Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351385
George1 skrev: 3. maj 2023, 09:37 Trådstarter!!!!
Tillader mig lige at hugge fra den anden tråd, måske det var noget.

Hvis du er fra Vestjylland (eller kommer på disse kanter) har jeg en 65” QN93A, som du kan få for 7500 ;-)
HVORDAN kan du finde på at anbefale det TV?
Der er jo ingen garanti, når man køber brugt!

Tilfældigt det lige var et Samsung?

(Skal ses som opfølgning på, hvad man nogle gange skal lægge øre til herinde)...
#351387
George1 skrev: 2. maj 2023, 16:15 Du kan roligt gå med QN90A den har samme suveræne antigenskins skærm som QN90B og performer nogenlunde ens billed mæsigt med QN90B
Ret modsat af hvad der tidligere i andre tråde har været sagt, og hvad der ellers generelt gælder, når vi snakker IPS vs. VA!

Det lyder også som om, du ændrer din holdning lidt senere i tråden?
#351392
Supergris skrev: 5. maj 2023, 03:34
George1 skrev: 3. maj 2023, 09:37 Trådstarter!!!!
Tillader mig lige at hugge fra den anden tråd, måske det var noget.

Hvis du er fra Vestjylland (eller kommer på disse kanter) har jeg en 65” QN93A, som du kan få for 7500 ;-)
HVORDAN kan du finde på at anbefale det TV?
Der er jo ingen garanti, når man køber brugt!

Tilfældigt det lige var et Samsung?

(Skal ses som opfølgning på, hvad man nogle gange skal lægge øre til herinde)...
Igen provokere du og er modsat uden der er hold i det, har i anden tråd gjort opmærksom på burn in problemer på Samsung QD OLED så intet med mærket at gøre, og anbefaler QN 93 da den er perfekt til det trådstarter efterspørger, og ingen garanti??? igen bare for at være på tværs, der er da stadig garenti på et nyere brugt tv.
#351393
Supergris skrev: 5. maj 2023, 03:42
George1 skrev: 2. maj 2023, 16:15 Du kan roligt gå med QN90A den har samme suveræne antigenskins skærm som QN90B og performer nogenlunde ens billed mæsigt med QN90B
Ret modsat af hvad der tidligere i andre tråde har været sagt, og hvad der ellers generelt gælder, når vi snakker IPS vs. VA!

Det lyder også som om, du ændrer din holdning lidt senere i tråden?
Igen anbefalede Q90A pga antigenskins skærmen og lige bagefter gør jeg trådstarter opmærksom på at det er en IPS skærm, du har jo garanteret set jeg skrev dette tidligere i denne tråd.

Den QN90 de tester er med VA panel, dem der sælges i Danmark er med IPS, hvilket giver en noget anden oplevelse af billedet.

Så igen bare for at vrøvle og nedgøre mine betragtninger, og som altid tager du bare et stykke ud af en helhed, så det passer ind i dit kram
#351394
George1 skrev: 4. maj 2023, 10:20
KimKaos skrev: 3. maj 2023, 09:58 Det vist det dobbelte af hvad hans budget er Rasmus ;)

Så må han kikke efter et QN90B
Trådstarter kan også kigge efter QN92A og QN93A som er væsentligt billigere og kan findes indenfor budget, ydermere har de mig bekendt VA panel, som giver et bedre billede, end IPS panelet.
Mener kun det er QN90A som har IPS panelet.
Ja alt over QN90A har VA LCD, så QN91A og opefter.

Der er noget snak om, at der også findes udgaver af QN90B med IPS LCD, men jeg ved ikke om det stemmer.
#351405
Rasmus Larsen skrev: 5. maj 2023, 10:55
George1 skrev: 4. maj 2023, 10:20
KimKaos skrev: 3. maj 2023, 09:58 Det vist det dobbelte af hvad hans budget er Rasmus ;)

Så må han kikke efter et QN90B
Trådstarter kan også kigge efter QN92A og QN93A som er væsentligt billigere og kan findes indenfor budget, ydermere har de mig bekendt VA panel, som giver et bedre billede, end IPS panelet.
Mener kun det er QN90A som har IPS panelet.
Ja alt over QN90A har VA LCD, så QN91A og opefter.

Der er noget snak om, at der også findes udgaver af QN90B med IPS LCD, men jeg ved ikke om det stemmer.
Det har jeg aldrig hørt, mener QN90B kun er lavet med VA PANEL.
Uanset hvilket land/region.
Men mener faktisk ikke det skulle være lovligt at køre med forskellige panel typer med samme angivelse/model nummer. Så må de sgu ændre i tal/bogstaver.

Her er lidt info 2022

Fra Neo-serien i år vil kun QN85 have BOE ADS/IPS-paneler. 85 tommer er altid en undtagelse, da der kun er 85 tommer VA paneler i produktion. 95-serien har aldrig haft IPS og vil ikke. Det eneste, der har ændret paneltype i år, er, at QN90B vil være VA uanset region. De henter panelerne fra de samme leverandører: hovedsageligt AUO og CSOT, og Innolux for 50 tommer.
#351411
Godt du er super tilfreds med dit OLED, og muligt det er trættende for dig, bare ikke sikkert det virker for alle med OLED, og det må være ok at komme med alternativer og forslag ud fra trådstarters behov/ budget.
Dette site hedder ikke OLEDS.DK men flatpanels.dk derfor bliver der også diskuteret andre teknologier/fladskærme.
God lørdag
#351416
Bliver i hvertfald spændende at høre om trådstarter er tilfreds når vedkommende har set et par dage på sit nye tv.

Uanset mærke og paneltype kommer man langt med at indstille det ordentligt og bruge tid på netop dette.

Der ligger gode guides herinde fra Rasmus og Torben.
#351419
PeterD skrev: 5. maj 2023, 22:09 Altså paneler fra Taiwan og Kina.
Hvad/hvem er det du responderer på her og i forlængelse af hvilket indlæg?
Alt for ofte virker det som om du vrøvler med dig selv ;;)

Ikke for at lyde flabet eller nedladende, men helt ærligt tror oprigtigt talt at du bare er skrup forvirret eller ligefrem er en (lettere) sindslidende fanboy der har fundet en hobby hvor al din 'intellektuelle' kapacitet og alle dine evner kan komme til udtryk.
Somme tider du bare skisme svær at blive klog på, for din selvforståelse og situationsfornemmelse er alt for ofte svær at få øje på :(

Taiwan er vist ikke længere så aktive i produktion af paneler til fladskærme. Det er en del år siden Taiwan trak sig fra dette felt https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... ufacturers
Senest rettet af IT-Bruger 8. maj 2023, 17:56, rettet i alt 1 gang.
#351425
Køb bare et OLED. Der er masser af lys og så går du ikke på kompromis med nogle ting.

For at give et realistisk indtryk af OLED'ens egenskaber hvis man har små vinduer direkte foran skærmen med halvt lukkede persienner:



Der kan så være andre/bedre grunde til at vælge LCD.
#351426
PeterD skrev: 8. maj 2023, 18:00 Køb bare et OLED. Der er masser af lys og så går du ikke på kompromis med nogle ting.
Der kan så være andre/bedre grunde til at vælge LCD.
Slet ikke alle OLED-paneler kan gengive lige stærk brightness. Det eneste OLED der ligger indenfor budgettet er Philips 65707OLED og samme model i 55" leverer blot 650 nits. 65" 807OLED kan levere 875 nits, så det er sandsynligt at 707 også kan gengive 650 nits. For nogle få år siden kunne OLED kun nå op til 400-500 nits.

De senere år der der kommet lysstærke OLED paneler med EX paneler, som kan levere +1.000 nits - men så er prisniveauet betragteligt højere.

Det korte af det lange: alle biler med dieselmotor er ikke ens - du kan feks få en Mercedes E400 og en VW Up, begge har motor med dieselteknologi.