Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emil S
#50772
Goddag.

Her for nylig har jeg fået nogle problemer med min Panasonic PX70 37". Selve problemet er ikke helt let at få formuleret ned på skrift, men jeg prøver.

Det drejer sig om, at billedet bliver skaleret forkert i forhold til skærmens størrelse/rammer.

I nogen tilfælde er billedet "for bredt" i forhold til skærmens rammer og rager derfor "udover" rammerne, hvilket gør at ikke hele billedet er synligt. Især et problem med undertekster. Da det ikke er helt superlet at forklare, har jeg tegnet en skitse;

http://img243.imageshack.us/img243/1625 ... x70pb5.jpg

Et andet problem er ved DVD-film, hvor de to sorte bjælker øverst og nederst har forskellig tykkelse, hvilket også kan være problematisk;

http://img243.imageshack.us/img243/8926 ... x70sh8.jpg

Jeg må erkende, at jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre. Manualen til TV'et kan jeg ikke finde. Og jeg synes da, at jeg har gennemsøgt indstillingerne på fjernbetjeningen grundigt. Google har jeg også prøvet, men jeg kunne uheldigvis ikke finde noget brugbart. Måske er det mig, der søger efter det forkerte.

Men kan problemet i det hele taget ordnes? Især andet problem burde være til at løse, for der må da være en funktion, som kan "skubbe" billedet tilbage på plads? Sådan en er der i hvert fald på min aldrende PC-skærm. Jeg må indrømme, at jeg er en kende ude at sejle her..

Jeg takker på forhånd og ønsker en god dag, samt en god jul. :)
Af -jacob
#50781
Som jeg ser det første billede, så virker det som om at dit TV viser 4:3 billeder i 14:9. Det er en zoomfunktion som kan stilles på de fleste TV fra fjernbetjeningen.
På billede nr 2 virker det (som du selv siger) at skærmbilledet er blevet rykket ned, det er også en funktion som du burde kunne stille fra fjernbetjeningen. Her skal vi nok ha nogle PANNASONIC folk på banen der kan forklare hvordan det foregår på dit TV.
Ellers må du kunne finde manualen på nettet.
Af thomit
#50801
-jacob skrev:Som jeg ser det første billede, så virker det som om at dit TV viser 4:3 billeder i 14:9. Det er en zoomfunktion som kan stilles på de fleste TV fra fjernbetjeningen.
På billede nr 2 virker det (som du selv siger) at skærmbilledet er blevet rykket ned, det er også en funktion som du burde kunne stille fra fjernbetjeningen. Her skal vi nok ha nogle PANNASONIC folk på banen der kan forklare hvordan det foregår på dit TV.
Ellers må du kunne finde manualen på nettet.

Jeg kjenner ikke PX/PV70 godt, men PX80 - og så vidt jeg vet alle andre 2008 modeller fra Panasonic, har ikke noen justering av høyde på bildet, hverken opp eller ned. Så dette problem som Emil S har, er mystisk for meg. Hvis det da ikke er så enkelt som at han har satt aspekt-innstillingen f.eks. til 14:9 eller en zoom-visning, som du antyder.
Af praun
#51073
Hej!

Fandt du en løsning på dit problem?