Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349097
Kære alle

Da mit LG B9S OLED har set bedre dage, overvejer jeg, at investere i et Panasonic TX-55JZ1000, som jo er på tilbud hos Power i øjeblikket.

Hvilke fordele får jeg ved at købe dette tv, kontra det LG tv jeg har i forvejen.
Og er der noget særlig jeg skal være opmærksom på, som Panasonic tv'et ikke understøtter. Fx hvis det en gang i fremtiden bliver muligt at streame med 120 billeder i sekundet eller lign., er der så nogen begrænsninger?

På forhånd tak for hjælpen

Dbh Jens
#349098
Panasonic JZ1000 er et herligt TV, men det er dit LG B9 jo også.

Der er ikke sket noget nævneværdigt på OLED-panelet siden fra din B9 fra 2019 til JZ1000 fra 2021. Dit B9 har også allerede HDMI 2.1 porte (faktisk fire styk), så du er dækket ind på mulighederne for 4K 120Hz til spilkonsoller eller fremtidige medieafspillere. Og så går du fra webOS med rimelig app-support til My Home Screen med mindre omfattende app-support.

Hvis du bare erstatter 55" med 55" så synes jeg det er svært at finde argumenter. Så skulle du samtidig tage et spring op i størrelse. Priserne lige nu er høje på 65" OLED, men de skal nok komme længere ned igen.
#349107
Rasmus Larsen skrev: 19. jan 2023, 12:48 Panasonic JZ1000 er et herligt TV, men det er dit LG B9 jo også.

Der er ikke sket noget nævneværdigt på OLED-panelet siden fra din B9 fra 2019 til JZ1000 fra 2021. Dit B9 har også allerede HDMI 2.1 porte (faktisk fire styk), så du er dækket ind på mulighederne for 4K 120Hz til spilkonsoller eller fremtidige medieafspillere. Og så går du fra webOS med rimelig app-support til My Home Screen med mindre omfattende app-support.

Hvis du bare erstatter 55" med 55" så synes jeg det er svært at finde argumenter. Så skulle du samtidig tage et spring op i størrelse. Priserne lige nu er høje på 65" OLED, men de skal nok komme længere ned igen.
Hej Rasmus

Tak for svaret.

Fik vidst ikke udtrykt mig helt klart i første omgang. Mit B9S er som udgangspunkt et super godt tv. Mit tv er desværre begyndt at lave sporadisk sort skærm. Det starter gerne efter at have været tændt i ca. 30 min, hvorefter det går kortere og kortere tid mellem det går i sort. Tv'et har vel og mærke lyd i mens det går i sort. Perioden for hvor lang tid det går i sort er alt mellem 5 til 30 sekunder.
Jeg bruger pt. en Apple TV 4K til at streame på. Der er ingen forskel på hvilken app jeg streamer med, eller for den sags skyld om jeg bruger tv'ets indbyggede apps eller en anden afspiller som f.eks. Chromecast.
Hvis du har idéer til hvad det evt. kan være, må du endelig melde ind - for jeg vil helst beholde mit B9S :)

Dbh Jens
#349114
Jeg har lige købt netop JZ1000 55" og er meget tilfreds med billedet, med relativt få tweaks. Jeg var meget spændt på at udskifte mit gamle pana plasma, men jeg har ikke umiddelbart noget at udsætte på det. Jeg har ikke benyttet TV'ets indbyggede funktioner eller DVB-C, da jeg kun benytter Apple-TV, så jeg kan kun udtale mig om kvaliteten med Apple-TV. Men kan kun give mine anbefalinger.
#349119
EKE skrev: 19. jan 2023, 21:52 Jeg har lige købt netop JZ1000 55" og er meget tilfreds med billedet, med relativt få tweaks. Jeg var meget spændt på at udskifte mit gamle pana plasma, men jeg har ikke umiddelbart noget at udsætte på det. Jeg har ikke benyttet TV'ets indbyggede funktioner eller DVB-C, da jeg kun benytter Apple-TV, så jeg kan kun udtale mig om kvaliteten med Apple-TV. Men kan kun give mine anbefalinger.
Perfekt. Jeg kommer heller ikke til (som udgangspunkt) at bruge tv'ets indbyggede funktioner. Der synes jeg at Apple TV gør et klart bedre job.

Jeg kan læse mig til, at dybden på tv'et er ret stor. Kan jeg få dig til at måle dybden nede på selve elektronik-boksen?

Dbh Jens
Senest rettet af jrasmussen1985 20. jan 2023, 09:28, rettet i alt 1 gang.
#349120
Rasmus Larsen skrev: 20. jan 2023, 05:43 Jens: Ja okay, så er LG'en jo ikke meget bevendt længere :) jeg synes, at Panasonic JZ1000 er en god erstatning til LG B9, hvis ovenstående forhold ikke er afgørende for dig brug. Og prisen er jo virkelig super, hvis du stadig kan finde det på lager.
Nej det er desværre ikke meget bevendt mere, hvilket jeg er super ærgerlig over. Det ødelægger lidt oplevelsen, når man flere gange i løbet af en udsendelse eller film, skal pause og vente på at der kommer billede på igen.

Som jeg læser det, så er eneste minus ved Panasonicen, at der kun er 2 stk. HDMI 2.1 udgange (på Powers hjemmeside, står det som om det har 4 stk. HDMI 2.1.), hvilket kan blive en udfordring, hvis der f.eks. er flere spilkonsoller eller lign. i hustanden.
Pt. har jeg en Sonos Arc og en Apple TV 4K sat til tv'et. De skal vel begge bruge HDMI 2.1 eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg kan desuden se, at Panasonic modellen har Dolby Vision IQ. Er det noget værd, kontra almindelig Dolby Vision?

Dbh Jens
#349123
I et review af JZ980 af hdtvtest bliver det nævnt at Panasonic at har formået via en software opdatering at de to resterende også er HDMI 2.1. Tænker det samme er tilfældet for JZ1000.
Kan godt være jeg har misforstået det.
#349124
jrasmussen1985 skrev: 20. jan 2023, 09:15Som jeg læser det, så er eneste minus ved Panasonicen, at der kun er 2 stk. HDMI 2.1 udgange (på Powers hjemmeside, står det som om det har 4 stk. HDMI 2.1.), hvilket kan blive en udfordring, hvis der f.eks. er flere spilkonsoller eller lign. i hustanden.

Pt. har jeg en Sonos Arc og en Apple TV 4K sat til tv'et. De skal vel begge bruge HDMI 2.1 eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg kan desuden se, at Panasonic modellen har Dolby Vision IQ. Er det noget værd, kontra almindelig Dolby Vision?
JZ1000 har kun HDMI 2.1 båndbredde på to af portene. Men producenter og forhandlere må skilte med HDMI 2.1 selv hvis de bagudkompatible HDMI 2.1 funktioner fungerer på HDMI 2.0 porte. F.eks. ALLM til automatisk skift ind og ud af Spil-tilstand.

Sonos Arc skal sættes til den ene af de to HDMI 2.1 porte (den med eARC). Apple TV 4K behøver ikke sættes til HDMI 2.1. Den eneste HDMI 2.1 funktion, som Apple TV 4K her, er eARC, og det skal man kun bruge, hvis man har HomePods som højttaler-erstatning for f.eks. Sonos Arc. HDMI 2.1 QMS kommer til Apple TV 4K (2022), men det understøtter ingen TV-skærme pt.

Dolby Vision IQ er billedredigering er bør deaktiveres.

Husk at I altid kan slå TV-skærmes specifikationer – uden marketing-krymmel – op i TV-databasen. Her Panasonic JZ1000: https://www.flatpanels.dk/panasonic_jz1 ... d_2021.php
#349125
TFL skrev: 20. jan 2023, 10:00 I et review af JZ980 af hdtvtest bliver det nævnt at Panasonic at har formået via en software opdatering at de to resterende også er HDMI 2.1. Tænker det samme er tilfældet for JZ1000.
Kan godt være jeg har misforstået det.
Ingen Panasonic TV har mere end to HDMI porte med HDMI 2.1 båndbredde. 2023-modellerne får heller ikke.
#349164
Vær obs på at jz1000 har 6cm frihøjde til kanten (dog en af den “højeste” oled jeg har set) og mener at en arc er ca 9cm høj. Men hvis det skal op på væggen er det jo intet problem 😉
#349181
TFL skrev: 20. jan 2023, 22:24 Vær obs på at jz1000 har 6cm frihøjde til kanten (dog en af den “højeste” oled jeg har set) og mener at en arc er ca 9cm høj. Men hvis det skal op på væggen er det jo intet problem 😉
Det hænger på væggen, så intet problem der. Men tak for at gøre opmærksom på det
:)
#349184
jrasmussen1985 skrev: 21. jan 2023, 09:09 Er der nogen ejere af ovennævnte skærm, der kan fortælle hvor stor dybden er på skærmen? Altså nede ved selve elektronikboksen.
Ejer det ikke, endnu, men på Panasonics hjemmeside står der 69mm uden stander