Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351952
Gamma står til BT. 1886? I test af C2 står Gamma til 2.2, hvad skyldes det? Og kan I uddybe det?
Ellers fin og grundig test som sædvanlig.
Glæder mig til at se test af G3, så man får forskel på lysstyrke frem
#351956
Har selv et gammelt plasma tv og skulle jeg have nyt OLED tv idag, ville jeg da syntes det var røv irriterende hvis tv'et skruer ned for lysstyrken hver gang der er en længere mørk scene i noget indhold. Så af denne grund alene, ville jeg da vælge en 2023 model!
Så kan man jo så godt argumentere for, at det er lidt dårlig stil af LG ikke at indføre ændringen til deres ældre modeller, hvis det KUN drejer sig om en software ændring til firmwaren.

Spørgsmål til flatpanels:
1. Har I hørt noget om, om næste års C serie vil få implementeret MLA paneler? :-)
2. Har I nogen fornemmelse af pt. Om LG har planer/muligheder for- yderligere at forbedre deres QMS implementation(hvis ellers det er på deres bane-halvdel alene, at der skal ske forbedringer). Samt om dette kan gøres via firmware ændringer til nuværende 2023 modeller eller om der skal ny hardware til....med andre ord, at man skal forvente at se evt. forbedringer på dette område i kommende 2024+ modeller?
#352099
jkn789 skrev: 9. jun 2023, 17:47 Gamma står til BT. 1886? I test af C2 står Gamma til 2.2, hvad skyldes det? Og kan I uddybe det?
Ellers fin og grundig test som sædvanlig.
Glæder mig til at se test af G3, så man får forskel på lysstyrke frem
BT.1886 er efterhånden blevet den anerkendte branchestandard for mørke rum, så efter mange års overvejelser for/imod, tog jeg i år konsekvensen og skifte de til BT.1886.

Gamma 2.2 er bedre, hvis man bruger skærmen mere alsidigt inkl. i en oplyst stue.
#352101
Mr.DJ skrev: 10. jun 2023, 12:18 Så kan man jo så godt argumentere for, at det er lidt dårlig stil af LG ikke at indføre ændringen til deres ældre modeller, hvis det KUN drejer sig om en software ændring til firmwaren.
De har ikke bekræftet, at der ændres noget på 2022-modellerne, men omvendt heller ikke afvist muligheden, når vi snakker med dem. Hvis det sker, så tror jeg først det sker et godt stykke tid inde i årets produktcyklus – de vil jo helst sælge 2023-modellerne til højere priser :)


Mr.DJ skrev: 10. jun 2023, 12:18Spørgsmål til flatpanels:
1. Har I hørt noget om, om næste års C serie vil få implementeret MLA paneler? :-)
2. Har I nogen fornemmelse af pt. Om LG har planer/muligheder for- yderligere at forbedre deres QMS implementation(hvis ellers det er på deres bane-halvdel alene, at der skal ske forbedringer). Samt om dette kan gøres via firmware ændringer til nuværende 2023 modeller eller om der skal ny hardware til....med andre ord, at man skal forvente at se evt. forbedringer på dette område i kommende 2024+ modeller?
1. Vi har ikke hørt konkrete rygter vedr. 2024-modellerne, men LG Display siger, at hele deres produktion af OLED-paneler overgår til MLA med tiden. Det vil ske i faser fordi de har flere produktionslinjer i både Korea og Kina. Hvornår overgangen er færdiggjort, er naturligvis spørgsmålet, men at dømme ud fra tidligere overgange til OLED EX, så tog det vistnok 1-2 år. Så jeg tror ikke MLA er udelukket i C4 næste år, men jeg vil heller ikke sige, at det er sure thing.
2. Det irriterende logo, der popper op på skærmen, kan med garanti justeres i firmwaren, og det er en snak, som vi snart tager med de ansvarlige. Lige nu ødelægger det lidt festen, synes jeg. Mht. fremtidig udvidelse af QMS til SDR/HDR, så bliver tror jeg ikke det sker foreløbigt, og jeg vil blive overrasket, hvis producenter opdaterer bagud på modellerne, uanset om det så teknisk er muligt eller ej.
#352103
jkn789 skrev: 9. jun 2023, 17:47 Gamma står til BT. 1886? I test af C2 står Gamma til 2.2, hvad skyldes det? Og kan I uddybe det?
Ellers fin og grundig test som sædvanlig.
Glæder mig til at se test af G3, så man får forskel på lysstyrke frem
Som jeg forstår det svarer BT.1886 til 2.4 men der er stadig en forskel mellem de to?
#352108
BT.1886 ligger et sted mellem gamma 2.2 og 2.4, men er ikke baseret på "power law", så lyskurven er ikke ret. Dvs. i de mørkeste gråtoner er BT.1886's gamma faktisk lavere end 2.2, hvilket har til formål at lysne de mørkeste toner en tak for bedre at få dem til syne.

Det er lidt "snyd", men det er af hensyn til begrænsningerne i nuværende skærmteknologier, særligt LCD men også WOLED, som jo endnu ikke har helt styr på de allermørkeste gråtoner.

Det er illustreret her:
Vedhæftede filer
eotf comp.PNG
eotf comp.PNG (33.98 KiB) Vist 45717 gange