbox One X, så det vil vel heller ikke være et problem med Apple TV 4K?

Men nu bliver jeg jo i tvivl, da disse jo ikke kører HDR hele tiden som ATV 4K gør.

Kan du huske om Samsung KS8005 sætter fuld lysstyrke ved HDR? Ellers må jeg lige teste senere. Synes ikke det så sådan ud i YouTube HDR sidst jeg tjekkede.
Af ZackGem
#264595
ATV4K er med seneste firmware opdateret til at kunne at outputte HDR, når contend også er det, og eller sende i alm SDR.

Det er også et problem med HDR fra PS4 og Xbox - Du ligger måske bare ikke mærke til det. Men ganske afskyeligt er det i hvert fald :-)
Af Bjur
#264609
Ville være rart, hvis Apple TV 4k også fik bitstream af HD lyd, det ville gøre den til den bedste afspiller på markedet.

Shield har måske stadig en lille fordel for nogle ved, at du får Auto Resolution switch på SPMC (Kodi), dvs. TVet kommer til at stå for skaleringen og ikke selve boxen.
Af Lape
#264612
ZackGem skrev:ATV4K er med seneste firmware opdateret til at kunne at outputte HDR, når contend også er det, og eller sende i alm SDR.

Det er også et problem med HDR fra PS4 og Xbox - Du ligger måske bare ikke mærke til det. Men ganske afskyeligt er det i hvert fald :-)
Nu har jeg lige testet og jeg kan altså sagtens styre lysstyrken under HDR afspilning på mit KS8005, med firmware 1201.

Men det lyder da fint at Apple har "rettet" det.
Af lunddal
#264614
Bjur skrev:Shield har måske stadig en lille fordel for nogle ved, at du får Auto Resolution switch på SPMC (Kodi), dvs. TVet kommer til at stå for skaleringen og ikke selve boxen.
Det er vel kun en fordel, hvis du mener tv'et gør det bedre end boksen.
Af Bjur
#264628
lunddal skrev:
Bjur skrev:Shield har måske stadig en lille fordel for nogle ved, at du får Auto Resolution switch på SPMC (Kodi), dvs. TVet kommer til at stå for skaleringen og ikke selve boxen.
Det er vel kun en fordel, hvis du mener tv'et gør det bedre end boksen.
Jep, hvilket flere kloge hoveder mener er tilfældet, at tv er bedre end boksene. Jeg kan sagtens se forskel på når Shield opskalerer og når TVet opskalerer. Den opgave klarer tvet langt bedre for mit vedkommende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264629
Ulempen ved auto resolution er dog, at interfacet også skaleres, så det bliver mere grovkornet - især ved SD-indhold.
Af KA_3500
#264753
Det kan godt være at informationen findes andet sted, men jeg spørger alligevel.
Hvilken Video indstilling skal jeg vælge på mit ATV 4K når jeg forbinder det til mit LG Oled B7....
HDR 50 Hz eller HDR 60 Hz ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264760
Hvis du sætter auto-frekvens til, så er det i princippet underordnet ud over, at indstillingen også vil blive brugt i de apps, som ikke kan finde ud af at gøre brug af auto-skift. Hvis du sætter Auto-HDR på også, så kan du nøjes med at sætte den til 4K 60/50 Hz og undgå eventuelle problemer med at trække interfacet i 60 Hz HDR (hvilket visse TV kan have svært ved når det kommer til HDMI-inputs).

Så frekvensen afhænger nok ultimativt af hvad du bruger af apps. De danske vil pr. default køre ved 50 Hz, så DR TV og TV2 Play vil se bedst ud ved 50 Hz indtil de finder ud af at understøtte auto-skift.
Af Lape
#264766
Har der været snak om Apple på sigt vil understøtte HDR10+ på ATV4K? Synes ikke jeg kan finde noget om det.
Af KBW
#264782
Torben Rasmussen skrev:Hvis du sætter auto-frekvens til, så er det i princippet underordnet ud over, at indstillingen også vil blive brugt i de apps, som ikke kan finde ud af at gøre brug af auto-skift. Hvis du sætter Auto-HDR på også, så kan du nøjes med at sætte den til 4K 60/50 Hz og undgå eventuelle problemer med at trække interfacet i 60 Hz HDR (hvilket visse TV kan have svært ved når det kommer til HDMI-inputs).

Så frekvensen afhænger nok ultimativt af hvad du bruger af apps. De danske vil pr. default køre ved 50 Hz, så DR TV og TV2 Play vil se bedst ud ved 50 Hz indtil de finder ud af at understøtte auto-skift.
Torben, jeg følger lige med her :)
Mit ATV 4K kører nyeste tvOS 11.2.1 og er ligeledes tilsluttet et LG 65 B7.

Skal man lade være med at slå Dolby Vision til? Slår man det til vælger ATV selv formatet 4K Dolby Vision (50 eller 60 Hzk).

Jeg kan sært ikke finde noget der hedder “Auto Frekvens”. Er det det der hedder “match indhold”?

Kan heller ikke finde auto-HDR? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264784
Ja, de ligger begge under "Match indhold", hvor du kan vælge om den skal gøre det for HDR og for frekvens hver for sig.

Hvis du slår DV til, så vil den bruge DV på ALT der ikke selv fortæller hvad formatet er. Dvs. hvis DR ikke kan finde ud af at fortælle ATV, at det er SDR-materiale, så får du det blæst op i HDR. Da normen pt. er at alt er SDR og ikke HDR, så vil jeg anbefale dig at lade boksen benytte 4K SDR pr. default. Der er dog stadig nogle bugs i ATV som gør, at den ikke altid skifter tilbage til SDR når du quitter en HDR-visning. Det må være noget de er OBS på, og som rettes i en fremtidig opdatering.

Hvis Apple på et tidspunkt formår at få puttet en korrekt formattering af SDR-farverrummet over i en HDR-container, så slipper vi udenom skiftet mellem SDR og HDR, men så vil LCD-skærme, som altid benytter max-lysstyrke i HDR, får et voldsomt boost i strømforbrug. På OLED sker der ikke rigtig noget med effektforbruget, da der ikke er noget der boostes pr. default.
Af KBW
#264791
Torben Rasmussen skrev:Ja, de ligger begge under "Match indhold", hvor du kan vælge om den skal gøre det for HDR og for frekvens hver for sig.

Hvis du slår DV til, så vil den bruge DV på ALT der ikke selv fortæller hvad formatet er. Dvs. hvis DR ikke kan finde ud af at fortælle ATV, at det er SDR-materiale, så får du det blæst op i HDR. Da normen pt. er at alt er SDR og ikke HDR, så vil jeg anbefale dig at lade boksen benytte 4K SDR pr. default. Der er dog stadig nogle bugs i ATV som gør, at den ikke altid skifter tilbage til SDR når du quitter en HDR-visning. Det må være noget de er OBS på, og som rettes i en fremtidig opdatering.

Hvis Apple på et tidspunkt formår at få puttet en korrekt formattering af SDR-farverrummet over i en HDR-container, så slipper vi udenom skiftet mellem SDR og HDR, men så vil LCD-skærme, som altid benytter max-lysstyrke i HDR, får et voldsomt boost i strømforbrug. På OLED sker der ikke rigtig noget med effektforbruget, da der ikke er noget der boostes pr. default.
Tak for svar.

Det hedder så Match dynamisk område og Match billedfrekvens på mit ATV 4K.

Bruger egentligt kun pt ATV til at se HBO, så må vel bare sætte den til 4K SDR 50 Hz.
Af LasseHansen_
#267438
Misforstår jeg det helt eller, vil det så sige at hvis man skal se netflix / iTunes film i Dolby Vision, så skal man gå ind og sætte det til/ slå fra hver gang?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17