Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LasseHT
#350886
Hej alle :)

Efter grundige overvejelser købte jeg i december et 65" LG B2, da jeg fik det anbefalet flere steder. Det har dog været en skuffelse fra dag ét, da OLED åbenbart fungerer ekstremt dårligt med flow-tv, hvilket er vigtigt for mig, da jeg ser meget fodbold. Jeg oplever en masse forstyrrelser i billedet - og i særdeleshed en masse hak, når bolden er i hurtig bevægelse.

Jeg har søgt vidt og bredt på nettet og forsøgt ALT ift. billedindstillinger og tv-modtager (Google TV 4K), og ud fra hvad jeg har læst mig frem til, så skyldes det, at OLED simpelthen har for hurtig opdateringshastighed (pixel response?) ift. hvad der bliver sendt ud via flow-tv.

Ærligt talt, så var jeg mere tilfreds med min hustrus gamle 50 hz QLED. Det enormt flotte billede gør ikke op for den oplevelse jeg har ved at se fodbold på tv'et.

Derfor har jeg besluttet, at jeg nok må tage konsekvensen og forsøge at sælge tv'et og investere i et nyt - og så betragte tabet som lærepenge.

Mine spørgsmål lyder:

1. Vil Samsung Q70B være et godt bud på et TV, som fremfor alt skal kunne vise fodbold i glidende bevægelser uden hak og diverse forstyrrelser i billedet - og med en flot fjernbetjening (hustruens argument O_O )?

2. Hvad er jeres bud på en brugtpris, som jeg kan tage for LG B2 65" fra 29/12-22?

OBS: Jeg vil så vidt muligt ikke ende i en merpris, så derfor har jeg bevidst valgt Q70B, da det ligger til en fornuftig pris ift. at det er 100hz. Dermed ikke sagt, at jeg ikke lytter til gode råd og anbefalinger.

Mvh. Lasse
#350897
Hvilken streamingtjeneste streamer du fra? Hvis den kun sender 25 billeder per sekund, så ligger hakkeriet i kilden – ikke TV'et.

Chromecast er som udgangspunkt sat op til 60Hz video-output via HDMI. Alt dansk/europæisk indhold sendes i 25 eller 50 billeder per sekund. Når det konverteres til 60Hz så giver det meget synligt hakkeri. Prøv at skift Chromecast til 50Hz video-output i dennes menu, såfremt dette er tilfældet.

Apple TV 4K er den eneste boks, som har en velfungerede såkaldt match-funktion, der automatisk matcher sit HDMI-output til indholdets format.

Prøv disse før du går videre med noget. Q70B vil til fodbold være en fin løsning, men en massiv nedgradering på nærmest alle andre punkter vedr. billede.
Af Lape
#350898
Synes også det hakker på flere streamingtjenester, primært de danske, men på f.eks. Viaplay så er det primært på de kanaler som ikke er 1080p eller hvad de kører. Kanal 9 ser f.eks. markant ringere ud end 3+

Jeg tror ret mange danske eller nordiske streaming services har problemer med deres backend (måske framepacing problemer) og den generelle bitrate svinger også kraftigt afhængig af hvad man vælger at se...
Af LasseHT
#350904
@Rasmus Larsen
Tak for svar!

Jeg streamer fra Allente - og her ved jeg, at de sender kanaler både i 25 og 50 FPS.

Jeg ændrede min Chromecast til 50 FPS samme dag, som jeg installerede enheden, så det hjælper desværre ikke.

Jeg bliver nok nødt til at investere i et Apple TV 4K og prøve det :)


@Lape
Ja, jeg kan godt se, at vi i Danmark ikke er helt med på beatet. Men som jeg læser det, så er LED-tv mere "tilgivende" ift. OLED, når det kommer til hakkeri, grundet pixel responstiden.
Af Dusty
#350911
Har du leget med de-judder og motion på lg'en (jeg har det samme). Jeg streamer ikke meget fodbold på min apple tv - er heldig jeg kan tage det meste via flow. SÅ meget bedre.
Men jeg kender det samsung - ser tit på det da min søster / svoger har det efter anbefaling fra mig (de ser en del stationære ting). Og billedet er godt men INGEN sammenligning med lg oled b2.
På mit gamle kæmpede jeg en del med judder/motion settings (0-10) og det gir en del at finde det optimale. Vær obs på du introducerer "håndholdt kamera" type billede hvis du er for aggresivt med de to indstillinger. Det nye lg b2 og apple tv har altså forbedret en del i forhold til mit gamle lg oled.
Af LasseHT
#350946
Hej alle. I går aftes havde jeg mulighed for at teste Viaplay's streaming af, og det var en HELT anden oplevelse.

Tak for jeres tid og input - og ærgerligt for Allente, at de nu mister en kunde :-)