Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351276
TV'et kommer ikke til af få direkte solskin, men der et stort vindues parti lidt til venstre for hvor TV'et skal stå, hvor alt lys kommer ind ude fra. Synes bare at man kan læse overalt at OLED ikke performer særligt godt i alt for lyse omgivelser, det er måske noget jeg ligger alt for meget vægt på? :)
#351285
Her inde vil du næsten altid blive foreslået et OLED uanset hvad - Jeg vil dog ikke være bleg for at foreslå et Samsung 65" QN85B som er et fremragende tv til en lys stue - du slipper også for den lede autodimming som er en af de ting der har afholdt mig fra hoppe på OLED bølgen - når det er sagt så har nye OLED mere lysstærke paneler men mangler lidt i toppen og så har de også DolbyVision som giver langt henad vejen et bedre billede - men hvis man kikke på nogle af Vincents FOMO videoer på Youtube så er han også ganske godt tilfreds med det billede man får med HDR10(+) på de nye Samsung modeller

Prøv at finde en forhandler der har et QN stående og dan dit eget indtryk

Rent personligt så ville jeg vælge et Samsung QN90B der er bedre men også koster ca. 3.000 kr. mere end Samsung QN85B
#351299
Problemet med HDR10+ er bare, at der ikke findes meget materiale, der understøtter det på markedet, men personligt synes jeg ikke, hverken Dolby Vision eller HDR10+ er meget at foretrække fremfor den mere standard HDR-udgave, som ikke benytter sig af dynamisk metadata.

Mange klager over et for mørkt billede, når deres TV f.eks. vælger Dolby Vision, så selv om de på papiret forbedrede versioner er bedre i teorien, mener jeg ikke, der i praksis er det vilde, man går glip af, hvis enten udstyret eller kildematerialet ikke understøtter/indeholder det...
#351313
Hver eneste gang en bruger ønsker hjælp til køb af nyt tv og selv har kig på non-OLED tv, så kommer der altid nogle OLED-pushere der vil sige "vil du have det bedste billede så skal du tage et OLED" O_O

De får det nærmest til at lyde som om man er en kæmpe tumpe hvis man køber andet end OLED eller ikke er meget for at ofre nogle tusinde for at følge deres råd.

QLED er rigtigt fint til flertallets behov og leverer et ypperligt billede uden risiko for samme afmatning af farver og faldende lysstyrke som er normalt for OLED.
Se mere om det her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1681281861
Senest rettet af IT-Bruger 2. maj 2023, 13:17, rettet i alt 1 gang.
#351314
Nu gik vi med i TCL C935 i første omgang, som kommer hjem her torsdag. Synes QN90B blev lidt for dyr i forhold til hvad jeg havde tænk mig der skulle smides efter nyt TV. Jeg synes umiddelbart billedet på skærmen så meget godt ud nede i butikken. Hvis det er helt skidt må jeg prøve en billig OLED eller smide lidt ekstra for en QN90B.
#351322
neemt skrev: 2. maj 2023, 13:16 Nu gik vi med i TCL C935 i første omgang, som kommer hjem her torsdag. Synes QN90B blev lidt for dyr i forhold til hvad jeg havde tænk mig der skulle smides efter nyt TV. Jeg synes umiddelbart billedet på skærmen så meget godt ud nede i butikken. Hvis det er helt skidt må jeg prøve en billig OLED eller smide lidt ekstra for en QN90B.
Spændende har kun læst om 75" TCL her på sitet det var lidt hm, men din skærm er kun 65" så sikkert bedre ,hvis bøvl med genskin, må vi håbe QN90 bliver sat endnu mere ned.