Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349887
Hej

Min kone falder ofte i søvn foran tv'et og der er et stilstående billede, der kan køre i mange timer, er der en funktion på det tv der gør, at man ikke risikere burnin.... Eller er OLED no go, hvis man har en kone der falder i søvn foran tv'et hver aften :D

Oak
#349912
Hvis din kone falder i søvn til det samme logo hver dag ville jeg vælge en anden teknologi, da burn in stadig kan være/ er et problem, for dem som ukritisk vil se tv og helt selv bestemme hvad og i hvor lang tid man ser tv , negative ting ang. QD oled eller oled får ikke den store respons på dette site, det fremgår af de få svar du har fået. Ellers kan du med fordel se hvad Rtings skriver, ang. burn in.
Måske mit indlæg sætter gang i en informations bølge til trådstarter, og så er det jo bare godt.
#349922
Som Brixen m.fl. skriver, så er der en auto power off på de fleste TV - inkl. Samsung - hvor det slukker, hvis fjernbetjeningen ikke har været brugt i X antal timer.

På Samsung LCD op til i hvert fald 2021 er valgmulighederne dog kun 4, 6 eller 8 timer, som måske er i overkanten for OLED. Ved ikke om det samme gælder Samsungs OLED, men umiddelbart ser det sådan ud.

De fleste har dog også en timer-funktion, hvor man kan indstille fast slukning efter en selv-bestemt tidsperiode og som regel blive advaret om slukningen 5-10 minutter inden, så man kan udsætte den (hvis man stadig er vågen).
#349923
Jeg har et S95B og der er screensaver efter lidt tid hvis billedet faktisk "står stille", så afhænger nok af hvad hun ser.

Det kan også slukke selv, men det bruger jeg ikke, da jeg aldrig falder i søvn foran TVet. Kan ikke huske efter hvor lang tid, men mener det er 2/4 timer.

Jeg har også et Apple TV 4K 3. Gen, som jeg primært bruger. Det starter også screensaver efter 1-2 min hvis der intet sker.

Jeg har haft et LG C9 som blev mishandlet, som i 100% lysstyrke fra dag ét og med TV2 / TV2 News + fodbold kørende i mange timer om dagen + pc/konsol gaming i 1000+ timer og endda pc brug (browsing, spotify/tidal osv) og der er ikke skyggen af burn-in efter 4 år. Som i absolut intet.

Jeg har haft 3 OLED TV, 10+ mobiler med OLED og stadig aldrig selv oplevet burn-in på trods af jeg altid kører høj lysstyrke på det meste. Så tænker ikke problematikken er så stor mere. De fleste OLED enheder har utallige features som skal forhindre det.

OLED efter 2018 og især 2019 har ikke rigtigt store problemer med burn-in medmindre man slår ALT som skal forhindre det fra og trækker strømmen når det er i standby, for her kører det nogle gange pixel refresh som fjerner retention.

Så om OLED er det rigtige valg til det behov der, kan jeg ikke svare på, men burn-in er overvurderet ifølge min erfaring. Jeg var også bange da jeg fik OLED først, men er senere blev komplet ligeglad, da jeg aldrig har set det på andet end billeder.

Plasma havde langt større problemer med burn-in og det har jeg set utallige eksempler på, med egne øjne.

Når det så er sagt, så er S95B et fantastisk TV. Jeg kom fra LG C9 -> G1 og til S95B og der er markant forskel. Farverne og lysstyrken på S95B er vildere end noget TV jeg nogensinde har set før det. Det er som en perfekt blanding af LCD og OLED.

Venner og familie har - uden jeg har nævnt at det er et nyt TV og uden der har været snak om TV overhovedet - nævnt hvor vilde farverne ser ud og bare generelt sagt at billedet fremstår ekstremt godt. Jeg er selv meget tilfreds.
#349945
Fint du er tilfreds og tillykke med dit nye S95B
Rtings konstatere lidt andet vedr. Burn in.
Men lyder da fantastisk hvis jeg kan køre fuldstændig ukritisk med OLED, da jeg er News/Natur/Film/ Sports tv freak som bruger mit tv i rigtig mange timer dagligt, og gerne vil have blus på lys, hvad er det jeg ikke skal slå fra på en QD OLED eller OLED hvis jeg vil undgå burn in ?? Og er det noget der påvirker film/sport/natur udsendelser når det ikke er slået fra??

Men en C9 brugt i 4 år med fuld knald Børge dagligt på alt også News uden burn in lyder da godt, du må have købt C9 meget tidligt, mener de kom foråret 2019.