Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pengzi
#351
Hejsa,

Ligenu kan man erhverve en Dell 24" wide formatet computer skærm til under 7.000 kr. Jeg er sikker på at den opfylder krav til computerbrug. Mit spørgsmål er: hvor god er den som tv skærm, dvs. hvis jeg gerne vil benytte den til at vise DVD film m.m.? Iflg. flatpanels.dk har Samsung 242MP nøjagtige samme panel, men samsung'en koster over 10.000 kr. Samsung'en er vist opbygget som TV-skærm, med tuner og højtaler etc. er det en indiktion for at panel'et er velegnet til det? Det vil være dejligt at høre jeres mening!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#359
Altså, du vil have en separat tuner og så også køre et Tv-signal gennem skærmen?

Til DVD film vil det hvert fald ikke være noget problem. Både fordi skærmen gengiver fine farver og har tilfredsstillende betragtningsvinkler, men også fordi vi snakker om en widescreen skærm.

Ved Tv tuner brug skal du dog lige huske at du så skal have lyden overført på en anden måde, da skærmen jo ikke har højttalere. Jeg har desværre ikke så mange erfaringer med tuner, som sidder i PCI porten med jeg ved af erfaring, at man ikke kommer langt med de separate til 300-400 kroner. Der skal desværre en større sparegris til.

Det er rigtigt at 242MP til en slags kombi-skærm er de ting du nævner, men af gode grunde har Samsung stadig valgt at promovere den som et kombinationsprodukt. Den falder stadig lidt i baggrunden for rigtige LCD-TV, da deres forcer jo også dels ligger i de billedforbedringssystemer, der bruges.
Faktisk er mange af de billige produkter, som promoveres som LCD-TV, som til forveksling ligner et monitorpanel med en tilføjet tuner og interfaceløsning, men kvaliteten er så også tit derefter.
Brugeravatar
Af Pengzi
#386
Hej Rasmus, Tak for dit svar! Kunne jeg bede dig om at uddybe lidt vedr. billedforbedringssystemer, som du nævnte i svaret. Er det et system kun Samsung benytter sig af?

Jeg er nu lidt i tvivl ang. Dell 24". Man kan åbenbart i dag anskaffe en decideret LCD-tv til omkring de 7.000 kr for en 26" eller ca. 10.000 kr. for en 32" (begge med HD definition). Er det efter din mening en bedre investering, hvis anvendelsen er mest som TV/DVD-viewer? Er det nogenting man skal passe på når man vil være på forkant med fremtiden (opløsning, stiktyper m.m.)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#390
Nej, det er ikke kun Samsung. Der gør stort set alle de store producenter. Samsung har det de kalder DNIe, Philips har Pixel Plus, JVC har D.I.S.T. og LG har XD Engine for at nævne de mest kendte.
De mindre producenter har desværre ikke altid sådanne systemer og panelerne er ydermere af ringere kvalitet.

Til decideret Tv/DVD brug, så ja. Der findes gode muligheder for at udvikle en såkaldt HTPC, som er en computer beregnet til den form for tilslutning, men der er stadig en del ting man skal gøre sig overvejelser omkring, specielt mht. til skærmvalget.
I 26-32 tommer synes jeg du finder nogle gode bud, men de bedste modeller koster desværre ofte over henholdsvis 7 og 10 tusind, som f.eks. LG kommende LP1 modeller og Philips nuværende 9830 serie. Du kan prøve at kigge lidt på Samsung LE-32R51B. Den koster cirka 11300 de billigste steder på nettet og den får en del ros med på vejen. Den findes også i en 26 tommer version.

Ellers kan du også finde nogle af de samme overvejelser i et par af de andre tråde her under Tv kategorien.

Tja, jeg ved ikke hvordan man skal sige det helt konkret mht. til at være på forkant med fremtiden. Der findes mærker som HD ready, om end de dog ikke siger alt. Stiktyper vil muligvis være HDMI og DVI, men det kan godt nå at ændre sig endnu, primært pga. den begrænsede båndbredde. Så hvis du køber nu, synes jeg ikke det er ting du skal lægge så meget i. Du vil hvert fald kunne bruge dit Tv mange år frem ligegyldigt hvad.
Af radagast
#422
Hej,

Jeg har også luret en del på denne Dell-skærm og især muligheden for at kunne se film og TV på den.

Så Rasmus... du skal have tak for input omkring DVD-film! Også selvom det er endnu et argument for at smide penge ud af vinduet :-)
Af Davids
#435
Hvis du stadig overvejer Dell skærmen - så kan du jo købe den soundbar som de linker til yderst til højre når man kigger på selve skærmen. Det er et sæt løse højtalere som du sætter under skærmen. Umiddelbart burde de kunne bruges som lyd, hvis du sætter en tv-tuner af en slags til skærmen.

Om man synes, at den vil se lidt sjov ud på så stor en skærm er jo en smagssag - men det er da værd at overveje...

Produkthøjdepunkter
Udgangseffekt : 5 Watt pr. kanal (10 W i alt)
Betjeningsfunktioner : Drejeknap til tænd/sluk og regulering af lydstyrke - Strømindikator
Indgangssstik : Stereo-ministik
Udgangsstik : 2 x hovedtelefonstik
Kompatibilitet : Dell UltraSharp 1505FP, 1704FPT, 1704FPV, 1706FP AIO, 1905FP, 1906FP AIO, 2001FP, 2005FPW, 2405FPW
Brugeravatar
Af Pengzi
#450
Først, 1000 tak for Rasmus' oplysninger og kommentarer, tak også for din flotte web-side, hvor vi andre kan få gode råd og vejledninger i de teknologiske jungler!

Jeg har nu besluttet mig at anskaffe en Dell 2405FPW, mest fordi den har en fin størrelse og rigtig god oplysning til mit CAD-arbejde. Vedr. DVD-brug (jeg har nu for en del år siden opsagt min TV-licens :D ) tror jeg nok at den kan anvendes en gang imellem, men nok ikke som en permanent løsning, da den er på kanten til at være for lille samt at det kræves en mere fast placering ift. øvrige installationer (DVD-afspiller, forstærker og højtalere etc.), så en decideret hjemme-bio må evt. ventes til senere!

Mht. "sound-bar", som kan sidde under skærmen, så har jeg også lagt mærk til den og krydset den af ved bestillingen. Nu er det ikke fordi jeg har stor forventning til den, men kan dog godt se at det kan være handy nogengang.

Nu håber jeg ikke at det tager alt for lang tid inden pakkerne dunker ind ad døren, så vil jeg da give en tilbagemelding med mine vurderinger af skærmen til de forskellige anvendelser.