Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351886
Der er et ret godt tilbud på Samsung QN91B i Power lige nu:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... p-1327589/

Men er QN91B det samme som QN90B. Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget reelt svar, eller specifikke reviews af QN91B.

Faldt over en Reddit-tråd, der måske kan pege i retningen af, at QN91B har bedre Dimming ifølge en samtale med en Samsung-person.


Jeg har dog ikke rigtigt kunne finde andet på QN91B vs, QN90B, som ikke blot tyder på, at det er en forskel i navnet ift. region/land.

Hvad siger de kloge hoveder her?

Jeg kigger specifikt på 75" modellen, som er har super fin pris på 14.990kr.
#351887
Det er ifølge vores viden samme TV; QN91B er en kædevariant måske med en designdetalje til forskel.

Tidligere var det sådan, at QN90-serien havde IPS LCD-panel, som vi fraråder, mens man skulle op i QN90-QN94 for at være sikker på VA LCD-panel. Med B-serien fra 2022 ændrede det sig. Der har været meldinger om, at QN90B også findes med IPS LCD-panel i nogle lande, men jeg ved ikke om det passer.

Med andre ord, hvis det er QN90B, du har søgt, så er QN91B det samme TV.

Det er først, når man hopper op i QN95-serien, at der kommer forbedret zone-styring.

Hvis du ikke allerede er opmærksom på det, så er alternativet 77" OLED, som koster lige en tak mere. Imellem de to skærme ville det være mit personlige valg.
#351889
Fedt, tak for super hurtigt svar.

Ja, altså "drømmescenariet" er LG C2 "77, som dog er lidt for dyrt for pengepungen lige nu. Og kan se at det er ved at udgå flere steder nu. Og har også kigget på QN95B, som jo netop har et lidt bedre billede, og 144Hz refresh rate istedet for "kun" 120. Det er dog lige 5.000kr for dyrt.

Men overvejer at spare lidt mere op og så enten få LG C2 eller QN95B'eren. Spørgsmålet er bare, som de stadigvæk er på lager om et par måneder? :)
#351893
Rasmus Larsen skrev: 6. jun 2023, 13:08 Svært at sige. Jeg tror C2 godt kunne være på lager helt frem til september – det er set før – men det er jo ikke til at vide med sikkerhed. Ofte kan man få en fornemmelse af, at det er ved at være slut, når nogle forhandlere begynder at melde om udsolgt. Du kan også holde øje med CS varianten, hvis det er.
Haha, det er jo lidt et gamble, men kunne godt gi' den et par måneder mere.

Jeg har også luret på CS udgaven, der jo er til at finde til 16.000-ish for "77, som jo er indenfor min rækkevidde :)
#351896
George1 skrev: 6. jun 2023, 15:02 Ok pris, personeligt var jeg gået med QN95 federe også pga. One C boks.
Bemærk på dette site vil du altid blive drejet over mod OLED, da OLED har et lidt bedre billede overall.
Dog andre ulemper ved OLED.
Fordelen ved Samsung's LCD er også deres antirefleksbehandling som ofte bliver rost herinde.

Nogle siger OLED kan føles som "et spejl" ved store vinduer. Omvendt har OLED gennem flere år haft støt stigende fanskare, så noget må de gøre rigtigt.
Senest rettet af PeterD 6. jun 2023, 15:37, rettet i alt 1 gang.
#351897
George1 skrev: 6. jun 2023, 15:02 Ok pris, personeligt var jeg gået med QN95 federe også pga. One C boks.
Bemærk på dette site vil du altid blive drejet over mod OLED, da OLED har et lidt bedre billede overall.
Dog andre ulemper ved OLED.
Ja, det er nu også det TV, som jeg helst vil have. Det er nede i 20.990kr, så det er ikke helt tosset. Måske jeg venter en måned eller to og ser.

Og yes, kender udemærket til holdningerne omkring OLED vs alle andre typer LED hehe.

Vi har en ganske lys stue med 3 gigantiske vinduer ved siden af TVet, så god antirefleksion er måske ret vigtigt!
#351899
George1 skrev: 6. jun 2023, 15:50 Absolut men det er jo et personligt valg, jeg går aldrig tilbage til en skærm uden antireflektion.
Synes QN95B kan noget med design (infinity) og specielt med One C boks, men man kan jo håbe den kommer endnu længere ned i pris, tror nu ikke den bliver meget billigere.
#351902
PeterD skrev: 6. jun 2023, 17:36 Ikke for at dryppe lidt malurt i bægeret, men det stadig KUN de bedre modeller af Samsungs program, der har en coating, der er mere effektiv end andre mærkers..(reference. Supergris februar 2021)

Et tv med antirefleks (et LCD Q80T fra 2020)

https://imgur.io/a/LDH5tq1
Ingen malurt her Forstår ikke din kommentar, det er jo også kun topmodellerne der er på tale, kan ikke forstå dit forslag om Q80T gammel model og slet ikke i nærheden af de modeller der er foreslået i denne tråd.