Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349720
Jeg bør måske lige tilføje at jeg selv kun bruger tv'et maks 1 time om dagen, på hverdage, primært om aftenen. Weekender lidt mere når der skal ses serier en søndag. Ellers er det kæresten som bruger det, og om hun går så meget op i billedkvalitet at det vil retfærdiggøre prisforskellen på et 10.000 kr.'s LCD tv eller et 15.000 kr.'s OLED tv, tror jeg ikke.
Jeg havde ellers set mig varm på et Sony X90J/X90K til 8000/10.500 kr.
Dog kan jeg læse at der er en del blooming på den model.
Det kan jeg forstå at der slet ikke er på et OLED, som A80K, til 15.000 kr.
Jeg synes dog også det er meget at bruge 5-7000 kr. på et tv, når mit forbrug ikke er større.
På den anden side kan jeg få A80K i 55" til under 10.000 kr.
Jeg sidder dog lidt over 3.5 meter fra mit tv, så jeg vil også ærgre mig over ikke at gå op i størrelse når jeg er i gang med at købe nyt.
Men på den anden side kan jeg også finde på bare at tænke "F*ck it" og så købe et OLED til 15.000 kr. og så håber at det holder 7-10 år og så er pengene jo godt givet ud.
Jeg kommer fra et 55" Samsung KS7005, så alt vil jo være bedre end den model.
#349722
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:38
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 12:39 Overordnet set, så vil OLED give det bedste billede, og hvis det så "mixes" med Android TV, så vil du stort set aldrig løbe tør for opdateringer + Apps.
Det er jo ganske enkelt forkert! Dels vil der heller ikke komme "evige" opdateringer til indbyggede Android TV, dels vil hardwaren i TV'et blive for sløv til at trække Android-TV og diverse apps.
Selv med indbygget Android-TV vil den forventede "smart-del" ligge på MAKS. 5 år, men formodentlig mindre.
En gang vrøvl, der er ingen der taler om "evige" opdateringer. Det er vist almindeligt kendt at Android TV er noget mere langtidsholdbart end andre TV systemer. Og alle smartTV bliver da sløve med tiden. Det klares hurtigt med en nulstilling/geninstallering. :D
Senest rettet af henrik.yde 14. feb 2023, 17:23, rettet i alt 2 gange.
#349723
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 13:25 Jeg har intet imod at skifte fra Samsung, så jeg er åbne for andre mærker.
Jeg har dog altid haft fornemmelsen af, at Philips er et "billigt" mærke, når det kommer til tv. Sådan synes jeg i hvert fald det var engang. Man hører jo nærmest kun om Sony, Samsung og LG.
Er der intet at være bange for ved et Philips tv?
Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
De seneste 10 år har jeg haft både Panasonic, Samsung, Sony, og Philips. Og det eneste problem var Samsung med en defekt strømforsyning, der blev byttet.
#349724
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 15:56 Jeg bør måske lige tilføje at jeg selv kun bruger tv'et maks 1 time om dagen, på hverdage, primært om aftenen. Weekender lidt mere når der skal ses serier en søndag. Ellers er det kæresten som bruger det, og om hun går så meget op i billedkvalitet at det vil retfærdiggøre prisforskellen på et 10.000 kr.'s LCD tv eller et 15.000 kr.'s OLED tv, tror jeg ikke.
Jeg havde ellers set mig varm på et Sony X90J/X90K til 8000/10.500 kr.
Dog kan jeg læse at der er en del blooming på den model.
Det kan jeg forstå at der slet ikke er på et OLED, som A80K, til 15.000 kr.
Jeg synes dog også det er meget at bruge 5-7000 kr. på et tv, når mit forbrug ikke er større.
På den anden side kan jeg få A80K i 55" til under 10.000 kr.
Jeg sidder dog lidt over 3.5 meter fra mit tv, så jeg vil også ærgre mig over ikke at gå op i størrelse når jeg er i gang med at købe nyt.
Men på den anden side kan jeg også finde på bare at tænke "F*ck it" og så købe et OLED til 15.000 kr. og så håber at det holder 7-10 år og så er pengene jo godt givet ud.
Jeg kommer fra et 55" Samsung KS7005, så alt vil jo være bedre end den model.
Det OLED der linkes til koster altså (kun) 9999,- Og du skriver jo at dit budget er på 10000,- kr.
Ja, fjernbetjeningen vækker ingen begejstring, men det gør billedet til gengæld. :)
#349726
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 06:26 Er George1's bud med et Samsung QN92 det bedste der kan støves op lige pt?
Grunden til at jeg nævner jeg hellere vil et 2022 fremfor 2021, er fordi jeg tænker at jo nyere tv, jo flere og bedre funktioner.
Forstår godt din tankegang. Lige omkring LCD tv i disse år kan man dog ikke altid konkludere at det nyeste er de bedste. Fordi at mange kigger mod OLED (selv Samsung nu) investeres der ikke så meget i LCD teknologien længere. Så rent faktisk findes der ældre LCD modeller som er bedre end dem du kan købe i dag.
#349729
Korrekt der er enkelte undtagelser hvor den nye Samsung top model havde et ringere billede end den forrige top model primært fordi der pludselig blev sparet på zoner, der er dog ikke så stor forskel på 2021 og 2022 model billedmæssigt men bruger fladen er bedre sat op på 2021 synes jeg.
Men der bliver stadig gjort fremskridt og investeringer i QLED miniled og billedet bliver stadig bedre og bedre, og i 2023 bydes der på endnu flere ægte zoner end de 752 ( så vidt jeg husker) som topmodellen fra 2022 havde, og som mig bekendt har fået de bedste point ever for et (Q)LED ved Rtings. Glæder mig enormt til at se hvad topmodellerne fra QLED miniled kan på billede kvalitet 2023.
OLED billedkvalitet same same good og nok mere spændende med design og tilslutnings muligheder og evt. burn in garanti i 2023.
#349731
Køb nu bare det bedste til prisen hvor det Sony du har nævnet stadig er godt eller OLED.

Rtings kan godt lide LCD og modeller og der bliver forsket så meget i LCD med forskellige navne og betegnelser men priserne går så også bare op i top..

Der forskes ved i mange forskellige teknologier: LCD, ægte QLED.

Trenden går så også på mere og mere streaming og så bliver tv pakken overflødig eller flytter over som en App.

Ikke fordi billedet eller funktioner er bedre i en 2023 skærm i forhold til en 2022 skærm.
#349739
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 16:21
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:38
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 12:39 Overordnet set, så vil OLED give det bedste billede, og hvis det så "mixes" med Android TV, så vil du stort set aldrig løbe tør for opdateringer + Apps.
Det er jo ganske enkelt forkert! Dels vil der heller ikke komme "evige" opdateringer til indbyggede Android TV, dels vil hardwaren i TV'et blive for sløv til at trække Android-TV og diverse apps.
Selv med indbygget Android-TV vil den forventede "smart-del" ligge på MAKS. 5 år, men formodentlig mindre.
En gang vrøvl, der er ingen der taler om "evige" opdateringer. Det er vist almindeligt kendt at Android TV er noget mere langtidsholdbart end andre TV systemer. Og alle smartTV bliver da sløve med tiden. Det klares hurtigt med en nulstilling/geninstallering. :D
"Evige opdateringer" - "aldrig løbe tør for opdateringer"
Potato-potato. :s

Nulstilling/geninstallering?!
Man bli'r så træt! :s
På et tidspunkt vil Andrid TV og/eller apps kræve kraftigere hardware. Hvordan vil du klare det, med en geninstallering. Så den eneste der vrøvler hér, er dig.
#349741
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 16:32
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 13:25 Jeg har intet imod at skifte fra Samsung, så jeg er åbne for andre mærker.
Jeg har dog altid haft fornemmelsen af, at Philips er et "billigt" mærke, når det kommer til tv. Sådan synes jeg i hvert fald det var engang. Man hører jo nærmest kun om Sony, Samsung og LG.
Er der intet at være bange for ved et Philips tv?
Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
De seneste 10 år har jeg haft både Panasonic, Samsung, Sony, og Philips. Og det eneste problem var Samsung med en defekt strømforsyning, der blev byttet.
Dejlig med omfattende erfaring........fra 4 TV. :D
#349742
George1 skrev: 14. feb 2023, 20:59 Korrekt der er enkelte undtagelser hvor den nye Samsung top model havde et ringere billede end den forrige top model primært fordi der pludselig blev sparet på zoner, der er dog ikke så stor forskel på 2021 og 2022 model billedmæssigt men bruger fladen er bedre sat op på 2021 synes jeg.
Men der bliver stadig gjort fremskridt og investeringer i QLED miniled og billedet bliver stadig bedre og bedre, og i 2023 bydes der på endnu flere ægte zoner end de 752 ( så vidt jeg husker) som topmodellen fra 2022 havde, og som mig bekendt har fået de bedste point ever for et (Q)LED ved Rtings. Glæder mig enormt til at se hvad topmodellerne fra QLED miniled kan på billede kvalitet 2023.
OLED billedkvalitet same same good og nok mere spændende med design og tilslutnings muligheder og evt. burn in garanti i 2023.
Det er stadig et LCD-TV. :D
#349746
George1 skrev: 14. feb 2023, 15:34 Supergris
Som sædvanen foreskriver er du helt uenig i mine betragtninger.
Der er stadig væsentligt mere knald på lyset og mange med et meget lyst lokale vil stadig have mere gavn af en top QLED 92 og kan heller ikke forstå du modsiger at køb af et tv ikke har med tv-vaner at gøre, du vil vel ikke anbefale OLED til en der feks bruger NEWS 5 timer om dagen bare for et eksempel.
Vi snakker om NORMALE TV-vaner, IKKE folk der benytter deres TV til alle mulige andre ting eller fortrinsvis ser TV om dagen uden mulighed for at trække gardiner for; der ville et billigt TV gøre det mindst ligeså godt...

Det er i øvrigt stadig muligt at redigere i citaterne (hvilket vil gøre tråden mere overskuelig), hvis det føles nødvendigt at medtage dem...
#349747
Henrik B. skrev: 15. feb 2023, 09:29
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 16:32
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42

Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
De seneste 10 år har jeg haft både Panasonic, Samsung, Sony, og Philips. Og det eneste problem var Samsung med en defekt strømforsyning, der blev byttet.
Dejlig med omfattende erfaring........fra 4 TV. :D
Ja, og endnu mere dejligt med en branchekendt "ekspert", vorherrebevares :D :D🤡