Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af S.G
#350517
Har netop købt et Phillips +907, som understøtter IMAX Enhanced og Dolby vision.

Når jeg er på Disney plus og vælger IMAX versionen af en film, så siger TV "Dolby Vision".
I picture modes kan jeg ikke vælge IMAX, men kun HDR og Dolby vision muligheder. Der er ellers en IMAX profil i det, som er tilgængelig i andre modes

Jeg er ikke skarp i IMAX formatet, men bør TV ikke sige "IMAX" og ej Dolbu vision?
#350520
Nej, dit TV opfører sig korrekt, når der vises en film i Dolby Vision, som jo er et at af formaterne i HDR. IMAX Enhanced er ikke et nyt format, men snarere en form for certificering hvortil der følger en ny billedprofil i skærmen. Det er iøvrigt et supergodt TV du har fået købt. Du kan læse lidt om de forskellige HDR formater her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1435041319
Og lidt om IMAX her:
https://www.avforums.com/news/what-is-i ... ced.15463/
Af S.G
#350522
Men burde TV ikke vise at det er IMAX og slå over på IMAX.
Selve tv siger at der streames dolby vision på begge versioner af film - dvs både dolby vision udgaven og IMAX udgaven.
I billede menu på tv har jeg under afspilning af begge versioner kun mulighed for at vælge dolby vision og hdr profiler. IMAX profilen kommer ikke frem selvom den er på tvet
#350523
IMAX har i dette tilfælde med formatet at gøre!
Hvis du ser filmen, vil du opleve, at filmen under de fleste action-scener vil ændre formatet, så billedet fylder næsten hele skærmen, hvor der ellers ville være sorte bjælker i top og bund...
#350525
Du skal skelne imellem videoformater (Dolby Vision, HDR10, SDR) og billedprofiler (som er hvordan farverne er justeret osv. og som kan hedde hvad som helst).

TV'et skal rigtig nok slå over i Dolby Vision-tilstand, når du ser 'IMAX Enhanced'-film på Disney+. Dolby Vision det videoformat, som indholdet er skabt i på Disney+.

IMAX er et marketingbegreb for en pulje ting, bl.a. et større billedareal. Det er rigtigt, at der er IMAX, THX og lignende billedprofiler i nogle skærme, men disse er ikke relateret til videoformatet. Det er blot hvordan farverne er indstillet. De kan ikke vælges, når indholdet er i Dolby Vision-videoformat.