Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#29877
Hejsa
Jeg står og skal købe tv på nettet (regner med Geco), men er i tvivl om hvad den 2 årige reklamationsret dækker.
Ved I om den dækker ting som pixelfejl eller burn-in?

Og hvad hvis der er f.eks. en pixelfejl på skærmen når den kommer?
Af miccc
#29879
Hvis der er pixelfejl på den, vil du se det med det samme - og så gør du bare brug af din 14 dages returret.

Burn-in er du ikke dækket imod - det kan jo "nemt" være selvforskyldt.
Af Muntjac
#29888
Ja ok, men kan pixelfejl ikke opstå senere ved brug? Og hvis de kan, er de så dækket af reklamationsretten?

jeg regnede egentlig heller ikke med at burn-in var dækket...
Af Nick_S
#29890
Nej. Pixel fejl er ikke dækket af reklamationsretten, men derimod af producentgarantien - såfremt du ikke køber parallelimport!
Af red_martians
#29893
snak med forhandleren om det. Tror at de fleste forretninger efterhånden har såfå pixelfejl at de gerne vil slå en deal af med dig. Og muligvis også hvis de parallelimportere.
Af Muntjac
#29945
hmm ja ok, men er man så ikke lidt presset hvis man efter noget tid oplever døde pixels? så er man jo ikke dækket...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29946
Det er langt fra sikkert at du har garanti mod døde pixels alligevel. Selv på TV købt i DK, der ikke er importerede, så gælder der forskellige regler for hvornår et TV kan ombyttes. Hvis du er bange for pixelfejl, så må du kontakte forhandleren og forhøre nærmere angående garantien på det specifikke TV du har i kiggerten.
Af MartyDK
#31894
Jeg har idag konstateret 2 lysende blå pixels på min Samsung skærm (de lyser kun i et helt sort billede).

Kan det betale sig at ombytte den eller er sandsynligheden/risikoen for at få en skræm med nye pixelfejl stor?

Kan pixelfejl opstå med tiden eller vil de være på LCD-panelet fra start?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#31896
Pixelfejl er ikke specielt almindelige på et TV, men de kan godt opstå med tiden.

Hvis du har en skærm med dansk garanti skifter Samsung den for dig på adressen. Hvis den er parallelimporteret er det ikke sikkert at du kan få den ombyttet.
#271201
Nu skal reklamationsretten snart op på linje med Norge og Island, hvis det står til rød blok..

Fra 2 til 3-5 år.

Så vi vil gerne sikre, at producenterne laver nogle bedre produkter..

Spørgsmålet er om Samsung, Philips, LG og Panasonic nu gyser ved tanken om dette..?

I 1995 smed vi 45.000 tons elektronik ud.
I 2015 var det 81.000 tons.

Billede

Vi skal have Justitsministeret i tale skriver TV2.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-04-2 ... elektronik
#326322
Så.....sker der (måske) noget:

"Forbrugerrådet Tænk og FDM foreslår, at reklamationsretten hæves fra to år til seks år på hårde hvidevarer, biler, elektronik og andre produkter, der må forventes at holde længe. Det oplyser Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse."

https://taenk.dk/om-os/presserum/forbru ... mationsret

Nogle firmaer ryster måske allerede i bukserne og hyrer advokater?