Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af styx
#350951
Jeg har pt. et ca. 10 år gammelt Samsung 55" FullHD tv i 8000 serien, som på det tidspunkt var blandt de bedre på markedet. Det trænger i den grad til en opgradering.
Jeg har lagt mig fast på at det skal være 75-77" og med et budget på ca. 15.000. Jeg har ærlig talt ikke den store interesse i TV markedet, men det er pænt uoverskueligt at finde ud af hvad man skal kigge efter. Vanvittigt mange modeller med næstens enslydende navne/numre og det er tæt på umuligt at blive klog på hvad forskellen mellem dem er, så jeg håber på lidt hjælp fra jer.

TV'et skal bruges til serier og film streamet via en Apple TV boks. Så hvilke apps TV'et har installeret har ingen videre betydning. Ligeledes er kvaliteten af de indbyggede højtalere heller ikke afgørende da det vil blive koble på ekstern lyd. Så det handler primært om et godt billeder.

Jeg har bl.a. følgende modeller i tankerne:
LG 77" CS som lige pt. kan fåes til 16.000.
Samsung 75" Q70B
Samsung 75" Q77B
Samsung 75" Q83B

Alle tre Samsung modeller ligger indenfor 1000 kr af hinanden.

LG ser ud til at få gode anmeldelser, men flere anmeldelser nævner også at de har nogle meget kraftige reflektioner som giver udfordringer. Men det er umuligt at blive klog på hvordan det er sammenlignet med fx Samsung QLED modellerne.

Alle input er yderst værdsat.
Brugeravatar
Af hans123
#350952
De svar du får bliver nok lidt krig mellem lcd og oled.

Men OLED vinder klart hvis du går efter bedste billede .

Refleksioner ses i alle skærme. Og de store er gode til at fange dem.
Af TSizzle
#350973
Hvis du endelig skal gå med en LED skærm, så får du væsentligt mere fjernsyn for pengene, hvis du køber en TCL C935, end i nogen af de tre Samsung modeller. I hvert fald så længe den kører på tilbud til 14.999.

Der er en minimal forskel i peak brightness mellem de TV du nævner, og da ingen at dem har en decideret antirefleksiv film, så vil jeg skyde på, at du ikke vil se mærkbar forskel på refleksionerne.
Af George1
#350976
Der er ikke den store forskel på de skærme mht, refleksioner.
Hvis du skal have noget der virkelig rykker skal du op i Samsungs topmodeller QLED så er refleksioner totalt minimeret mere end nogen anden skærm kan.
Dog lidt dårligt tidspunkt at købe på lige nu, da der ikke er de store tilbud på 75"
Af PeterD
#350993
TCL C935 er spændende. Bare pisse ærgeligt at butikker ikke rigtig gider at få nye mærker i butikkerne fordi der skal være plads til dem som folk kender.

Det er efterhånden et sygt marked..
Af styx
#350994
Jeg har aldrig hørt om TCL før(Føler som sagt ikke med i TV markedet), så må ærligt indrømme at jeg afskrev dem som endnu et discount mærke ala de hedengange Prosonic og hvad pokker alle de billige mærker fra 00'erne hed.
Læste dog et par hurtige anmeldelser og selvom de siger en del positivt så får den også kritik for meget snævre betragtninsgvinkler samt slør i billedet ved hurtige bevægelser.
Af TSizzle
#350995
styx skrev: 15. apr 2023, 14:44 Jeg har aldrig hørt om TCL før(Føler som sagt ikke med i TV markedet), så må ærligt indrømme at jeg afskrev dem som endnu et discount mærke ala de hedengange Prosonic og hvad pokker alle de billige mærker fra 00'erne hed.
Læste dog et par hurtige anmeldelser og selvom de siger en del positivt så får den også kritik for meget snævre betragtninsgvinkler samt slør i billedet ved hurtige bevægelser.
Samsung har solgt alle deres LCD patenter til TCL, og opkøber nu deres paneler ved TCL.

TCLs Mini LED modeller sammenligner direkte over med Samsungs NeoQLED.
Selvom jeg selv førhen har sværget til Samsung, så er der bare ikke meget argument i det mere.

Hos TCL får du praktisk talt det samme TV som du vil kunne finde fra Samsung, men til en billigere pris grundet den “manglende” brand value, og med et væsentligt bedre smart TV i form af Googles, i stedet for Samsungs Tizen.

De kritikpunkter du nævner, er generelle kritikpunkter ved LED fjernsyn, og vil du så vidt muligt komme uden om disse, så skal du kigge mod OLED modellerne.
Af George1
#350996
Hvis du er heldig kommer Samsung QN95b 75" meget ned i pris, når de nye modeller rammer markedet.
Så ville jeg vælge den pga.
God billedkvalitet
Lys stærk
Infinity design
One C box
10 års garenti mod burn in.
Af styx
#351000
@TSizzle - Tak for info om TCL. Kan godt høre de skal med i overvejelserne.

Ideelt set ville jeg jo gerne have et OLED, men priserne er bare ikke der hvor der er en masse mulighed med 75" OLED i et budget omkring de 15K. Deraf overvejelsen om at "nøjes" med et QLED.

@George1 - Den står i 30K pt. så tænker det er tvivlsomt om den kommer helt ned i 15K på tilbud.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#351010
Tag et af disse to, hvis det skal være et af de bedre 75" tv i den bedre ende:

Samsung QE75QN85B der lige nu står til kr 13.299 hos én enkelt forhandler.

Samsung QE75QN90B, som er stort det samme som QE75QN95B, bare uden One Connect boksen. Lige nu står til det til kr 17.817 hos samme forhandler.

George1 har højst sandsynligt ret - jeg er lidt mere optimistisk og tror at QE75QN90B eller QE75QN95B kommer ned i 15K i løbet af sommeren. Samsung tilbyder i deres afsluttende salgskampagner for forrige modeller ofte en soundbar eller telefon med handlen, som kan indbringe 1.000-2.000 ved frasalg og få prisen for tv'et endnu længere ned.
Af PeterD
#351012
Hvis vi lige skærer det ud i pap.

Køb Samsung hvis du allerede har besluttet sig for Samsung, og det tyder dit indlæg jo på med 3 forskellige skærme.

Har aldrig set et OLED som er lydsvagt,

Køb bare roligt et QN85 LCD tv. Det kan ligesom andre LCD tv lave gode billeder uden at du springer banken ( og særligt også i disse tider hvor alle skal spare)

Kunne du ikke gå ned i 65" og så et OLED som du jo gerne vil have ?

Hvis du ikke vil have slør i billedet og snævre betragtningsvinkler er det OLED.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#351016
Kunne du ikke gå ned i 65" og så et OLED som du jo gerne vil have ?
"Jeg skal bruge en stor brødkniv og gerne med træskaft"
"du kan få en urtekniv og så med træskaft som du jo gerne vil have"