Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenon
#19311
hej rasumus

jeg synes det er en fin test men jeg er stadig ikke helt sikker på hvad udsvingene i responstiden for mørke farver betyder...

jeg er normalt ikke den store gamer men hvis der en dag kommer et spil jeg bliver fanget af vil jeg gerne kunne spille det uden at græmme mig over skærmens mangler. Det lyder dog ikke på dig somom de voldsomme udsving i responstid i mørke farver er et særligt stort problem - kan du uddybe hvordan man ligger mærke til den langsomme responstid? - hvis man f.eks. i en 3d-shooter løber rundt i en mørk korridor er det så helt elendigt?

angående scalering ved film/tv-signaler så er mine betænkligheder næsten væk - jeg tror ikke man kan se scaleringen ved f.eks et 1920x1080 signal - det er simpelthen så high res begge dele. am i right?

tak for testen - det er lækkert med lidt kvalificeret input før et (for mig) stort køb :D


*edit - lige en ting til. Hvis det er muligt og du har tid ville det være super lækkert med en input lag-test alla den her http://www.youtube.com/watch?v=hVXTeGTp ... ed&search=
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#19350
Selve responstidforøgelsen i praksis (som man oplever den) er ikke særlig stor for de mørke nuancer i forhold til de lyse, så det er ikke sådan, at der er en himmel og jord forskel. I praksis opfører skærmen sig ligesom de fleste andre S-PVA paneler, hvis du har kendskab til disse?

Det jeg synes man primært bemærker for de lidt mørkere nuancer, er overdrive trailingen. Altså denne glorie agtige effekt. Det er ikke slemt, men det kan spottes, hvis man ved, hvad man kigger efter. Jeg forsøgte mig i flere spil under testen, men jeg oplevede det ikke rigtig i andet end teoretiske tests, og derfor vurderer jeg det heller ikke til at være særlig slemt.
Hvis du vil have et praktisk eksempel, så er responstidtesten fra vores monitorTest et godt værktøj. Ikke den hvor boksen kører vandret over skærmen, men den hvor du har mulighed for at trække en boks over gradienter.

Hvis du tænker mere hen i retning af om mørke spil er uspillelige, så er mit klare svar: nej.

Du kan godt se skaleringen for 1920x1200, men i kampens hede, er det altså ikke noget der har virkelig betydning. Nu er det nye Command og Conquer måske ikke det bedste til at afsløre skaleringen, men når man først er midt i spillet, så er det altså ikke særlig stor forskel på 1920x1200 og 2560x1600 på trods af, at sidste opløsning er skærmens native.

Jeg oplevede ingen nævneværdig input lag på 305T. Helt tilfældigt er UT2004 faktisk et af de få spil, som jeg rent faktisk spiller, når jeg ikke tester, og tiden foran 305T blev da også brugt på dette spil. På den måde synes jeg også min kommentar om input lag er ganske kvalificeret, da jeg godt ved, hvordan spillet normalt skal afvikles :)

I lige præcis UT2004 er dét mange tager fejl af, faktisk blot musens hastighed. Jeg har prøvet det uttalige gange selv. Jeg har normalt en 18 tommer skærm stående konstant og hvis jeg lige har spillet på denne og skifter over til en større, lad os sige f.eks. 20 tommer widescreen eller 24 tommer widescreen, og herefter skifter opløsningen til native, så oplever jeg med det samme, at billedet ikke rigtig følger min bevægelse som normalt (det er en følelse). I bund og grund handler det dog bare om, at musens hastighed skal justeres lidt op i spillet, og når man lige får indstillet den, så er spillet som det plejer.

Det er klart, at dette ikke gør sig gældende for clone view, som de viser i viden på youtube.
Senest rettet af Rasmus Larsen 10. maj 2007, 18:03, rettet i alt 1 gang.
Af xenon
#19356
tak for svaret! jeg har nu ingen betænkligheder ved at købe skærmen andet end at den ikke understøtter hdcp... jeg trro jeg venter til samsungs nye version af den her skærm kommer ud her i anden havdel af 2007 og så køber jeg den - for den må da ha hdcp support + evt. nogle inputs
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#19359
Ja, der skulle komme en ny model ud i andet halvår 2007, men mon ikke det nærmere er slutningen af 2007? Samsung 305T er trods alt kun lige lanceret og den har været en del forsinket. Generelt er produktionen af 30 tommer paneler ikke så stor, så om man kan efterleve efterspørgslen er sikkert også afgørende.

Hvis du tænker HDMI+HDCP, så ved jeg ikke helt med den nye model. Den får højest sandsynligt HDCP, men jeg tror det bliver på en DVI indgang.
Derudover så kan man godt forestille sig, at der kommer lidt input til at tilslutte f.eks. HD afspillere.
Den nye skærm skulle også have et større farvespekter (hvis man vælger det).
Af xenon
#19379
Rasmus Larsen skrev:Ja, der skulle komme en ny model ud i andet halvår 2007, men mon ikke det nærmere er slutningen af 2007? Samsung 305T er trods alt kun lige lanceret og den har været en del forsinket. Generelt er produktionen af 30 tommer paneler ikke så stor, så om man kan efterleve efterspørgslen er sikkert også afgørende.

Hvis du tænker HDMI+HDCP, så ved jeg ikke helt med den nye model. Den får højest sandsynligt HDCP, men jeg tror det bliver på en DVI indgang.
Derudover så kan man godt forestille sig, at der kommer lidt input til at tilslutte f.eks. HD afspillere.
Den nye skærm skulle også have et større farvespekter (hvis man vælger det).

jeg tror også det bliver på en DVI indgang - håber på bare 1 enkelt extra input til hd-recorder/playstation... hvis ikke den har det tror jeg jeg køber den alligevel - om ikke andet kommer den nye model til at presse prisen på den nuværende 305t ned, så som jeg ser det er det oplagt at jeg venter lidt (selvom det er svært :D )
Af Wildt
#19383
Nu I snakker om responstid på kæmpen, synes jeg Xbitlabs's responstidsgraf er meget sigende.

Billede
Af xenon
#19388
Wildt skrev:Nu I snakker om responstid på kæmpen, synes jeg Xbitlabs's responstidsgraf er meget sigende.
både rasmus og mig kender til artiklen...
Af overdrive
#19510
Så har jeg fået en 305T hjem :) Og kan næsten kun sige godt om den ind til videre, eneste store ulempe er skærmen er meget bred, man skal dreje hovedet for at se alt på skærmen trods jeg sidder rimeligt langt fra den, overvejer dog at hænge den op på vægen hvis det kan lade sig gøre så kommer den lidt længere væk.
Har prøvet en masse spil og selv om jeg ikke køre i den native i alle spil ser det nu meget godt ud alligevel.
Men kan dog godt mærke det ikke er verdens hurtigste skærm, men den følger dog pænt med når det går stærkt.
Har prøvet at spille bf2 og bf 2142, prey og F.E.A.R, S.T.A.L.K.E.R. og alle køre perfekt på skærmen.
Er også overrasket over hvor mange spil der understøtter skærmens højeste opløsning.
Så kan kun anbefale den her fra :)
Af xenon
#19558
overdrive skrev:Så har jeg fået en 305T hjem :) Og kan næsten kun sige godt om den ind til videre, eneste store ulempe er skærmen er meget bred, man skal dreje hovedet for at se alt på skærmen trods jeg sidder rimeligt langt fra den, overvejer dog at hænge den op på vægen hvis det kan lade sig gøre så kommer den lidt længere væk.
Har prøvet en masse spil og selv om jeg ikke køre i den native i alle spil ser det nu meget godt ud alligevel.
Men kan dog godt mærke det ikke er verdens hurtigste skærm, men den følger dog pænt med når det går stærkt.
Har prøvet at spille bf2 og bf 2142, prey og F.E.A.R, S.T.A.L.K.E.R. og alle køre perfekt på skærmen.
Er også overrasket over hvor mange spil der understøtter skærmens højeste opløsning.
Så kan kun anbefale den her fra :)
hvordan er det at "game" i 1280x800? - fra sådan 1.5 meters afstand...
Af overdrive
#19561
Har prøvet half-life 2 i 1024x768, det ser rimelig grov kornet ud, er dog ikke så slemt at man ikke kan spille det, men ser lidt kantet ud;-)
Af xenon
#19566
overdrive skrev:Har prøvet half-life 2 i 1024x768, det ser rimelig grov kornet ud, er dog ikke så slemt at man ikke kan spille det, men ser lidt kantet ud;-)
ok... tak for svaret :D

forresten - du skulle ta at spille i 1280x800 istedet - det giver dig den klart bedste pixelmapping
Af overdrive
#19570
den kan ikke ramme 1280x800 hf2, 1024x768 er det tætteste jeg kan komme
Af kjems
#19577
Hejsa!

Hvad med normal skrivebords opløsning - mit grafikkort kan maksimalt kører 2000-1200 (ca), hvordan ser sådan et billede ud på skærmen?

Vh Jesper