Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvor stort et billede vil der være med en afstand på 1 - 1,5 M, den jeg så brugt var i 4:3 format stod ikke langt fra lærredet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
David Munch skrev: 28. jun 2024, 11:14
Det er også værd at bemærke, at på grund af størrelsen, er behovet for indhold i høj kvalitet større. Du bør som minimum se HD, men helst 4K, idet 115-tommer panelet nemt afslører kilder i lav kvalitet. Dette kan virke indlysende, men overvej alligevel, om du har det nødvendige udstyr til at udnytte et så stort TV
Super fint at i nævner det! Hvor mener i grænsen går for at man virkelig skal begynde at overveje om 1080p materiale det er nok? Skal vi bare over 100", eller endda under?
Hov, jeg fik da aldrig svaret på denne. Min oplevelse er, at det begynder allerede ved omkring 85 tommer, måske en tak større, afhængigt af hvor langt fra TV'et man sidder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
klinge skrev: 14. nov 2024, 15:42 Hvordan tænker I at LGs skærm matcher sig med TCL 115X955?
https://www.lg-informationdisplay.com/p ... rd/110UM5K

Jeg står og skal købe en stor skærm til at have med på messer og det virker til at TCLs skærm har højeste lysniveau og kontrast. Den er dog også 20 kg tungere og dermed lidt mere træls at bære rundt på. Nogen der har nogen tanker om sammenligning af de to?
LGs 110" er et IPS LCD-panel uden LED zone-styring. I disse paneler der der mere fokus på høj lysstyrke i fuldskærm (til præsentation, messer osv.) end flot fremvisning af film, spil mv.

Det er rigtigt, at TCL'en stadig er mere lysstærk overordnet set, men den er ikke gearet (køling) til at køre ved denne lysstyrke så lang tid af gangen. Jeg ville være varsom med at lade den stå i fuld flor på en messe.

Ja, betragtningsvinklen vil være væsentlig bedre på IPS LCD. TCLs vil få et lidt lilla, mælket og mat udtryk fra siderne.

Hvad skal du give for LG'en?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Producenterne tager ofte deres nyeste og mest lysstærke projektorer inkl. prototyper med på diverse messer, CES, IFA osv. Nogle af dem lyser forfra, andre nedefra, andre bagfra, men altid i en mørkelagt sektion af standen. Projektorer er ikke gode til oplyste lokaler.
Af Supergris
Der findes jo UST-projektorer i dag, som ikke behøver mere end få centimeter fra lærredet og at spejlvende billedet, så det virker med bagprojektion, kan vist de fleste...
Af purtsak
Rasmus hvordan er holdbarheden på de store tv pixel fejl osv og når de er så lysstærke hvad skal man forvente at de tv kan hold i lige så mange år som alm tv?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi har ikke rigtig et godt indtryk af det endnu, da salget af 98-100" TV først har taget fart i de sidste par år.

LCD er dog en gammel teknologi efterhånden og den har jo generelt vist sig ret modstandsdygtig. Min bekymring ville mere ligge i de meget lysstærke LED-bagbelysninger – de bliver varme fordi de er ekstremt lysstærke (hvis man fjernede LCD-panelet, der spilder noget á la 80-90% af lyset fra bagbelysningen).