Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
#161812
Hehe...

Takker for illustationen bobske
Af ZanZan
#161817
Jeg gad vide om den kommer i en version mindre end 70", og om den mindre udgave er lige så god. 70" er sq lige i overkanten i min lille stue.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#161824
lennon skrev:
PhDream skrev:
lennon skrev:Som udgangspunkt performer de bedste plasma et bedre/mere korrekt billede end LCD/LED . Kunne godt tænke mig at vide hvor tæt Sharp´en er på feks Samsungs 64" , - som trods alt er ca 12.000 billigere . . ?
Sharp'en er de 6" større, og når man tager i betragtning, at de "sidste" 5-6 tommer altid koster uforholdsmæssigt meget, samt at LED tv altid er dyrere end plasma, virker de 12.000 pludselig ikke af meget - dermed ikke sagt, at 12K ikke er mange penge. :)
Jeg er med på,at plus 6" diagonalmål i denne størrelse er væsentligt. Men en "Topanbefaling" forpligter, - og min mavefornemmelse siger at Samsungs og Panasonics plasma alternativer har bedre billede - endda til mindre pris ?
Uha det er en følsom diskussion det her, så for at vi ikke skal ende i plasma kontra LCD i denne tråd, så vil jeg blot sige, at vi før er blevet kritiseret for at være for plasma-venlige og ikke anerkende LCD-skærmenes styrker. Vi ændrede derfor lidt på vores kriterier i starten af 2011 før vi tog de nye skærme ind.

Samsungs 64-tommer PS64D8005 er godt nok kommet langt ned i pris og giver utrolig meget billede for pengene, det må vi erkende - men den anbefaler vi jo også. Panasonics VT30 lægger ikke så langt fra.

Hvis man kigger lidt mere isoleret i forhold til konkurrencen på LCD/LED-modellerne, så synes jeg Sharps Tv giver et bedre billed-kontra-pris forhold end alle de andre storformats LCD-skærme.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#161825
Kolvig skrev:Hej Rasmus og mange tak for testen af dette TV. Den har jeg ventet i spænding på...:-)

Mine forventninger var høje og nok for høje, for dette TV. I hvert fald sidder jeg er lidt skuffet, efter at have læst testen.

Jeg kunne meget godt tænke mig, hvis du kunne lave en kortfattet sammenligning mellem Sharps LED Edge modeller, som du tidligere har testet og så dette LED backlight TV fra Sharp?. Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at du også havde lidt sammenligning med Sony's 923 model, som du selv nævner lidt omkring i testen?
Forventningsafstemmelse er altid en svær disciplin. 8) Det har jeg selv erfaret mange gange, så jeg tror efterhånden min lidt støvede næse og uimponerede tilgang til fladskærme, efterhånden hjælper i tests, men omvendt tror jeg også godt mine ord om skærmene ind i mellem kan læses lidt hårde (selvom de ikke nødvendigvis er så hårde). Vi er bare meget detaljeorienterede herinde.

Jeg så godt ønsket om lidt sammenligning med HX923, men jeg tænkte vi hellere skulle tage den her i forummet. Basalt set er jeg ikke i tvivl om Sonys HX923-serie har nogle forcer over Sharps – blandt andet betragtningsvinkler (her tænker jeg primært på kontrastfaldet) og local dimming (som dog ikke udelukkende er en fryd). Begge skærme har behov for lidt farvetilpasninger fra standardindstillingerne, så det er altid svært at holde helt nøgternt op. Responstiden er fin på begge, men jeg synes dog, at Sharp håndterer farveskift i de mørkeste farver lidt mere. Og så har Sharp også bedre gengivelse af de mørkeste nuancer (fordi Sony kan have en tendens til at miste detaljer pga. local dimming). Og så er der 3D. Her synes jeg klart Sharp er vinderen. Der kommer meget mere lys igennem til brugeren, og det betyder altså meget. Og så tror jeg ikke det er en hemmelighed her på FlatpanelsDK, at jeg ikke er særlig stor fan af Sonys 3D-implementering, hvor 3D-effekten forsvinder så snart man bare læner hovedet en smule.

Men til 8-10.000 mere for 5 tommer mindre? Det synes jeg ikke Sony'en er værd. Som samlet vurdering, synes jeg ikke nødvendigvis, at Sony'en slår Sharp - kun hvis man vægter dens styrker meget højt i sin egen bog.
Kolvig skrev:Og så bliver jeg meget ked af at læse afsnittet omkring de relativt dårlige synsvinkler på dette TV. Og derfor bliver jeg nød til at spørge lidt mere ind til dette..... Når du skriver at vinklen helst ikke skal være mere end 30 grader. hvad mener du så egentlig?..... Er det ved 30 grader at farverne begynder at blive pastelagtige, eller mener du at billedet allerede er forringet en del ved 30 graders TV kigning. Og 30 grader er så barren for en tålelig synsvinkel?

Den store fordel for dette TV, så jeg som værende LED backlight i stedet for Edge LED. Men jeg synes ikke det virker til at backlight teknologien er den primære faktor for at det trods alt virker til at være et godt TV?...... Grunden til at jeg godt vil høre mere om Sharps Edge vs. backlight, er at efter min lille skuffelse med denne test. Så kunne jeg måske godt overveje at vente på 80" modellen. Som jeg har fået oplyst er en Edge LED model og som ikke skulle have 3D?

Mvh.
Puha, betragtningsvinkler er ret svære at beskrive synes jeg. Min egentlige holdning – og grunden til at jeg skrev 30 grader – var, at farverne stadig kan ses herfra. De er ikke helt intakte dog. Kontrasten begynder dog at falde måske lidt før de 30-grader. 30 grader er dog også en smule, når man sidder foran en så stor skærm, så har man den i en hjemmebiograf kan man sagtens samles om skærmen uden problemer – men jeg håber da, at producenterne vil forbedre betragtningsvinklerne i fremtiden. De 30 grader er i øvrigt en "fornemmelse". Jeg har ikke målt præcist på graderne. Samsung klarer sig lidt bedre på dette punkt på deres store LED-modeller, men de er også langt fra perfekte. Grundlæggende er det samme LCD-opbygning, som Samsung og Sharp benytter, og den giver nogle begrænsninger mht. betragtningsvinkler.

Mht. 80-tommeren, så har jeg endnu ikke nogen detaljer, men det er en mulighed for at der kommer flere varianter. Vi bør snart få lidt mere information :)
Senest rettet af Rasmus Larsen 6. mar 2012, 16:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#161827
KristofferA skrev:Tak for anmeldelsen. Findes der en tilsvarende skærm i 50-55"? :o
Det er faktisk en "eksklusiv" 70-tommer det her. Det nærmeste der findes i de mindre formater er vel nok LE831S - den er dog ikke helt identisk.
Af Kolvig
#161833
Hej Rasmus....

Mange tak for dit ærlige og objektive svar...

Du nævner at Samsung's LED modeller nok er lidt bedre på betragtnings vinklerne. Er det set ud fra både Samsungs 2011 og 2010 modeller. Spørger fordi jeg savner at kunne sammenligne min nuværende Samsung 2010 skærm.


Mvh.
Af web_1
#161858
For hvor mange er en test at et fjernesyn på hele 70" interessant ... :| Syntes det ville give mere mening hvis i havde brugt tid på at teste et mindre tv. Men det er måske bare mig ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#161863
Vi tester jo lidt af hvert. Hvis Top Gear kun testede biler op til og med Passat-klassen, så havde de nok færre seere. Vi har jo også B&O TV til +100kkr på bænken, som måske ikke er dit næste TV, men til gengæld er sjovt at læse om.

Jeg håber da, at du står forholdsvis alene med din holdning om at disse lidt mere specielle TV ikke er interessante. Hvis ikke, så må holdningen jo også være, at man ikke er interesseret i at se anmeldelser af eks. de nye 55" OLED TV. For den vil med garanti være endnu mindre opnåelig - både i udbud og pris.
Af THM
#161864
web_1 skrev:For hvor mange er en test at et fjernesyn på hele 70" interessant ... :| Syntes det ville give mere mening hvis i havde brugt tid på at teste et mindre tv. Men det er måske bare mig ...
det gør de jo normalt også.
selvom 70" er noget over hvad jeg planlægger at proppe ind i min stue, syntes jeg det har været interessant læsning...
Af Kolvig
#161871
web_1:

Sådan kan vi alle være så forskellige. Jeg går udelukkende kun efter storskærme og derfor er det da skønt for mig at Flatpanels får muligheden for at teste denne 70". Det er efter min vurdering ganske få storformats skærme Flatpanels har testet og det kan også være det er den eneste?

Rent faktisk havde jeg bestilt denne skærm, men grundet denne test, har jeg imod alle mine forventninger afbestilt den igen, grundet de dårlige betragtningsvinkler....... Fandme godt jeg ikke fandt ud af det, når det hang inde på stuevæggen.

Om det så alligevel skulle blive dette TV, det skal en live afprøvning afgøre, men i første omgang springer jeg over.

Så igen tak til Flatpanels herfra


mvh.
Af Langvad
#162871
Jeg er nu også meget interesseret i de test af store tv. Jeg går selv og overvejer, dette Sharp, samsung og pana plasma i de største str. lige i øjeblikket. Dog venter jeg nogle måneder og ser hvordan 12 modellerne bliver modtaget osv. Da jeg er heftig NFL fan vil jeg dog gerne have at responstiden er rigtig god, og her er jeg ikke sikker på om Sharp er det bedste valg for mig.

Jeg har et af de første LED skærme som Samsung kom med og den synes jeg ikke følger godt nok med under en NFL kamp. Så det kunne da være rart om Rasmus ville sige lidt mere om responstid på dette tv kontra Samsung og Pana plasma, selvom jeg har læst din anbefaling af dem alle:)
Af Langvad
#162901
En anden ting jeg lige ville høre jer om er, at på av-connection skriver de at Sharp tv´et er semi professionelt og de derfor anbefaler driftid på 8 timer pr dag. Nogen som ved om der er hold i det? for gider sq ik sidde og tænke på om man en dag har set for meget tv:)
Af Holm86
#162905
Jeg forstår ikke folk brokker sig over en test af en 70" bare fordi de færreste har råd.

Jeg synes det er fedt/sjovt at læse om topmodeller osv selvom jeg nok ikke selv har råd til dem.

Glæder mig utroligt meget til der engang kommer en test af LG og Samsungs OLED modeller selvom jeg ikke tror mange vil give 50.000 for en 55".
Af Mysen
#162913
Beovision 10 koster 60 kilo for 46", og den ville jeg gerne eje, hvis ikke det var fordi, at andre ting så skulle nedprioriteres.

Jeg er selv tilhænger af så mange topmodel- + storskærmstests som muligt, og jeg havde gerne byttet en af 2011-testsene på de mindre modeller med en test af Philips eller Toshibas topmodel. Det er da efter min mening langt mere spændende læsning, ikke mindst fordi entry- og mellemklassemodeller ligger så tæt, så tæt, som de gør.