Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af haevneren
#350328
Hejsa

Jeg købte for nogle år siden (mener det var slut 2018) Sony XF9005 55".
Jeg har levet med TV'et, men ikke været specielt glad for det. Det har svært ved at tænde rigtigt hver gang - og vil ikke altid vise Apple TV'ets startskærm på den HDMI port hvor den er connectet.

Ja - jeg har været igennem de gængse ting (TV reset, Apple TV reset, skiftet HDMI kabler osv osv).

Spørgsmålet er egentlig - hvad køber man i dag? Dengang var anbefalingen altid XF9005 hvis man ville have LCD med stor værdi for pengene.
Til input, uden at det skal blive en diskussion om burnin er en ting eller ej, så vil jeg gerne have LCD (eller QD OLED?) igen.
Brugeravatar
Af hans123
#350330
Går du efter bedste billede er OLED svaret uanset mærke

De er næsten ens. Hvis man ser bort fra de nye som har lidt mere lysstyrke i år.

Så bare find et til dit budget.
Af Jonassen
#350345
Jeg har selv haft XF9005 modellen og været rigtig glad for det, indtil jeg fik tordenfluer ind bag panelet.
Jeg synes billedkvalitet var i top ift. hvad et LCD Tv kunne levere.
Jeg har skiftet til OLED, hvor billede kvaliteet på et højere niveau..
Skulle jeg vælge nu, vil jeg gå efter QD-OLED, der er på flere områder et trin op ift. OLED..
Af Beckham
#350351
Samme her...havde også et XF9005 og var egentlig overordnet rigtig godt tilfreds, især med billedkvaliteten. Jeg blev så nysgerrig på at prøve OLED og ejer idag en Sony A80J. Hvis vi snakker almindelig HD flow tv synes jeg ikke vunder noget voldsomt ved OLED, men klart, så snakker vi 4K HDR så begynder OLED at trække fra.
Af haevneren
#350360
Som sagt er jeg egentlig også okay med skærmen. Hvis bare den var stabil med tænding og ikke endte i sort skærm, hvor at tage strømmen er det eneste der hjælper… og så kører den Sony og farver over i Android teksten. Det er så frustrerende…..

Jeg vil ikke have OLED og jeg jagter en rigtig value for money skærm, som xf9005 blev anset for dengang.
Af Beckham
#350376
No worries...men bare lige fyi, så er QD-OLED noget af det ypperste du kan få lige nu. Det gør selvfølgelig også at prisen ikke er blandt de laveste.
Af George1
#350377
QD OLED er jo også en slags OLED, når du skriver du ikke vil have OLED, som jeg forstår, og vil have en opgradering fra dit Sony så er Q95B det oplagte valg, et super design og en billed kvalitet tæt på OLED og 10 års garenti mod burn in. Hvis du er ligeglad med One Connect boks kan du købe Q90B istedet.

Lige nu er et dumt tidspunkt at købe på, da modellerne falder i pris når de nye modeller kommer indenfor et par måneder, kunsten er så også at købe inden de gamle modeller er udgået/udsolgt go jagt.
Af LarsCJ
#350403
Der var en hel del Sony-ejere som fik problemer med HDMI CEC efter opgradering til Android 9 - blandt andet kunne man heller ikke slukke Tv'et med Apple remoten. (https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1622531055). Så vidt jeg kunne læse mig frem til, så løste den nye firmware ikke problemet for alle, selv om de havde Tv med samme chipset.

Måske man kan nedgradere (hvis muligt) og løse det på den måde?

Alternativt var der en bruger på Sony Forum, der løste problemet selv, i hvert fald det med at slukke - muligvis også med at tænde korrekt - inden opdateringen kom ud. Måske værd at teste.

Step 1:
Network+Internet> Home network setup> IP control> Set "Simple IP" to ON
Step 2:
Restart the TV then back into settings:-
Step 3:
Watching TV> External Inputs> Advanced settings> Set RS232C control to OFF.

(PS: tænker haevneren mente QLED og ikke QD-OLED, da der blev spurgt om alternativer - det er nemt at tage fejl af alle de pr-udtryk).
Af haevneren
#350425
Tak for inputs i tråden. Allerhelst vil jeg egentlig gerne behold skærmen, men den fejl med opstart er så frustrerende at leve med, at det reelt er den eneste grund til jeg overvejer at købe andet.

@LarsCj - har set den der med simpel ip. Men jeg har ikke noget advanced Settings under watching TV. Så kan ikke prøve step 3, idéer?

@bulk - jep jeg har den version. Kigger jævnligt i desperat håb om der kommer en Update som kan fixe mit problem.

Flere idéer? Det ville være rart at undgå at investere i nyt hvis nuværende kunne virke stabilt.