Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#350327
Det bliver spændende at se fremadettet. Jeg har selv et S95B som har kørt på højeste lysstyrke siden jeg fik det og der er ikke burn-in. Har ikke engang set retention og billedet er uniformt ved brug af samme farve på hele skærmen, så jeg er ikke nærvøs. Et fantastisk billede er det eneste jeg ser. Jeg har fået alt det jeg manglede på mit gamle LG OLED og mere til.

Skulle det faktisk ske at jeg om flere år fik det, så ville jeg være tæt på ligeglad, da jeg med sikkerhed har opgraderet igen. Jeg skifter hvert 2-3 år i stuen og så ryger det gamle i soveværelset, hvor det ikke bruges så ofte alligevel, alternativt ryger det i sommerhuset.

LG har snakket meget om risiko med burn-in på QD-OLED på det sidste. Jeg tror nu bare det er et forsøg på at holde LG OLED relevant indtil de smider MLA på alle deres paneler, så de kan være med igen. Dermed ikke sagt at LG OLED er dårligt, for det er det ikke, men der er fordele og ulemper ved det hele i dag.

Jeg elsker at der er kommet seriøs konkurrence med OLED igen. Selv LG var gået i stå, især på de billigere serier. C2 ser eksempelvis nærmest identisk ud med C9 fra 2019 og C9 har også 4x HDMI 2.1 med 120 Hz.

Ser meget frem til sammenligninger mellem S90C, S95C, G3 og A95L.
Af George1
#350343
Leif G skrev: 10. mar 2023, 12:01 RTINGS har lavet et langtidsforsøg med burn-in. Det ser ud til, at Samsung ikke har løst problemet med burn-in på deres QD-OLED, således som mange ellers troede:
https://www.rtings.com/tv/learn/longevi ... te-3-month

Men måske skal man tage resultaterne med et gran salt:
https://www.digitaltrends.com/home-thea ... n-problem/

Hvad mener I?
Tror meget på Rtings som ikke er i lommen på nogle, hvis burn in problemerne var helt elimineret, ville der være en ordentlig garenti mod dette, gælder både QD OLED og OLED.
Af Beckham
#350352
Enig....burn-in problemet er bestemt ikke elemineret. Chancen for at få det er langt mindre idag målt op mod de først OLED generationer, men muligheden er bestemt stadigvæk tilstede.
Brugeravatar
Af Pede8000
#350354
Enig, der er en chance for burn-in, men alle teknologier kan fejle.

Rtings test er jo ren tortur for et OLED panel, og man kan med bare lidt omtanke minimere problemet betydeligt. Testen er dog stadig interessant.

Ud fra egen erfaring, vil jeg ikke advare mod at købe et TV med en af OLED teknologierne, med mindre det skal bruges til at vise et statisk billede over længere tid.
Brugeravatar
Af TBC
#350355
Burn-on var aldrig noget man var bange for den gang vi havde CRT-monitorer - som i den grad kunne få burn-in. Det blev først problematiseret da Samsung i deres marketing begyndte at problematisere det i forhold til at promovere deres egen LCD-baserede skærme som burn-in resistente.

Som Pede siger, så kan med bare lidt omtanke minimere problemet betydeligt, om det så gælder de gamle CRT eller de nyere OLED.

Selv benytter jeg et 48 LG CX som PC-gaming-monitor, min bror har et LG C9 til samme brug. Ingen af os har oplevet problemer.
Af Lars J
#350356
Her har min 65C8 kørt siden 2019. Standard indstillet, flowtv(yousee), ps5, ATV, netflix m.m.. Driftstid måske 5 timer i gennemsnit pr. dag. Ser ikke Tv2 News. Lys stue.

Ingen burn-in, eller andre problemer overhovedet.

Det bliver Oled igen.