Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MKT
#350960
Jeg leder efter et godt tilbud på en 75" til tv-stuen i kælderen. Der er ingen vinduer, så jeg håber på at få en god hjemmebiograf-oplevelse.

Skærmen skal hænge på væggen og bruges til spillekonsoller og film/serie-streaming.

Jeg har forstået at det skriger OLED, men det har jeg ikke lige råd til. Det næste som dukker op er QLED, men i anmeldelser af f.eks. Samsung Q70B står der at det er godt i lyse rum. Jeg tænker at jeg vil få dårlig sortniveau/kontrast - er det rigtig?

Er der nogen der kan pege mig i retning af en skærm der kunne passe under de forhold?
#350962
Til dit behov får du næppe noget bedre lige nu til kr 10000, fordi skærmen er god i lyse omgivelser, betyder det ikke at den er dårlig i mørke rum.
Selvfølgelig får du ikke samme kvalitet som i en top QLED eller en OLED. Men til kr 10000 absolut godkendt skærm, du kan læse lidt mere om den her, Rtings er ikke i lommen på nogle og er helt fair, efter min og mange andres mening
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70a-qled
Af MKT
#350965
Ddur skrev: 14. apr 2023, 12:36 QLED ser som bekendt bare et Samsung marketingsterm for LCD. I stedet for et inferiør LCD bør du spare sammen og gå efter et overlegent OLED.
Men er LCD så meget dårligere end OLED? Ville du være gået ned til 65"?
#350971
Ddur skrev: 14. apr 2023, 12:36 QLED ser som bekendt bare et Samsung marketingsterm for LCD. I stedet for et inferiør LCD bør du spare sammen og gå efter et overlegent OLED.
QLED er en betegnelse for Samsungs bedre modeller, de billigere er LED som har dårligere farvespektre og billede.
#350972
Nu skriver trådstarter jo han ønsker biograf lignende oplevelse, så næppe et råd at gå ned på 65" som nogle foreslår.
Medmindre trådstarter skifter mening og vil have kvalitet, fremfor bio lignende forhold.
Hvor langt har trådstarter mon til skærmen??
Hvis 2 meter kan 65" jo godt give lidt bio fornemmelse.
Brugeravatar
Af TBC
#350975
MKT skrev: 14. apr 2023, 12:48Men er LCD så meget dårligere end OLED?
Ja, i særdeleshed i et lyskontrolleret/mørkt rum. Der falder de LCD baserede skærme helt til jorden da deres svagheder mht ikke at kunne lave sort og lys på samme tid/på pixelniveau, for alvor afsløres når der ikke er nogen lysforening til at maskere dem. Så vil det være de 5000 kr mere for en 77 Tommer værd eller værd at gå ned i 65 tommer og rykke tættere på skærmen i forhold til at tage en LCD baseret skærm som QLED. Havde det været et lyst rum kunne man måske tale om det, men i særdeleshed til et mørkt rum ville det være ærgerligt med andet end OLED. Du kan også se hvad du kan presse folk på brugtmarkedet ned i, da man kan få nyt 77" OLEd fra 15900 kr
#350977
MKT skrev: 14. apr 2023, 11:31 Jeg leder efter et godt tilbud på en 75" til tv-stuen i kælderen. Der er ingen vinduer, så jeg håber på at få en god hjemmebiograf-oplevelse.

Skærmen skal hænge på væggen og bruges til spillekonsoller og film/serie-streaming.

Jeg har forstået at det skriger OLED, men det har jeg ikke lige råd til. Det næste som dukker op er QLED, men i anmeldelser af f.eks. Samsung Q70B står der at det er godt i lyse rum. Jeg tænker at jeg vil få dårlig sortniveau/kontrast - er det rigtig?

Er der nogen der kan pege mig i retning af en skærm der kunne passe under de forhold?
Et godt bud kunne være dette her:
https://elsalg.dk/webshop/tcl-75c735
#351023
Supergris skrev: 15. apr 2023, 10:38 TCL-modellen har faktisk for nylig været nede i 8.999 kr., vel at mærke i 85", blot for at sætte det hele i lidt perspektiv...
Det ser ud til at Elgiganten sælger det 85" TCL C735 til de 8.999 lige nu .

Tjek også denne 2023-model TCL 75’’ QLED870, som godt nok ligger 25% over budgettet på 10 lapper. Men tænker at jeg personligt nok ville gå efter nyeste skud på stammen, da du får nyeste teknologier og features implementeret.


Umiddelbart er forskellen på QLED870 og C735:

  • QLED870 får AiPQ 3.0 Processor til billedforbedring mod AiPQ 2.0 Engine i C735.
  • QLED870 får 144Hz mod 100/120Hz i C735.
  • QLED870 får 3900 PPI mod 3600 PPI i C735
  • Panelet i QLED870 leverer op til 1.000 nits mod *ukendt* i C735 - tror ikke C735 kan klare samme lysstyrke, men måske kan andre finde ud af det?
Af MKT
#351036
George1 skrev: 14. apr 2023, 16:52 Nu skriver trådstarter jo han ønsker biograf lignende oplevelse, så næppe et råd at gå ned på 65" som nogle foreslår.
Medmindre trådstarter skifter mening og vil have kvalitet, fremfor bio lignende forhold.
Hvor langt har trådstarter mon til skærmen??
Hvis 2 meter kan 65" jo godt give lidt bio fornemmelse.
Var vel meg selv (TS) som spurte om andre ville være gået ned til 65" :)

Jeg har 2,7m dybt rum, så ca. 2,3m fra sweetspot til skærm.
Af MKT
#351038
Jeg har været ude og kigge på OLED vs LCD og det er jo synligt meget bedre med OLED i den her prisklasse. Er ret sikker på at jeg er "nødt" til at gå for OLED - nu er jeg bare usikker på om det bliver 65" eller jeg skal spare opp til 77". Det er forresten LG CS som er mest aktuel.
#351041
Skal det udelukkende bruges til gaming og streaming af film fra feks Disney+, HBO, Netflix og andre lignende tjenester så er det lige før 85" TCL til 8.999 vil give en oplevelse der nærmest overgår bio, da afstand til tv er meget kort. Ikke OLED men det giver dig kolossal stor skærm der fylder MEGET af hele synsfeltet.