Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

God test, fedt at oled nærmer sig 2000 nits.. jeg vil gerne have qms i min næste tv skærm men har ikke travlt da min atv 4k først skal udskiftes.

Kan man få s95d til at starte op på hdmi porten uden alt det der tizen tingel-tangel?
Flatpanels skrev: 12. sep 2024, 13:18 Anmeldelsen af Samsung S95D er online. Det er tredje generation QD-OLED fra Samsung med mat skærm, 4K, Tizen og HDR10+. Og en overraskelse
Og overraskelsen er naturligvis denne her:

Samsung QD-OLED TV har nu HDMI 2.1 QMS til skift af skærmfrekvens

Modsat LG har Samsung heller ikke det irriterende QMS-notifikationsbanner på skærmen.
Rasmus Larsen skrev: 13. sep 2024, 13:00
Flatpanels skrev: 12. sep 2024, 13:18 Anmeldelsen af Samsung S95D er online. Det er tredje generation QD-OLED fra Samsung med mat skærm, 4K, Tizen og HDR10+. Og en overraskelse
Og overraskelsen er naturligvis denne her:

Samsung QD-OLED TV har nu HDMI 2.1 QMS til skift af skærmfrekvens

Modsat LG har Samsung heller ikke det irriterende QMS-notifikationsbanner på skærmen.
Vi hører i dag, at det også virker på Samsung S90C (fra 2023) efter en firmwareopdatering tidligere i september. Vi har ikke selv testet det på S90C.

Så jeg tænker om det også virker på S90D (fra 2024) og måske endda S85D.

Hvis nogen af jer derude sidder med en af disse modeller plus Apple TV 4K (2022), så må I meget gerne teste og melde tilbage.
Dolby Vision?

TV'et understøtter ikke Dolby Vision og det trækker ned i bedømmelsen kan jeg læse.

Men hvor meget betyder det egentlig at netop dette TV ikke understøtter Dolby Vision?
Og i hvilke senarier har det især betydning - sport? / streaming (f.eks. Netflix)? / HDR film?

Hvordan vil manglende Dolby Vision opleves?
Indhold i Dolby Vision-format findes på bl.a. Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+, Max og Netflix. Og på UHD Blu-ray. Det vedrører primært film og serier – kun få spil fra Xbox Series X. Der er intet sport i Dolby Vision i Danmark (og meget lidt i udlandet). Vi publicerede denne guide om 4K-indhold i 2023, der stadig er rimelig tidssvarende: https://www.flatpanels.dk/guide.php?sub ... 1676538147

Fraværet af Dolby Vision trækker kun marginalt ned i vores endelige bedømmelse. I praksis betyder det, at HDR-indhold fra f.eks. streamingtjenester eller UHD Blu-ray stadig vises i HDR-kvalitet, men i stedet i basisformatet HDR10 (som der altid kan faldes tilbage på) eller Samsungs eget HDR10+, der dog ikke er så udbredt på indholdssiden endnu.

De to "premium" HDR-formater, Dolby Vision og HDR10+, har lidt paradoksalt mest at sige på billigere skærme, der ikke helt har hardwaren til at gengive HDR. Det skyldes, at de dynamiske metadata, der ligger i Dolby Vision og HDR10+, kan signalere til skærmen scene-for-scene, hvad lysstyrken er, så f.eks. LED-baglyset i en LCD TV ikke behøver at køre på fuld drøn hele tiden. Den udfordring findes ikke i OLED TV (hver pixel genererer eget lys og er uafhængig af den næste pixel), så ofte ser HDR10 tæt ved lige så godt ud som Dolby Vision og HDR10+.

Så altså Dolby Vision er rart nok at have med i puljen, men ikke en dealbreaker, efter min mening. Indhold i HDR10 kan stadig se drøngodt ud.