Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273437
Vi har ikke adgang til TVet mere, så jeg er ikke vild med at opdatere testen uden at have testet at DV virker som lovet.

Jeg ville ikke ofre på sortniveauet for at få gammakurven helt på plads. Jeg har ikke målingerne her hos mig pt så jeg kan ikke gå tilbage og se hvordan kurven ser ud. Vi måler det hele men vi rapporterer ikke alt af hensyn til læsbarheden. Jeg erindrer ikke at der var et problem ved 30 IRE men husk at der kan være en del forskel på hvert enkelt eksemplar.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#273439
Tak for svar :)

Jeg prøvede igen at kalibrere, efter at have lavet et total reset af tv'et.

Nu kan jeg pludselig få det hele til at falde på plads, ved kun at justere på RGB-Gain som åbenbart dækker hele gråtone skalaen. Utroligt der ikke skal mere til, og tallene er ikke langt fra dine.

R-Gain = -4 ,G-Gain = Max, B-Gain = -6.

Både 30% og 80% gråskala vinduerne har en Delta E på godt under 1.

Gamma kurven rammer Delta E på 0.7.

Min pointe er bare, at det er ret vigtigt man ikke skal/må pille ved Bias indstillingerne, også på AF8, hvis sort skal være "OLED sort". Man kan ikke gå udfra folk først læser testen af A1E og bagefter AF8, og samtidig bare gå ud fra folk også ved at A1E og AF8 næsten er samme tv.

Dolby Vision er virkeligt godt. Godless og Altered Carbon på Netflix er rigtig gode eksempler. Jeg kan sammenligne HDR fra Shield Netflix og DV på tv Netflix,og der sker virkelig noget på DV siden med detajle graden i både højlys og skygge. Det er helt utroligt.

Jeg kan ikke fremprovokere dimming problemet som andre klager over med deres A1E. Har prøvet alt mulig forskelligt.
#273466
Jeg synes ikke det er relevant at skrive om alle finurlighederne mht kalibrering hver gang. I forvejen kan du jo ikke indstille det på øjemål og hvis du får nogen til at gøre det for dig, så må de formodes at kende til problemet. Folk der blot kopierer vores indstillinger får jo alligevel ikke pillet ved de mørke nuancer da vi tager højde for det når vi kalibrerer.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#273469
Det var nu altså ikke ment som kritik til dig. og du bestemmer selvfølgelig hvor detaljeret testen skal være, men jeg synes nu ikke det er en ubetydelig finurlighed ved kalibreringen af AF8, da den vigtigste egenskab ved AF8 ryger sig tur ved at pille ved disse indstillinger.... Men det var nu ikke for diskutere med dig, men håbede på noget sparring. :)
#273778
Jeg har købt dette tv, da det var på tilbud i sidste uge i Elgiganten til samme pris som en A1, så det var en no brainer.
Jeg er helt vildt glad for fjernsynet og det er perfekt i mange henseender for os herhjemme da vi kommer fra et Sony Android tv, så læringskurven til det nye var spot on.
Men jeg oplever noget mærkeligt ved brug af Netflix.
Tv'et understøtter med seneste opdatering DolbyVision, men billedet er meget mørkt i stort set alle scener jeg har prøvet det i og uden mulighed for at slå det fra er det en smule træls. Er det normalt eller kan man justere det?? Den eneste måde jeg kan ændre lyset en anelse er ved at juster Gamma til max.
Er det normalt? Og er det bare en begrænsning af OLED fordi skærmen ikke er super duper lysstærk eller er det en software fejl som man kan håbe bliver rettet?
#273782
Jeg har kun set HDR på et Sony XF90, da vi havde det tv med i overvejelserne inden vi købte AF8 og der oplevede vi nemlig ikke at der var så stort fald i lysstyrken, men det bunder nok bare i skærmens lysstyrke.
Vi oplever dog også størst fald i lyset ved Dolby vision. Vi har haft en Xbox one s til låns hvor vi prøvede at afspille en 4K HDR blu-ray og der var det ikke så drastisk.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#273787
Dolby Vision er en hel del mere drastisk end HDR. Synes ellers AF8 klarer sig fint. Men ikke hvis solen står ind ad vinduerne, det er klart. På AF8( og OLED Tv generelt) skal al HDR "nydes" så vidt mulig i hjemmebiografens mørke forhold. Først her får man fuldt udbytte af det dybeste dybeste sort niveau OLED kan byde, og dermed også Dolby Visions enorme dynamik. Har du meget lyse forhold, så skulle du måske have valgt XF90 i stedet for.

Giver dig fuldstændig ret. Det burde være muligt at vælge om man vil se NetFlix i alm. SDR eller HDR/DV. Ligeså kunne det være fedt hvis Netflix kunne skrue ned for lysstyrken på understeksterne når der vises DV indhold. De skærer i øjnene og er direkte ubehagelige når man sidder og ser DV indhold i helt mørke forhold. Er jeg den eneste der synes det? :)
#273788
Du kan da slå HDR fra i billedmenuen? Du kan ikke ændre HDR-format, men blot slå det fra.

Jeg ser efterhånden kun Netflix fra ATV hvor underteksterne ikke er lige så skrigende, som på den indbyggede app.

Er lysstyrken lav konstant eller ændrer den sig pludselig efter et kort stykke tid? Vi har pt. et spørgsmål ude hos Sony angående den logo-burnin-skåner de har implementeret i seneste firmware, som reducerer lysstyrken drastisk hvis den tror der er stationære elementer på skærmen.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#273789
Torben Rasmussen skrev:Du kan da slå HDR fra i billedmenuen? Du kan ikke ændre HDR-format, men blot slå det fra.

Jeg ser efterhånden kun Netflix fra ATV hvor underteksterne ikke er lige så skrigende, som på den indbyggede app.

Er lysstyrken lav konstant eller ændrer den sig pludselig efter et kort stykke tid? Vi har pt. et spørgsmål ude hos Sony angående den logo-burnin-skåner de har implementeret i seneste firmware, som reducerer lysstyrken drastisk hvis den tror der er stationære elementer på skærmen.
Nej, det kan man da ikke... HDR-tilstand i menuen er "greyed out". Ligesom man ikke kan ændre Billedfunktion. Den er låst på Dolby Vision billed profilen . Det eneste man kan ændre i HDR undermenuen er farvespektrum.

Ah yes, en undskyldning til at investere i en ATV, selvom jeg har Shield Android TV, som ikke understøtter DV(endnu).

Ville nu være rart hvis man i Smart TV Netflix appen kunne så slå HDR fra og indstille lyststyrken på undertekserne.
#273804
Hmmm, den feature har været tilgængelig før, hvor man kunne slå HDR fra. Jeg har ikke rodet rundt derinde siden da, men da vi testede ZD9 er jeg 100% sikker på, at HDR kunne deaktiveres på Netflix, da det netop er en af features der vises i anmeldelsen.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#273809
Var det en ide at spørge SONY om du måtte låne AF8 til en omgang to? :-)
Ved visning af HDR10 indhold kan man ændre i HDR tilstand i Videofunktioner. Men med DV indhold er HDR tilstand greayed out, og det er kun farvespektrum der kan ændres i, i denne menu. Sætter man HDR-tilstand til Fra, ser billedet meget udvasket/forkert ud.
Det burde være sådan at man i Android TV opsætning eller Netflix kan indstille på om den skal ignorere HDR/DV egenskaben i tv, og så den bare streamer SDR.

Fandt i øvrigt en løsning på de meget lysstærke undertekser i NetFlix DV mode.
https://www.netflix.com/subtitlepreferences marker Halvgennemsigtig. TV skal genstartes før ændringen træder i kraft.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14