Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#351057
En stor skærm med dårlig kvalitet er ikke bedre end en mindre skærm med bedre billedkvalitet, hvis du spørger mig og OLED er sublimt i mørke rum.

Dog er den TCL 85" til 8999 svær at slå til prisen og vil være markant større end 65 OLED men husk nu at der skal god materiale til, på så stor en skærm, for at billedet er bare nogenlunde. Selv 1080p begynder at se ringe ud når man kommer meget længere op end 75/77 tommer efter min mening. Jeg har set 1080p med relativt høj bitrate på 83 OLED og 86 LCD og det så altså ikke super skarpt ud tæt på, man skulle ret langt væk før det blev godt.

Som udgangspunkt, skal man ikke sidde alt for tæt på en stor skærm og hvis man gør, så er det 4K med høj bitrate man skal se primært, ellers vil det se relativt ringe ud. Dårlig kvalitet strukket ud på en kæmpe skærm vil aldrig blive godt. Du kan se de individuelle pixels hvis du sidder for tæt.
#351065
Trådstarter må gøre op med sig selv hvad der vægter højest stor skærm og bio oplevelse, eller kvalitet og en mindre skærm og hvad sker der med budgettet kr 10 15 eller kr 20000. For mig personeligt med den sidde afstand ville 65" være rigeligt.
#351067
Lape skrev: 19. apr 2023, 12:25 på så stor en skærm, for at billedet er bare nogenlunde. Selv 1080p begynder at se ringe ud når man kommer meget længere op end 75/77 tommer efter min mening. Jeg har set 1080p med relativt høj bitrate på 83 OLED og 86 LCD og det så altså ikke super skarpt ud tæt på, man skulle ret langt væk før det blev godt.

Som udgangspunkt, skal man ikke sidde alt for tæt på en stor skærm og hvis man gør, så er det 4K med høj bitrate man skal se primært, ellers vil det se relativt ringe ud. Dårlig kvalitet strukket ud på en kæmpe skærm vil aldrig blive godt. Du kan se de individuelle pixels hvis du sidder for tæt.
Sludder og vrøvl, eller i hvert fald ikke ordentligt researchet!
1080p kan sagtens tåle at komme op i størrelser over 100", uden det ser ringe ud på nogen måde, tværtimod.
Sidder du blot mere end ca. 2 meter fra 100", kan du ikke se pixelnettet; selv 720p ser rigtigt fint ud, så længe du ikke sidder med snuden inde i skærmen...
#351069
Supergris skrev: 20. apr 2023, 03:58 Sludder og vrøvl, eller i hvert fald ikke ordentligt researchet!
1080p kan sagtens tåle at komme op i størrelser over 100", uden det ser ringe ud på nogen måde, tværtimod.
Sidder du blot mere end ca. 2 meter fra 100", kan du ikke se pixelnettet; selv 720p ser rigtigt fint ud, så længe du ikke sidder med snuden inde i skærmen...
Du skal dælme langt væk fra en 100" skærm, for at 720p ser godt ud på sådan en - især hvis man gerne vil have et super detaljeret billede. 720p begynder allerede at knibe omkring de 50-55 tommer, med almindelig afstand til skærmen. Så vi snakker vel 10 meter væk fra en 100" for at det ser ordentligt ud, uden at jeg har haft målebåndet ude...
#351070
Ja op i r.... med pixelnet ! fakta er det ser grynet ud selv for hr og fru Danmark når du kommer så tæt på en stor skærm og det gælder især for 720 og tildels også 1080, du må op i 4k før det bliver rigtig godt.
#351072
Gad vide hvad projektorfolket siger til den påstand, da de har levet med usædvanlig lækker billedkvalitet, også lang tid inden der var noget, der hed UHD Blu-ray?
Opløsningen har meget lidt at skulle have sagt m.h.t billedkvalitet, hvilket utallige tests har vist, hvor folk har meget svært ved at se forskel, hvis der er tale om samme master og ikke benyttes HDR...
Almindelig Blu-ray er stadig standarden for de fleste projektorfolk, og her fejler billedkvaliteten bestemt ikke noget!
100" fra ca. 3 meters afstand kan give fantastiske oplevelser, uden der er tale om 4K; hvad der gør forskellen er de ofte bedre masterede udgaver og HDR, ikke 4K vs. 1080p...
Af Lape
#351074
Supergris skrev: 20. apr 2023, 03:58
Lape skrev: 19. apr 2023, 12:25 på så stor en skærm, for at billedet er bare nogenlunde. Selv 1080p begynder at se ringe ud når man kommer meget længere op end 75/77 tommer efter min mening. Jeg har set 1080p med relativt høj bitrate på 83 OLED og 86 LCD og det så altså ikke super skarpt ud tæt på, man skulle ret langt væk før det blev godt.

Som udgangspunkt, skal man ikke sidde alt for tæt på en stor skærm og hvis man gør, så er det 4K med høj bitrate man skal se primært, ellers vil det se relativt ringe ud. Dårlig kvalitet strukket ud på en kæmpe skærm vil aldrig blive godt. Du kan se de individuelle pixels hvis du sidder for tæt.
Sludder og vrøvl, eller i hvert fald ikke ordentligt researchet!
1080p kan sagtens tåle at komme op i størrelser over 100", uden det ser ringe ud på nogen måde, tværtimod.
Sidder du blot mere end ca. 2 meter fra 100", kan du ikke se pixelnettet; selv 720p ser rigtigt fint ud, så længe du ikke sidder med snuden inde i skærmen...
Tror vi har en helt forskellig mening af hvad et godt billede er.

720p er skod selv på 55-65 tommer.

Jeg hader så også projektors og har stadig til gode at blive imponeret over billedkvaliteten.

For mig handler projektor mest om at få et kæmpe billede, til billige penge men kvaliteten er derefter og HDR er ikke eksisterende, samt elendigt sortniveau. Derudover er det også ekstremt ringe til gaming.

Dog er de bedste projektore jeg har set Epson LS12000 og Optoma UHZ50 og blev bestemt ikke imponeret over noget som helst. Ville aldrig bytte mit TV ud med en projektor.


Jeg har langt bedre indlevelse i film og serier ved at se på et flot billede med god HDR på et mindre format, fremfor et stort og markant ringere billede. Størrelse alene har aldrig imponeret mig, derfor hader jeg projektor.

Jeg forstår generelt ikke folk der kun går op i størrelsen og ikke billedkvaliteten. Den halter altid når billedet bliver stort, medmindre man er rig og har råd til det absolut bedst, af det største og det tænker jeg de færreste har (97" OLED måske 98" LCD med Mini LED bagbelysning) - Ingen projektor kommer tæt på dette - men jeg kunne også sagtens nøjes med 77-83 tommer OLED og ville til enhver tid foretrække det over et 100 tommer lærred, hvor man så bare sidder lidt tættere på og fodrer skærmen med 4K + høj bitrate.

Er man ekstremt rig, så kan man jo bare få installeret MicroLED :D
Senest rettet af Lape 20. apr 2023, 12:59, rettet i alt 1 gang.
#351075
Supergris skrev: 20. apr 2023, 11:31 Gad vide hvad projektorfolket siger til den påstand, da de har levet med usædvanlig lækker billedkvalitet, også lang tid inden der var noget, der hed UHD Blu-ray?
Fordi du ikke har den grimme backlight bleeding som alle LCD/LED skærme har.

Der var en gang hvor jeg syntes at det var fantastisk at gå i biografen pga det flotte billede og den super lyd. Nu sidder jeg faktisk bare og bliver irriteret over det ufattelig grynede billede, når Tom Cruise bliver blæst op på 15x6 meter lærred.
Af Lape
#351076
HrJensen1 skrev: 20. apr 2023, 12:59
Supergris skrev: 20. apr 2023, 11:31 Gad vide hvad projektorfolket siger til den påstand, da de har levet med usædvanlig lækker billedkvalitet, også lang tid inden der var noget, der hed UHD Blu-ray?
Fordi du ikke har den grimme backlight bleeding som alle LCD/LED skærme har.

Der var en gang hvor jeg syntes at det var fantastisk at gå i biografen pga det flotte billede og den super lyd. Nu sidder jeg faktisk bare og bliver irriteret over det ufattelig grynede billede, når Tom Cruise bliver blæst op på 15x6 meter lærred.
Har man et relativt godt OLED TV stående hjemme samt god lyd, så vil de fleste biografture ende i en skuffelse. Jeg er ikke blevet imponeret i biffen de sidste 10 år, måske mere.

Biffen halter ekstremt når det kommer til billedkvalitet, lyd kan være okay enkelte steder, men billedet, ad... Ingen HDR, grynet billede og kedelige farver.

Det må også være svært for dem at følge med, men så længe de holder sig til projektor, så kommer de aldrig fremad.

Er helt holdt med at tage i biffen fordi oplevelsen er så sølle, ift. bare at vente lidt og se den hjemme med sublim billedkvalitet og lyd. Endda med mulighed for pause når man vil, samt ingen folk der larmer, telefoner der ringer, eller chipsposer der rasler. Det giver mig en langt bedre indlevelse hjemme i stuen, hvor alt er opsat til perfektion, for mig.

Men der skal nok være nogle hellere vil knække nakken i biffen :D Det er nok de samme som larmer og ikke forstår hvad der foregår i filmen alligevel, mens de prøver at se bunden af billedet for ham foran, som er 2 meter og 10 :D

Er man til et mindre godt billede, men vil have en stor skærm, så virker 98" TCL til 22K som et godt valg og jeg ville aldrig nogensinde vælge en projektor fremfor det.

En projektor bliver også kun ringere og ringere, indtil pæren skiftes på sigt. Den vil aldrig imponere rent billedmæssigt i hele dens levetid, medmindre folk aldrig har set et high-end OLED/LCD TV måske.

Ja, det er korrekt, jeg er ikke til projektor, hvis du skulle være i tvivl. Jeg er blevet skuffet gang på gang når vi snakker projektor og har set utallige high-end setups.

Til trådstarter, hvad med det TCL C735 85" til 8999,- nu? Ikke OLED nej, men du får en stor skærm som er relativt OK - slår nemt projektor det er helt sikkert.
Af Lape
#351171
Intet er ukorrekt, men det lader til du blev ramt på din egen mening.

Ingen projektor kommer nogensinde tæt på et high-end TV med QD-OLED eller 3. generations WOLED med MLA. Især ikke i HDR og da slet ikke til spil og pc brug hvor input lag og responstider betyder noget.

Den eneste grund til projektere stadig sælger lidt, er fordi du kan få et stort billede til billige penge. Billedkvaliteten har aldrig været dets force. Det er og bliver et niche marked.
#351172
@Lape, han ænser ikke at hans egne indlæg 'bærer præg af personlige holdninger'. Det er svært at overbevise ham om at lav opløsning ser skidt ud på en 85" fra 2 meters afstand til trods for at flere netop skriver at de af egne erfaringer ikke synes at billedet fra den afstand på en kæmpeskærm ikke er et kønt syn.

Selvom forskellen på billedkvaliteten på en OLED og et highend QLED er mindre end forskellen på et 720p billede blæst op på 85" og en 65/55" fra 2 meters afstand, så vil nogle åbenbart gå kompromis med billedkvaliteten mens de normalt altid mener at OLED er den eneste det giver et godt billede ;;)

Min lillebror købte på min anbefaling et 75" og en afstand på ca 3 meter. Han solgte det indenfor et år og købte et 65" hvilket han siger ikke giver samme grynede/grovkornede billede - han er MEGET tilfreds med den lidt mindre skærm.
#351183
Enig gentager lige mig selv.
Ja op i r.... med pixelnet ! fakta er det ser grynet ud selv for hr og fru Danmark når du kommer så tæt på en stor skærm og det gælder især for 720 og tildels også 1080, du må op i 4k før det bliver rigtig godt.