Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#350770
Har ikke selv erfaring med dette tv har dog læst en del om det, generelt herinde er man ikke begejstret for rigtig store størrelser LED dog bedre når bagbelyst zoneopdelt, denne kæmpe skærm har 192 zoner, hvilket ikke er voldsomt, men størrelse iforhold til pris og bagbelyst zoneopdelt lyder som et godt køb, du ved nok at pixeltæthed bliver voldsomt forstørret, en del nye storskærms brugere, får et chok over den dårligere billedkvalitet, fordi de kommer fra et meget mindre og dermed skarpere tv.
Men individuelt hvor meget man vil gå på kompromis med størrelsen iforhold til billed kvalitet.
Nogle vægter biograf oplevelsen over billed kvalitet.
#350780
George1 skrev: 3. apr 2023, 18:44du ved nok at pixeltæthed bliver voldsomt forstørret, en del nye storskærms brugere, får et chok over den dårligere billedkvalitet, fordi de kommer fra et meget mindre og dermed skarpere tv.
Det kommer vel næppe som et chok for dig, at jeg opfatter det ret modsat? :)

De fleste vil blive glædeligt overraskede over den tilsvarende bedre oplevelse, de får, når de f.eks. sætter en film på (forudsat kvaliteten på skærmen er god nok, til at kunne tåle at gå op i størrelse!)

4K-opløsning er rigeligt til at pixeltætheden ikke burde betyde noget, så billedet vil opleves uskarpt.
Hvis det alligevel ser sådan ud, er det sikkert pga. kildematerialet, da en stor skærm er mere afslørende med hensyn til kvaliteten på dette; til gengæld ser det så fantastisk ud, når materialet er til det!

Pixeltætheden er mere møntet på tekst end på levende billeder, hvor 4K er rigelig til selv den største skærm, der kan bakses ind i stuen derhjemme...
#350785
Supergris skrev: 4. apr 2023, 05:59
George1 skrev: 3. apr 2023, 18:44du ved nok at pixeltæthed bliver voldsomt forstørret, en del nye storskærms brugere, får et chok over den dårligere billedkvalitet, fordi de kommer fra et meget mindre og dermed skarpere tv.
Det kommer vel næppe som et chok for dig, at jeg opfatter det ret modsat? :)

De fleste vil blive glædeligt overraskede over den tilsvarende bedre oplevelse, de får, når de f.eks. sætter en film på (forudsat kvaliteten på skærmen er god nok, til at kunne tåle at gå op i størrelse!)

4K-opløsning er rigeligt til at pixeltætheden ikke burde betyde noget, så billedet vil opleves uskarpt.
Hvis det alligevel ser sådan ud, er det sikkert pga. kildematerialet, da en stor skærm er mere afslørende med hensyn til kvaliteten på dette; til gengæld ser det så fantastisk ud, når materialet er til det!

Pixeltætheden er mere møntet på tekst end på levende billeder, hvor 4K er rigelig til selv den største skærm, der kan bakses ind i stuen derhjemme...
Korrekt Kommer slet ikke bag på mig Supergris, at tage en bid af mit indlæg, for derefter at skrive 4 k er super godt på en stor skærm, du ved jo godt at der faktisk næsten ikke bliver sendt i 4k, så udgangspunktet bliver 720 eller 1080 for 99 % af brugerne.
Du er velkommen til at fluekneppe mine ord, men alt bliver blæst op på en 98 tommer skærm, synes det var relevant for trådstarter.
#350789
Udgangpunktet er ikke 4k når du køber en skærm, kender ingen der dagligt ser 4k. Så næ jeg mener absolut ikke det er en stor overdrivelse , har stor tv pakke kan se en kanal i 4k og ikke altid den spiller.
Streamer heller ikke meget i 4k.
4K er muligvis mere udbredt blandt unge, men mener ikke mit bud på 99 % er en kæmpe overdrivelse, hr og fru Danmark som er det store flertal ser ikke ret meget i 4k.
Sikkert grundet det slet ikke er kommet op i gear, et eks. kunne være vm I fodbold 2022, som skuffede på 4k, og Danmarks resultater naturligvis 👎
#350790
Jeg vil også mene at det afhænger af hvad man ser. Er det primært til film eller streaming som f.eks. Netflix, hvor meget indhold er i 4K, så kan den større skærm helt sikkert give en mere filmisk oplevelse.

Men er det primært DR, TV2 eller lignende, så vil jeg nok overveje en mindre skærm i det prisniveau. F.eks. en Oled 77 tommer eller lignende. Dårlig streaming kvalitet kan være tålelig på en mindre skærm, men utåleligt på en større :)
#350791
Enig, men især hvis du er vant til en skærm der er 50/55 og tager springet til noget halv stort 77" eller som i dette tilfælde kolossalt stort 98" så får mange også på dette site en negativ overraskelse over skarpheden af billedkvaliteten, men igen hvis man vægter biograf lignende forhold højere end en mere uskarp billedkvalitet så er det en rimelig pris for en kæmpeskærm som er bagbelyst og zoneopdelt.
#350792
Jeg er selv i 30erne, og alle jeg kender i min alder, streamer kun. Ikke en eneste har tv pakke. Nå men nok om det, det er jo individuel, jeg ser 90% af tiden ting i 4K.

Men så er 98" heller ikke større, jeg har haft en 720P projektor i 104" ingen problemer.
#350793
Heller ikke større ? Kæmpe stort hm måske Ikke iforhold til din projektor, men 98" er altså anerkendt som et kæmpe stort fladskærms tv her hos flatpanels, for mig er det også kolossalt når jeg sammenligner med min 65"
Synes det er en mur😉
PS. Måske Supergris er enig denne gang :) :)
#350797
Tak for svarene.
Jeg har bestilt skærmen 💪
Hvilket tv ophæng ville i vælge ?
Synes det er en jungle. Og prisforskellen for ophæng går fra 300,- til flere tusinde...
Når min skærm hænger på væggen. Bliver den vel hængende - uanset pris 😉.
Jeg vil dog gerne have, at den kan flippe de 15 grader, hvis det bliver aktuelt..
Skærmen vejer 50 kg og er 98"
Jeg har fundet 3 her ?


https://www.cilo.dk/xl-vippe-tvbeslag.h ... LREALw_wcB


https://www.greenline.dk/sbox-tv-ophaen ... 9lEALw_wcB


https://www.harald-nyborg.dk/stevison-v ... 69t-60-100
#350856
Smut du bare en tur forbi Harald Nyborg.
Jeg har erfaring med masser af disse ophæng, og aldrig oplevet problemer. Som du selv skriver: Når først den hænger, så hænger den, og så er der tiltefunktion, som du ønsker, til en fair pris...