Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#350275
Jeg fik taget nogle billeder mens plamager og streger var på skærmen, de blev ved med at være der mens jeg så TV i et par timer inden jeg gik i seng.
Og så var de væk da jeg tændte Tvet om morgenen.
Jeg tænker at de må finde på en eller anden løsning, det duer ikke at jeg lejlighedsvis skal sidde og se tv på et defekt skærm, især på et stadig ny og dyr TV...
#350290
Du slukker ikke for strømmen for TV'et vel? Husk at grunden til at burn-in er begrænset kraftigt og stort set er elimineret i dag er fordi at den foretager pixel refreshing mm i standby (sammen med alle de andre features, som gør at det ikke sker). Derfor skal du ikke slukke for strømmen til et OLED TV. Kun hvis det alligevel ikke bruges, eller bruges sjældent. Jeg har OLED i sommerhuset som jeg slukker for i flere måneder ad gangen og det har ikke burn-in :p

Der kan være fejl på alle TV og paneler.
Jeg har kendskab til Elgigantens returstatistik og OLED har ikke flere reklamationer end LCD. De ligger faktisk rimeligt tæt og lavt samlet set.
#350341
Jeg slukker aldrig for strømmen, selvom det betyder et par hundrede kroner mere i elregningen, om året.

Men hvad er forskellen på det pixel refresh TVet selv kører om natten, og det manuelle?
For ifølge brugervejledningen og Sony's support bør man ikke køre pixel refresh oftere end een gang om året, da det kan skade eller forringe panelets levetid.
#350344
Jonassen skrev: 10. mar 2023, 21:02 Jeg slukker aldrig for strømmen, selvom det betyder et par hundrede kroner mere i elregningen, om året.
Det har været et EU krav siden 2013 at standby forbrug maks må være 0,5W.
365dage x 24timer x 0,5W = 4380Wt = 4,38kWt.
Altså sådan ca. 10kr om året.
#350346
Jeg har ikke selv undersøgt hvad det faktisk koster, mener at have læst det i et eller andet blad.. det kan være prisen var for flere apparater i stand-by..