Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af JacobHjorth
#351627
Hej alle
Jeg er på udkig efter et nyt TV - 65 tommer til <10.000.

Vi ser meget sport - cykling og fodbold - og streamer direkte fra tv’et. Det hænger relativt lyst. Jeg har læst meget på siden, uden helt at blive klog på, hvad der passer os bedst - jeg håber I kan hjælpe.

Der er mange gode tilbud for tiden, og jeg kigger på enten Samsung QN90B, LG CS, eller Sony X93R. Alle kan fås til 9000 for tiden.

Jeg hælder til LG, fordi det er OLED, men er i tvivl om det er det eneste sagliggørende - hvad siger I ?

Pft.
Jacob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af henrik.yde
#351630
Ja, der er flere muligheder, alt andet lige så giver OLED den bedste billedkvalitet, og perfekte betragtningsvinkler, uanset mærke.
https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/P ... 4K/3085542
Skal det være LCD/LED, så er der også et par muligheder:
https://www.hifiklubben.dk/sony-xr-65x9 ... 90k/?q=65x
https://www.hifiklubben.dk/samsung-qe65 ... q=qe65qn90
Af George1
#351634
Hvis du ikke vælger OLED, helt klart QN90B den er det bedste alternativ til OLED og super til lyse miljøer.
Brugeravatar
Af KimKaos
#351637
Som jeg skrev i den anden tråd hvor du stilte det samme spørgsmål så har du reelt kun et valg mellem Samsungs QN90B og LG´s CS - nu tilføjer du at du har en lys stue og så mener jeg at QN90B vil være det rette valg

Grunden til jeg helt fravælger Sonys X90 skyldes den ringe local dimming og bloomingen er mere udbredt på denne model end andre tilsvarende LCDer
Brugeravatar
Af JacobHjorth
#351639
KimKaos skrev:Som jeg skrev i den anden tråd hvor du stilte det samme spørgsmål så har du reelt kun et valg mellem Samsungs QN90B og LG´s CS - nu tilføjer du at du har en lys stue og så mener jeg at QN90B vil være det rette valg

Grunden til jeg helt fravælger Sonys X90 skyldes den ringe local dimming og bloomingen er mere udbredt på denne model end andre tilsvarende LCDer
Tak for svaret - begge steder :)
Jeg bøvlede lidt med at få lavet indlægget i forummet, med appen Tapatalk - og troede ikke det var lykkedes. Opslaget lå så åbenbart til godkendelse, men jeg stillede spørgsmålet i den anden tråd :)

Men tak for alle svarene :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Af JacobHjorth
#351640
Tak for svaret - begge steder :)
Jeg bøvlede lidt med at få lavet indlægget i forummet, med appen Tapatalk - og troede ikke det var lykkedes. Opslaget lå så åbenbart til godkendelse, men jeg stillede spørgsmålet i den anden tråd :)

Men tak for alle svarene :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af PeterD
#351642
Næste generation af OLED G3 kommer vi op omkring 1300 og på "gode dage op til 2000 nits".

Så forstummer den murren i krogene fra LCD folket at : "Jamen, der er jo ikke nok lys i en OLED til at se tv programmer lørdage og søndage.

Spørgsmålet er så bare hvor "billig" den bliver sammenlignet med LCD ?

https://www.digitaltrends.com/home-thea ... eview/?amp

Udviklingen af både LCD og OLED bliver bare bedre og bedre
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#351646
PeterD skrev: 20. maj 2023, 16:12 Næste generation af OLED G3 kommer vi op omkring 1300 og på "gode dage op til 2000 nits".

Så forstummer den murren i krogene fra LCD folket at : "Jamen, der er jo ikke nok lys i en OLED til at se tv programmer lørdage og søndage.

Spørgsmålet er så bare hvor "billig" den bliver sammenlignet med LCD ?
Som jeg skrev til dig om dine indlæg, i en anden tråd for nogle dage siden "underlige og meningsløse indlæg blottet for logik"

Kan du ikke selv se hvor vildfaren du selv ser ud? En bruger spørger ind til input da der ønskes et 65" tv til under 10.000.

Så begynder du dit sædvanlige solo race uden at tænke hvad tråden handler om og hvad der ønskes svar på, ved at snakke skrive næste generation af "OLED 3G" (sikkert en reference til LG's G3) som er i skrivende stund koster 27.999. Beklager ordvalget Peter...men er du helt blæst? ;;)

Du taler om lysstyrke i G3 som heller ikke har den mindste relevans til dét trådstarter ønsker svar på.

For ikke at bryde med din sædvanlige fanboy stil, skal du da også lige bashe LCD og det du kalder 'LCD folket', for det skulle da lige mangle hvis man ikke er en ægte fanboy der ynder at spille arrogant fordi man følger den eneste "sande religion" der hedder OLED og alle "hedninge" der ikke gør det, må gerne nedgøres og hånes for deres foragt for og mangel på respekt for det du tror på.

Har tit tænkt på hvor gammel du mon er? Er du en knøs på 13 år eller mand på 55 der bare ikke kan blive voksen? Jeg hælder desværre til den sidste mulighed :(

Tag lige et kig på dit indlæg igen og dernæst på hvad trådstarter og de øvrige brugere skriver. Spørg så dig selv om du ikke har et alvorligt problem med at skrive noget der har relevans og samtidigt er informativt.

Har du lyst til at skrive om en G3 og nits, så opret din egen særskilt tråd og få dig en debat med dem der gider at diskutere med dig eller høre på dine vildfarne informationer og argumenter der hverken har retning, logik og formål.
Af PeterD
#351647
Der er SÅ meget fokus fra dem der anbefaler QLED/LCD at OLED ikke har lys nok.

"Bare vælg QLED/LCD hvis du har en stue hvor lyset kommer ind af vinduerne. Det er det eneste der virker og det er derfor vi kun anbefaler QLED og kun 1 mærke UDEN at komme ind på andre"

Hvorfor er der mørkt i en biograf ?

Fordi billedet er bedst i mørke omgivelser. Det samme gælder hjemme, hvis det ikke er muligt så overvej persienner, rullegardiner etc.

Ethvert problem kan løses

Er du tilfreds hvis jeg siger jeg er 100% enig med Henrik eller skal du rende rundt og lege politimand, fordi man skriver i vendinger, der kan få folk op af stolen?

Hvis jeg ikke gjorde det, var folk jo ligeglade og ens indlæg ville hurtigt drukne

Så hvis jeg skrev: "Se nærmere på Henriks forslag" og ikke mere, så var der ingen problemer ?

For Henrik tegner den brede pallette, hvor ham giver trådstareren flere muligheder og flere mærker at vælge imellem
EOD.

Jeg har været længe nok i denne branche til at jeg ikke kan holde ud at folk er så snæversynet mht
mærker og skærmvalg.

Hvorfor må man flette fortælle om udviklingen af OLED skærme ind , at der arbejdes på at gøre dem markant mere lysstærk i den korte fremtid, så kan folk jo se at vi er seriøse herinde, og ikke bare skyder fra hoften.

..Undrer mig desuden at du ikke bare skriver en PM til mig, men fair nok. Skal prøve at gøre det i korthed næste gang, men det er så dejligt når vi alle kan anbefale FORSKELLIGE mærker.

Har du nogensinde overvejet om der skulle sidde en sælger eller importør derude og kun anbefale et mærke ?

For at skære det ud i pap, siden du igen åbenbart skal kommentere:

Hvad er der galt med en PM til undertegnede, hvis jeg går for vidt ?

Da det ikke er mig der starter denne brand, håber jeg vi kan få bragt tråden tilbage til det den handler om.

At hjælpe trådstarter bedst muligt, i stedet for anbefale det som butikkerne tjener mest på.
Brugeravatar
Af Pede8000
#351651
Forum på FP er ved at være mega trættende.

Tidligere var jeg inde for at tjekke spændende tråde, næsten dagligt. Alle de "gamle" brugere er nok skræmt væk?

Der er SLET ikke det liv der tidligere var, med både gode råd og fornuftige debatter.

-Alle forespørgsler på TV, munder ud i at een bruger ALTID anbefaler et Samsung produkt.(?)

-Folk er helt utroligt dramatiske og skælder og smælder til alle sider.

-Enhver anbefaling af et OLED bliver omgående skudt ned med: "er du opmærksom på burn in problematikken"

Det er helt igennem kedsommeligt! Håber at I alle gider tænke på dette som konstruktiv kritik.

Det reder nok ikke dette forum fra at køre i grøften, men man kan da håbe! :)

(Benytter også OLED i en lys stue uden problemer) .
Af George1
#351655
Hvad er kedsommeligt ??nye købere kan da have gavn af at høre feks at de nye QD OLED (2022) har burn in problemer det er da særdeles relevant og var overraskende for mig, beklager hvis nogle OLED brugere føler sig krænket. Desværre ikke enig med dig, top QLED er bare bedre i et lyst miljø, selvom det ikke er populært på dette site, og selvfølgelig er du tilfreds med dit OLED i lyst miljø, men ændre ikke på at top QLED er mere velegnet i lyse miljø end OLED. Hvilket stort set alle andre har erkendt, bare ikke her på flatpanels.
Brugeravatar
Af KimKaos
#351657
@Pede8000

Trådstater spøger til 3 specifikke mærker/modeller (både i denne og den første tråd) og en del af os forholder sig til det og kommer med argumenter for og imod

Det er så trist at en bruger igen igen lufter sit sædvanlige had mod et bestemt mærke og får endnu en tråd til at løbe af sporet og løber med alt opmærksomheden

Jeg har for længst sat ham på "ignore" listen og kan se hvad han skriver når andre citere ham eller jeg har glemt at logge-in - men jeg undlader at svare på hans meningsløse og hadefulde indlæg og det er mig en gåde hvorfor at Flats moderator ikke har givet ham en pause

Det ville være rart at folk undlader deres fnidder og forholder sig folks spørgsmål og hvis man vil pushe OLED fremfor LCD eller omvendt så gør det med faglige og saglige argumenter

Snakken om hvad der kommer i år af nyheder kan vi så tage i en anden tråd og forhåbentlig lige så sagligt fremfører vores holdninger der

Skrevet med et ønske om at vi får vores debatter tilbage på sporet så både nye og gamle læsere kan få seriøs info. når de stiller deres spørgsmål samt føle sig velkommen