Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#350079
Hej
Jeg har opdaget plamager på mit 6 mndr gammelt OLED TV. (Sony A90J)
Jeg kørte en skærm test video fra YouTube, og plamagen ses kun ved grå skærm, og ikke på andre farver.
Billede vedhæftet, plamagen jeg taler om, er det lodrette til højre for midten af skærmen.
Jeg tænker at gå tilbage til forhandleren med det, men inden da vil jeg gerne høre jeres mening om hvad der er tale om.
Skærmen har ikke været brugt særlig meget til daglig, og slet ikke med noget der kan give burn in.
Vedhæftede filer
Screenshot_2023-03-02-20-22-43-27_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2023-03-02-20-22-43-27_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg (177.97 KiB) Vist 2907 gange
#350080
Det hjælper ikke noget at transportere det tilbage til forhandleren - han kommer ikke til at tage det retur, men vil blot sende det til reparation.

Prøv at køre en panelopfriskning på den, og se om det forsvinder.
#350081
Ikke noget med burn in at gøre, hvis du slet/overhovedet ikke bemærker noget ved daglig brug, ville jeg personligt ikke lede efter fejl søg og du vil finde.
Men hvis du ser noget ved daglig brug, ville jeg prøve en panel bytter.
#350084
Hvis pixel-refresher ikke virkede...

For at udelukke evt. "ekstern støj" påvirker billedet, så fjern alle tilsluttede kabler, så det kun er strømforsynings kablet tilbage. Hvis du stadig kan spotte det og iøvrigt ikke har været inde og pille ved avancerede billede indstillinger(service menu mm.)....ja, så ville jeg nok kontakte forhandleren omkring problemet og tage den på garantien! :-)
#350086
Det er ved at køre pixel refresh, og tager vist en times tid..
Jeg har ikke pillet ved noget avanceret, og tør heller ikke..
Det er vist noget OLED paneler bliver tit ramt af, har jeg googlet mig frem til..
Er QD-OLED mere resistent over disse defekter?
#350087
Det ser ud til at pixel refresh har løst problemet...og jeg slipper med skrækken... :D
Apropos støj, synes jeg at jeg oplever lidt billede støj nogle gange, når jeg spiller PlayStation på TVet.
Det er dog mystisk at støjet dukker op på nogle bestemte spil jeg har liggende på min PS5. :o

Og tak for jeres input :)
#350090
Dårlige kabler med f.eks. dårlig stel forbindelse eller dårlig kontakt generalt, kan nogen gange give nogle "sjove" periodiske fejl. Men fint du fandt ud af det! :-)

Mht. pixel refresh...vil anbefale at tjekke det er slået til at køre automatisk i menuen. Så vil tv'et køre en pixel refresh i perioden det er i standby tilstand efter at have været tændt.
Man bør derfor også lade være med at koble et OLED tv til f.eks. en usb strøm-skinne som slukker tv'et helt. Det kan godt være at du sparer de 0,3watt tv'et bruger i standby tilstand(som er ingenting...selv i disse dyre tider)...men tilgengæld risikerer du at få en dårlig billedkvalitet! Stof til eftertanke! ;-)
#350098
HrJensen1 skrev: 2. mar 2023, 21:30 Det hjælper ikke noget at transportere det tilbage til forhandleren - han kommer ikke til at tage det retur, men vil blot sende det til reparation.

Prøv at køre en panelopfriskning på den, og se om det forsvinder.
Hehe...hvor skulle han ellers tage det hen? Nu løste det sig godt nok med en pixel refresh, men hvis det ikke havde være tilfældet...
#350112
Beckham skrev: 3. mar 2023, 11:04
HrJensen1 skrev: 2. mar 2023, 21:30 Det hjælper ikke noget at transportere det tilbage til forhandleren - han kommer ikke til at tage det retur, men vil blot sende det til reparation.

Prøv at køre en panelopfriskning på den, og se om det forsvinder.
Hehe...hvor skulle han ellers tage det hen? Nu løste det sig godt nok med en pixel refresh, men hvis det ikke havde være tilfældet...
Han kunne eksempelvis ringe til kundesupport fra pågældende producent, og måske få den repareret hjemme, og undgå selv at skade tvet, ved at skulle forsøge at transportere det med eller uden papkasse.

Langt de fleste butikker siger bare, at du skal tage det med hjem, og ringe.
#350116
Ja, jeg må se at give alle kablerne et eftersyn..
Hvordan sætter man det til selv at køre pixel refresh om natten f.eks?
Synes ikke at jeg kunne finde det ind i Indstillingerne...🤔
Der er noget der hedder pixel Shift, som man kan slå til og fra...ved ikke hvad det gør.
Ellers manuelt pixel refresh.

Tvet står lige ved et stort vinduesparti, hvor solen skinner igennem og direkte på TVet... kan være at plamagen skyldtes solskin.. 🙄
#350120
Jonassen skrev: 3. mar 2023, 20:43 Ja, jeg må se at give alle kablerne et eftersyn..
Hvordan sætter man det til selv at køre pixel refresh om natten f.eks?
Synes ikke at jeg kunne finde det ind i Indstillingerne...🤔
Der er noget der hedder pixel Shift, som man kan slå til og fra...ved ikke hvad det gør.
Ellers manuelt pixel refresh.

Tvet står lige ved et stort vinduesparti, hvor solen skinner igennem og direkte på TVet... kan være at plamagen skyldtes solskin.. 🙄
Hvis tv'et står i standby med strøm på, burde den selv køre rens om natten.

Ja, den må ikke få sollys direkte på skærmen, da det kan resultere i de der fejlfarver. I værste tilfælde kan du skade skærmen permanent. Så sørg for at få rullet for :)
#350124
HrJensen1 skrev: 3. mar 2023, 19:20
Beckham skrev: 3. mar 2023, 11:04
HrJensen1 skrev: 2. mar 2023, 21:30 Det hjælper ikke noget at transportere det tilbage til forhandleren - han kommer ikke til at tage det retur, men vil blot sende det til reparation.

Prøv at køre en panelopfriskning på den, og se om det forsvinder.
Hehe...hvor skulle han ellers tage det hen? Nu løste det sig godt nok med en pixel refresh, men hvis det ikke havde være tilfældet...
Han kunne eksempelvis ringe til kundesupport fra pågældende producent, og måske få den repareret hjemme, og undgå selv at skade tvet, ved at skulle forsøge at transportere det med eller uden papkasse.

Langt de fleste butikker siger bare, at du skal tage det med hjem, og ringe.
Ok..det er så lidt uheldigt i forhold til de anbefalinger man tit får herinde omkring at lade forhandleren klare det.