Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#350399
Du er simpelthen nødt til at styre dit sprogbrug, hvis du vil tages alvorligt George. Man skulle tro jeg havde fornærmet din familie. Du reagerer helt vildt. Det eneste jeg efterspørger er at du angiver kilde, det er helt almindelig kutyme. Jeg kæfter ikke op, som du skriver, men formulerer mig ret stille og roligt. Det er input til et indlæg i et Forum - ikke noget vildt. Ønsker ikke ballade- som du også skriver, blot at vi holder skidt og kanel adskildt.
Af George1
#350400
Forstår ikke dit indlæg, dine argumenter heller ikke, du burde hjælpe trådstarter istedet for.
Ellers må du være detektiv på hvem der citere fra hukommelse og hvem der kopiere en tekst, når du synes det ødelægger flatpanels.
Af Lape
#350459
Var der coilwhine uanset hvad der blev vist på skærmen? Det burde være værre ved et 100% hvidt billede, da strømforbrug er max her. Det er dog ikke noget jeg har læst som værende et problem på G2 og det er et godt tv samlet set, men måske du skulle overveje G3 istedet, som bliver markant bedre ifølge de første videoer. Virker til at blive det største spring i flere år når vi snakker LG oled tv, alternativt købe noget qd-oled.


George1 bliver altid sur når man snakker positivt om OLED O_O

Men nej George1, intet LCD kommer tæt på et OLED TV, især ikke når man sætter det i spiltilstand og det meste styring af baglys bliver deaktiveret eller nedsat fra 1000+ zoner til 16-32, ellers ville det være alt for langsomt at spille på, eller at bruge en PC på

God styring af baglys tager som regel 200-300-400ms og det vil betyde et kraftigt delay i input latency

Til sammenligning bibeholder et OLED TV stort set sin billedkvalitet i spiltilstand og rammer de 10ms i snit
Af George1
#350470
Bliver skam ikke sur MR lape men topmodellerne fra Samsung er tæt på OLEDS billedkvalitet, fint nok du er så uenig, men jeg er ikke den første eller sidste der skriver herinde at Samsung top QLED
er tæt på OLEDS billedkvalitet.
Af PeterD
#350494
Hvis deres kondensatorer holder :-)

Skal vi nu ikke bare holde den på OLED ?

Der er så mange som laver gode LCD skærme i deres topmodeller: Samsung, LG, Sony, Panasonic, TCL og mange andre.

Ærgeligt at der er så meget fokus på Samsung mod OLED..
Af Lape
#350541
George1 skrev: 15. mar 2023, 21:48 Bliver skam ikke sur MR lape men topmodellerne fra Samsung er tæt på OLEDS billedkvalitet, fint nok du er så uenig, men jeg er ikke den første eller sidste der skriver herinde at Samsung top QLED
er tæt på OLEDS billedkvalitet.
De er overhovedet ikke tæt på OLED, når lyset i rummet slukkes. Eller når man bruger TVet i game mode, hvor LCD mister ekstremt meget billedkvalitet grundet styring af baglys bliver elendigt.

Selv Samsung Display har trukket stikket på LCD produktion. Men sjovt du tror LCD har den store fremtid :D
Af George1
#350543
Lape skrev: 21. mar 2023, 10:30
George1 skrev: 15. mar 2023, 21:48 Bliver skam ikke sur MR lape men topmodellerne fra Samsung er tæt på OLEDS billedkvalitet, fint nok du er så uenig, men jeg er ikke den første eller sidste der skriver herinde at Samsung top QLED
er tæt på OLEDS billedkvalitet.
De er overhovedet ikke tæt på OLED, når lyset i rummet slukkes. Eller når man bruger TVet i game mode, hvor LCD mister ekstremt meget billedkvalitet grundet styring af baglys bliver elendigt.

Selv Samsung Display har trukket stikket på LCD produktion. Men sjovt du tror LCD har den store fremtid :D
Sjovt du sammenligne med et mørkt rum, prøv da at sammenligne med et mega lyst rum. Overall er TOP QLED tæt på OLED det fremgår også af diverse test, du kan have din mening så har jeg min, ud fra hvad jeg har set.
Hvis vi snakker 10 år frem er det nok hverken QLED eller OLED der er fremtiden, men imellem tiden glæder jeg mig over der stadig udvikles på QLED.
Som det fremgår af denne test som ikke er farvet af diverse personlige holdninger, er TOP QLED tæt på OLEDS billedkvalitet og ingen mulighed for burn in, men naturligvis har både OLED og QLED deres styrker.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 1229/32383
Af Lape
#350544
George1 skrev: 21. mar 2023, 12:04
Lape skrev: 21. mar 2023, 10:30
George1 skrev: 15. mar 2023, 21:48 Bliver skam ikke sur MR lape men topmodellerne fra Samsung er tæt på OLEDS billedkvalitet, fint nok du er så uenig, men jeg er ikke den første eller sidste der skriver herinde at Samsung top QLED
er tæt på OLEDS billedkvalitet.
De er overhovedet ikke tæt på OLED, når lyset i rummet slukkes. Eller når man bruger TVet i game mode, hvor LCD mister ekstremt meget billedkvalitet grundet styring af baglys bliver elendigt.

Selv Samsung Display har trukket stikket på LCD produktion. Men sjovt du tror LCD har den store fremtid :D
Sjovt du sammenligne med et mørkt rum, prøv da at sammenligne med et mega lyst rum. Overall er TOP QLED tæt på OLED det fremgår også af diverse test, du kan have din mening så har jeg min, ud fra hvad jeg har set.
Hvis vi snakker 10 år frem er det nok hverken QLED eller OLED der er fremtiden, men imellem tiden glæder jeg mig over der stadig udvikles på QLED.
Som det fremgår af denne test som ikke er farvet af diverse personlige holdninger, er TOP QLED tæt på OLEDS billedkvalitet og ingen mulighed for burn in, men naturligvis har både OLED og QLED deres styrker.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 1229/32383
Fordi man netop ser film og serier i et mørkt rum og det er sådan jeg bruger et TV 75% af tiden hvis ikke mere. Top OLED TVer er også på 1000+ nits så de virker fint i dagslys alligevel, derudover har OLED langt bedre betragtvingsvinkler som også er meget vigtigt for mange.

Intet LCD TV kommer bare i nærheden af et high-end OLED TV når lyset dæmpes og ingen anmeldelser mener det. LCD er generelt sølle om aftenen. Det ved enhver. De kan være fine om dagen, men det er de bedste OLED også.

Ser du film i dagslys med sollys direkte på skærmen? Har biografen tændt lyset under filmen? Nej vel? :D

Slukket lys er krævet for at indlevelsen er der og OLED er bedst med flere længder her.

Eneste fordel ved LCD er at du kan få et stort tv til billige penge men det bliver aldrig noget der imponerer når lyset dæmpes eller slukkes, fordi LCD har så mange svagheder som det har. En forældet teknologi, som - uanset hvor meget læbestift - aldrig vil komme op på reference billedekvalitet som de bedste OLED TV har og da slet ikke når game mode aktiveres, som er nødvendigt ved PC og konsol brug, da styring af baglyset deaktiveres eller tæt på og der er håbløs billedkvalitet derefter. Et drastisk fald i kvalitet, men nødvendig for at LCD kan blive hurtigt nok uden at brugerne brokker sig over højt input lag.

Derudover elsker jeg gode betragtningsvinkler og det har LCD ikke. Selv LCD med wide viewing angle filter er langt fra OLED niveau og det betyder også at kontrasten falder når det er set ligefra, så det er pest eller kolera og bliver aldrig perfekt. VA er især skod her, men bedst til mørkt rum. IPS er dårligt til mørkt rum, men har bedre betragtningsvinkler (dog stadig sølle ift. OLED)

Så tja, den eneste grund til de stadig sælger LCD TV er nok pga. folk som dig men OLED har længe haft den største markedsandel på high-end TV markedet. Nok ikke uden grund. Ellers kan det være du skal læse nogle reviews fra 2020 og opefter.

Der er halo effect, corner glow og generelt elendig uniformitet i billedet, hvilket dit eget link indikerer.

QN95B var et fint LCD TV men bestemt ikke nær et high-end OLED. Der er dårlig betragtningsvinkel og synlige lysglorier rundt om tekst og objekter i mørke scener, som især bliver synligt om aftenen, især når game mode er aktiveret (så falder zonerne og styringen af baglyset markant og alle svagheder ved LCD kommer frem igen, i stor stil)

Ellers kan du prøve at læse Flatpanels test af skærmen, som også nævner alt hvad jeg skriver = Dårlig game mode, betragtningsvinkler, glorier rundt om alt og der kan du så også se at scoren på billedkvalitet ikke er i top, som det er på OLED TV anmeldelserne. Nemt at sammneligne.

LCDs største svaghed er at baglys er krævet. Det kommer aldrig til at kunne konkurre med en teknologi som kan styre hver enkelt pixel til perfektion. Sådan er det bare.

Derudover er OLED også langt sundere for øjnene, især om aftenen, da udsendelsen af blåt lys er markant lavere. Det er rart for folk som gerne vil hurtigt i REM søvn og sove ordenligt. Men du vil måske hellere have brændt dine retina med 2000 nits og 10 gange mere blåt lys?
Af George1
#350547
Har skam læst samtlige test også på flatpanels, jeg henviste til Rtings test fordi den er blottet for personelige holdninger, og derfor mere retvisende efter min mening. Fint jeg kender godt forskellen på OLED og QLED , vi må nok bare konkludere at ud fra MIT BEHOV ville jeg vælge QLED over OLED.
Du vælger så ud fra DIT BEHOV OLED over QLED.
Skide godt ej mere suppe på det.
Brugeravatar
Af BlueFox
#350548
Pede8000 skrev: 13. mar 2023, 08:46
Hvor fint at du citerer direkte fra den tekst som HFK/ Samsung bruger til at sælge produktet. Jeg begynder efterhånden at tro at du har aktier i Samsung! :D :D Sjovt!
Det er vi mange der tror! Brugernavnet er vist blevet skiftet en gang eller to, men indholdet er det samme.
Af George1
#350550
BlueFox skrev: 21. mar 2023, 17:51
Pede8000 skrev: 13. mar 2023, 08:46
Hvor fint at du citerer direkte fra den tekst som HFK/ Samsung bruger til at sælge produktet. Jeg begynder efterhånden at tro at du har aktier i Samsung! :D :D Sjovt!
Det er vi mange der tror! Brugernavnet er vist blevet skiftet en gang eller to, men indholdet er det samme.
Hvad får du ud af at hugge en bid ud af en større snak/indlæg , det kan da kun være for at få snakken til at gå i ring, ?? Håber da du har læst hele tråden. Har forøvrigt heddet George1 fra start.
Tak for yderst brugbart indlæg især for trådstarter.