Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fc-andeby
#101123
Jeg har undret mig over og et par ting, hvordan kan det være at DR har valgt kun tilbyde DR-HD i 720 i stedet for 1080?
For burde billedkvaliteten så ikke blive bedre?

En anden ting er også, at jeg synes at tv-producenterne udnytter at de kalder deres kanaler for HD. For er det bare mig eller hva, der er ikke meget forskel på f.eks. TV2 film og TV2 film HD. Det er i hvert fald ikke altid jeg kan se forskel

Burde man ikke lave en nedre grænse for hvor meget man nedsætte bitraten? f.eks. at bitraten minimum skal være på 15, for at man kalde det en ægte hd kanal?
Af sunebio
#101129
fc-andeby skrev:Jeg har undret mig over og et par ting, hvordan kan det være at DR har valgt kun tilbyde DR-HD i 720 i stedet for 1080?
For burde billedkvaliteten så ikke blive bedre?
DR sender i 720p, altså progressiv, dvs. 720x1280 pixels i hvert billede. HD 1080p (1080x1920) findes også men fylder for meget båndbredde (endnu) og er det typiske format på Bluray film. De fleste andre danske HD-kanaler sendes i 1080i, altså interlaced, hvor skiftevis de ulige og lige linier sendes, der er altså kun 540x1920 linier i hvert billede. Du kan læse en del steder om problemer med interlacing (og det egentlige problem, at deinterlace ordentligt, så man få et godt fuldt 1080 liniers billede på skærmen. Kort sagt så er 720p at fortrække frem for 1080i mener de fleste - når det gælder billedkvalitet. Men 1080 er jo større end 720, så det lyder bedre i markedsføring (laveste fællesnævner...). 720p og 1080i kræver nogenlunde samme båndbredde, derofr er de de to valg i dag.
fc-andeby skrev:En anden ting er også, at jeg synes at tv-producenterne udnytter at de kalder deres kanaler for HD. For er det bare mig eller hva, der er ikke meget forskel på f.eks. TV2 film og TV2 film HD. Det er i hvert fald ikke altid jeg kan se forskel
Det kan være din modtagerboks og skræm, men det er også typisk (f.eks. på ikkesport på TV3+ HD) at materialet er SD, som udbyderen har opskaleret til 'uægte' HD, og så kan det sagtens ligne SD...
fc-andeby skrev:Burde man ikke lave en nedre grænse for hvor meget man nedsætte bitraten? f.eks. at bitraten minimum skal være på 15, for at man kalde det en ægte hd kanal?
Hvis man nu lavede standardkrav for kodning, men der er vist for meget udvikling mht. at få HD kodet til de tilgængelige båndbredder. Vis du taler 15 Mbps, så er mindst lige så vigtigt om du så bruger f.eks. MPEG2 eller MPEG4 kodning. Groft saft så give MPEG4 samme billedkvalitet som MPEG2 ved den halve båndbredde.

Er du forvirret, så bare rolig. Hvis du virkelig vil skabe dig et overblik over HD, kodning osv., så tager det tid, men diverse artikler på siden her er et godt udgangspunkt :D
Af Snurrerundtlyd
#101130
fc-andeby skrev:Jeg har undret mig over og et par ting, hvordan kan det være at DR har valgt kun tilbyde DR-HD i 720 i stedet for 1080?
For burde billedkvaliteten så ikke blive bedre?
Der findes endnu ingen TV-kanaler der udsendes i 1080p (progressiv), det ville simplethen kræve for meget båndbredde, så det er der ikke plads til i sendenettene. Så i stedet bliver alle HD-kanaler udsendt i enten 1080i (interlaced) eller 720p (progressiv).
1080i og 720p optager næsten samme båndbredde. Om 720p eller 1080i er bedst afhænger af indholdet, f.eks. om der er meget bevægelse i billedet eller ej. Ved meget lidt bevægelse i billedet vil 1080i være bedst, men ved megen bevægelse som. f.eks. fodbold eller ishockey eller actionscener er 720p bedst ifølge mange ekspterter fra både DR og andre steder.
Holdningen hos EBU (European Broadcasting Union), som DR også er medlem af, er at 720p generelt er bedre end 1080i.
Men nogle få kanaler uden megen bevægelse i billedet vil være bedre stillet med 1080i.

Hvis du Googler 720p vs. 1080i kan du finde mange artikler og debatter om emnet. Her er f.eks. en: http://ezinearticles.com/?720p-Vs-1080i-HDTV&id=91443

720p: http://en.wikipedia.org/wiki/720p
1080i: http://en.wikipedia.org/wiki/1080i


Blu-ray er derimod 1080p, og det er naturligvis bedre end både 1080i og 720p, men optager også dobbelt så meget båndbredde, så derfor findes der ingen TV-kanaler der udsendes i 1080p.

fc-andeby skrev:Burde man ikke lave en nedre grænse for hvor meget man nedsætte bitraten? f.eks. at bitraten minimum skal være på 15, for at man kalde det en ægte hd kanal?
Nej det ville ikke give meget mening bare at have en nedre grænse til at angive om det er HD-kvalitet eller ej.

Den måde som MPEG-2 og MPEG-4 (H.264) komprimering virker på, så udsendes stort set kun ædringerne i billedet i fohold til forrige frame, imformation for alt hvad der er uændret bliver ikke udsendt, men i stedet genbrugt fra forrige frame i modtageren. På den måde reduceres reduceres båndbredden voldsomt uden at betydelig billedinformation går tabt.
Denne komprimeringsteknik betyder at ved meget stillestående billeder som f.eks. nyhedsoplæsning hvor stort set kun munden bevæger sig fra billede til billede, der kan man opnå en meget høj billedkvalitet med meget få overførte billedinformatiner og her kan man sagtens klare sig med en lav bitrate uden at det går ud over billedkvaliteten.
Ved megen bevægelse i billedet er det derimod nødvendig med en noget højere bitrate for at opnå samme billedkvalitet.

Desuden er den nyere MPEG-4 (H.264) komprimering væsentlig mere effektiv end MPEG-2 komprimering. Derfor opnår man væsenlig højere billedkvalitet med MPEG-4 komprimering nd MPEG-2 komrimerng ved samme bitrate. Det er også grunden til at man går fra MPEG-2 til MPEG-4.
HD kanaler har altid været MPEG-4, fordi det ville kræve for meget båndbredde med MPEG-2 til HD-kanaler. Når SD-kanaler også går over til MPEG-4 komprimering, så vil man frigive mere plads i sendenettet og/eller bedre billedkvalitet på kanalen.
Du kan finde HD-videoklip på nettet enkodet i hhv. MPEG-2 og H.264 ved samme bitrate, og her kan man tydeligt se at H.264 er MPEG-2 overlegen.

MPEG-4 kræver dog også en del mere regnekraft end MPEG-2 at dekode i TVet/computeren. Men i dag er der så meget regnekraft at det ikke længere er et problem. På computere har man i dag hardware accelereret dekodning af MPEG-2 og MPEG-4 (H.264), hvor grafikkortet overtager det meste af regnearbejdet fra CPUen.
Men har man en gammel PC uden et modrne grafikort der kan hjælpe til, så kan PC have problemer med at dekode H.264 i høje opløsninger.

I DVB-T nettet sendes flere kanaler på samme frekvens i en såkaldt MUX. Disse kanaler skal deles om MUXens samlede båndbredde som ligger fast.
Men man kan løbende skrue op og ned for båndbredden for de enkelte kanaler inden i samme MUX alt efter hvor meget bevægelse der er i indholdet på de enekele kanaler. Derfor ligger bitraten for den enkelte kanal nødvendigvis heller ikke fast.

Edit: Efter jeg har postet indlægget kan jeg se at "sunebio" var lidt hurtigere til at svare end mig, men de to svar er meget i tråd med hinanden.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 21. maj 2010, 17:19, rettet i alt 3 gange.
Af fc-andeby
#101135
Jeg siger mange tak, for de meget grundige svar, så blev jeg i hvert fald klogere på det
Af Snurrerundtlyd
#101139
Her er iøvrigt et par EBU dokumenter fra 2007 og 2004 som sætter HDTV i et historisk perspektiv og sammenligner 1080i og 720p.

David Wood: High Definition for Europe: A Progressive Approach
EBU Technical Review No. 300, October 2004.
http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_300-wood.pdf
Tests with the H.264 and Windows Media 9 compression systems have established that they compress progressive images “better” than they compress interlace images. The bitrate required to deliver a “good” quality 720p/50 image has been found to be less than that required to deliver 1080i (interlace) for material which is “critical but not unduly so”.
David Wood: HDTV The development of in Europe — a tale of three cities: Dublin, Dubrovnik and Geneva
EBU Technical Review No. 311, July 2007.
http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev ... d_hdtv.pdf
The good news in the late 1990s was that HDTV seemed now possible in Europe, but the less good news was that Europe had to bite the bullet and look again at HDTV formats. The new displays were all progressively scanned. All camera pictures begin life in progressive form and now end life at the display in progressive format. The EBU set about analysing the situation. In this new solid-state world, the EBU was not able to find advantages in maintaining interlace scanning. Its recommendation is that HDTV broadcasting should use progressive scanning – 720p in the short term, and probably 1080p in the long term.

Canal Digital sender alle deres HD-kanaler i 1080i i stedet for 720p, i modsætning til f.eks. DR, TV2 Sport, Discovery, National Geographic og BBC.
Der er delte meninger om 1080i eller 720p er bedst. Men som forbruger er de bare en akademisk diskussion, da man alligvel ikke har noget valg, men må tage til takke med det vlag som udbydren har taget.
Det er nok de færreste der zapper imellem Canal Digial og DR HD blot fordi de foretrækker 720p frem for 1080i eller omvendt. Normalt vælger mn kanal efter indholdet, og må så acceptere det valg som kanalen har taet mht. til 1080i vs. 720p.
Så det nytter ikke meget hvis vi her starter en diskussion om hvad der er bedst, det vil ikke ændre noget alligvel.
Af Vagnen
#101217
Snurrerundtlyd skrev:Canal Digital sender alle deres HD-kanaler i 1080i i stedet for 720p, i modsætning til f.eks. DR, TV2 Sport, Discovery, National Geographic og BBC.
Nej - Canal Digital sender HD i den opløsning som de pågældende kanaler ønsker.

720p:
DR HD
TV2 Film HD

1080i:
Discovery HD
Nat Geo HD
Kanal 5 HD
Animal Planet HD
Canal+ Film HD
Canal+ Sport HD
Rush HD
Silver HD
Eurosport HD
BBC HD
ESPN America HD
History Channel HD
Af mike s.
#101447
mike s. skrev:Gider i rette i grafikken/tabellen - der står Telia - det er forkert og misvisende - det bør være Stofa eller Telia Stofa.

Telia har jo også TeliaTv som også sender DR HD - det kunne være sjovt at se deres tal for DR HD som jo er gratis modsat HomeTrio fra TDC.
Bump...
Af TBP
#101449
Tak for en fin gennemgang og det var jo dejligt at se at stofa ligger i toppen. Så i går tænkte jeg at det da ville være en ide at sætte sig til og se lokkeduen men det var nu ikke nogen stor fornøjelse: Den ene pixelsfejl afløste den anden! Har det også noget med bitraten at gøre? Eller er det opskaleringen på tv'et (panasonic V10) der er problemet? Zaptor-boksen står til 720p.
Bagefter så jeg lidt af en FRANSK film, også på DRHD i soveværelset hvor der også er en zaptor-boks sat til 720p og der var der nogenlunde lige så mange pixelsfejl. TV'et er et lg pg6000 altså ikke fuld HD.

Og så lige et spørgsmål som ikke har noget med bitrate at gøre: Skulle DRHD ikke være begyndt at sende lyden ud i DD5,1 fra omkring nytår?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#101456
Hvad mener du med "pixelfejl"? Et komprimeret billede giver ikke pixelfejl - det er derimod en indikator på for dårlig forbindelse.

Jeg så ingen fejl i billedet på DR HD og Lokkeduen i går her i Søborg.
Af TBP
#101462
Ok det var også det jeg var i tvivl om. Så det må blive et opkald til stofa her i Horsens for at hører hvad de vil gøre ved det!

Tak for svaret :)
Af blangstrup
#102254
Super interessant artikel.

Men jeg savner meget at i har prøvet at indhente udtalelser fra fx yousee om hvordan det kan være de sender med lavere bitrate end de andre.
Det kunne jo være at de kan argumentere for deres valg.

Umiddelbart ville jeg også mene at 11mbit/s burde være rigeligt til 720p. Diverse serier man kan hente i 720p på nettet fylder typisk 1145 MB, og varer ca 41 min, og de er typisk i rigtig god kvalitet. Med mindre jeg har regnet galt svarer det til 3.7 mbit/s.
Af Vagnen
#102602
blangstrup skrev:Umiddelbart ville jeg også mene at 11mbit/s burde være rigeligt til 720p. Diverse serier man kan hente i 720p på nettet fylder typisk 1145 MB, og varer ca 41 min, og de er typisk i rigtig god kvalitet. Med mindre jeg har regnet galt svarer det til 3.7 mbit/s.
Disse filer bliver jo ikke live encoded - men her benyttes gerne multipass encoding, som er mere effektivt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#102606
Søren Kjær skrev:Yderst interessant test.

Rasmus - tror du det er muligt at få en kommentar fra Yousee vedr. det ringe resultat sammenlignet med de øvrige udbydere på kabelsiden??
Jeg har faktisk ikke modtaget kommentarer fra nogle tv-udbydere ud over DR selv. Men alle er naturligvis velkommen til at byde ind. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#102609
mike s. skrev:Gider i rette i grafikken/tabellen - der står Telia - det er forkert og misvisende - det bør være Stofa eller Telia Stofa.

Telia har jo også TeliaTv som også sender DR HD - det kunne være sjovt at se deres tal for DR HD som jo er gratis modsat HomeTrio fra TDC.
Du har ret. Det er rettet nu :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8