Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349067
Nogle der kan anbefale et tv med god dybde i billedet.
Jeg har afprøvet et samsung the frame 2022 model med den matte skærm ( et 4k qled skærm )og er meget begejstret for den dybde der er i billedet.
Man får en følelse af at blive trukket ind i skærmen, eller at personerne eller dyrene på skærmen ligesom kommer ud af skærmen til en. Eller som om man bare lige kigger ud af et vindue.
Det er den bedste måde jeg kan beskrive det på.
Udover det er jo også glad for at qled skærmen kan blive så lys.

Jeg har også afprøvet det nye lg g2 ( gallery edition) ( en oled skærm)
Jeg synes ikke det har den samme effekt. Det er mere som om at her sidder man som beskuer udefra og kigge på et fjernsyn der viser en film.

Problemet er at jeg ikke synes at the frame er skarp/detaljeret nok, og farverne er også bedre på LG skærmen.

Så jeg ønsker enten at finde et fjernsyn der er skarpere og bedre i farverne men som stadig har dybden , og følelsen af at blive trukket ind i tvet, og som kan blive meget lyst hvis man ønsker det.

Jeg ved ikke hvad det er der gør at the frame virker på denne måde, og håbede at nogle måske vidste om det er noget man kan justere på i indstillinger, eller om det bare er samsung generelt der har denne effekt eller om det er fordi hele skærmen er bagrundsbelyst på et qled, eller om det er den matte skærm der laver effekten.

Jeg har kigget på SAMSUNG 4K NEO QLED TV den model der hedder 90b. Kunne det være et alternativ til the frame. Synes ikke den har helt så meget dybde som the frame, men den er bedre end lgs oled skærm, og skarpere end the frame.
Men hvis det er noget jeg kan gøre noget ved i instillinger vil det være rart at få kendskab til.
Jeg har uden held forsøgt at finde svar hos butiksekspedienterne i tv afdelingerne, men de ved det ikke, selv da jeg ringede til hi-fi klubben, mente de at det kom an på den enkelte beskuers smag og øjne, og at det ikke var noget teknisk, men det tror jeg nu ikke på, for synes forskellen er ret tydelig.
Håber nogen kan hjælpe.
#349094
I "gamle" dage kunne du få et 3d tv men det er roger and over, Hifi klubben har vel ret, vi har alle vores måde/øjne at vurdere tv på, tilføjer lige at QLED 90B har et bedre billede end det 8K jeg linker til, men ud fra det du skrive, må du vel lure på et 8K tv der burde du/dine øjne få mere dybde/skarphed ud af skærmen. Ikke at jeg selv ville hoppe på 8K, men jeg har helle ikke et "dybde" problem.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... oncategory
Senest rettet af George1 19. jan 2023, 14:50, rettet i alt 1 gang.
#349106
Køb et OLED fra Panasonic, LG eller Sony. Færdig.
#349108
Helt færdig, men når nu trådstarter skriver dette ?????


Jeg har kigget på SAMSUNG 4K NEO QLED TV den model der hedder 90b. Kunne det være et alternativ til the frame. Synes ikke den har helt så meget dybde som the frame, men den er bedre end lgs oled skærm, og skarpere end the frame.
#349122
Til oplysning så vil et 8K-TV næppe give noget i decideret skarphed, som ikke er det, der normalt mangler ved et 4K-TV, selvfølgelig afhængig af kildematerialet; hvis det gør, kan der skrues op for skarpheden, som fungerer på den måde, at konturene tegnes ekstra kraftigt op, men som regel vil det medføre uønskede effekter eller artefakter, så det er ikke noget, der anbefales ved det meste kildemateriale.

Jeg er ret sikker på, det trådstarter søger, er det, de fleste herinde afskyr, nemlig "Soap-opera-effekten", som mange Samsung-TV har en del af ved standard settings, men som man kan justere sig ud af; ligeledes kan det justeres eller helt slås fra, hvilket gælder alle mærker, men "motion-delen" vil der være en forskel på mærkerne imellem...

At komme med en udtalelse om, at et TV ikke er skarp/detaljeret nok eller farverne ikke er gode nok, uden man har styr på hverken kildemateriale eller indstillinger, er ikke noget, der kan regnes med, men der er ingen tvivl om, at både et Q90 eller et hvilket som helst OLED, er klasser bedre end "The Frame"...
#349130
Fordi trådstarter skriver dette.

Jeg har kigget på SAMSUNG 4K NEO QLED TV den model der hedder 90b. Kunne det være et alternativ til the frame. Synes ikke den har helt så meget dybde som the frame, men den er bedre end lgs oled skærm, og skarpere end the frame.
og et som kan blive meget lyst hvis man ønsker det.

Men så må du jo bare anbefale et OLED, og måske komme med råd til indstillinger, det vil møde stor opbakning.