Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PAL
#348984
Mit sony oled fra 2017, vil ikke køre en manuel panelopdatering, det er ca. 15 måneder siden jeg kørte det 1. gang, og der virkede det fint.
Har prøvet fabriksindstilling + en panelkalibrering, men det gør ingen forskel.
Skulle der mon være nogle med samme TV, og som har et løsningsforslag?
Af PAL
#349015
Hey Rasmus, grunden til at jeg vil panelopdatere er, at kanal logo og undertekster kan ses, mest på rødlige baggrunde dog, men tænker at det er bedst at prøve at tage det i opløbet, ved godt det ikke kan fjernes helt.

60-70% af mit tv kiggeri er med logo fra DR1 og DR2 + DRTV, så en vis indebrænding kan vel ikke undgås.

Har haft kontakt til Sony support, det var dem der anbefalede, først en gendannelse til fabriksindstillinger og siden en panelkalibrering, men tv,et vil stadig ikke fuldføre en panelopdatering.
#349016
Ja okay, det kan jeg godt se. Jeg har desværre ikke et løsningsforslag.

Det lyder jo mærkeligt, at den ikke vil. Nærmest som om, at panelet ikke længere kan korrigere efter et vist antal timer. Jeg fandt denne metode til at tjekke, hvor mange timer OLED-panelet har kørt på Sony TV. Jeg har ikke selv afprøvet det:

Fra slukket tilstand tryk følgende hurtigt på fjernbetjeningen: Display(i+ button, next to 0), 5, volume UP, power

Under Self Diagnosis History skulle der under SELF CHECK være tre tal, som er hhv. Display Hours, Boot Count, Panel Hours.
Af PAL
#349118
Vil lige sige at jeg har prøvet dit forslag, til at se hvor mange timer
panelet har kørt, og hvis det står til troende , det der står, har det været tændt 18679 timer.

Panelopdateringen er jeg endnu ikke lykkes med, måske det var efter software opdateringen i efteråret, at det er gået galt.
#349139
PAL skrev: 20. jan 2023, 08:53 …hvis det står til troende , det der står, har det været tændt 18679 timer…

Har du fjernsynet tændt i 9 timer hver eneste dag siden du købte den? For det er hvad dit forbrug svarer til. Hvis den har stået og kværnet afsted på samme kanal i størtstedelen af de timer, står panelet næppe til at redde - og måske derfor at panelopfrisk ikke længere vil køre, da den har kompenseret alt det den overhovedet kan
Brugeravatar
Af bendix
#349157
Hvis du købte tv’et i Maj 2017 hvor det blev lanceret til nu har det som Jensen skriver kørt meget. Det rammer faktisk 11 timer om dagen. Er det sandsynligt? I så fald er det ret højt og hvis du tager på ferie og lignende er det jo markant højere pr dag.

Hvis du ikke kan nikke genkendende til det og ikke har købt det brugt, så kan det vel ikkebudelukkes at der har været nigetvgalt med timeren.
Af PAL
#349240
Da jeg i sin tid købte tv,et, stod der ikke noget om max brug pr. dag.
Jeg vil skyde at forbruget ligger på 6-8 timer pr.dag, hvilket åbenbart også er i den høje ende.

Billedet er stadig super, og kanallogoet betyder natuligvis mindre, når vi alligevel ser mest DR.

Kan man konkludere at de første oled skærme får begyndende fastbrænding efter ca 16000 timer, alt efter hvad man ser?

Lige et spørgsmål: Er der nogen der kan huske om der var beskyttelses film på deres Sony da de fik den fra ny? Det var der ikke på min.
#349241
16000 timer er da godt hvis det er rigtigt. Da jeg ville købe OLED blev jeg frarådet dette, da jeg ser News 4 timer dagligt, statiske logoer er ej godt Rtings skrev dette, som jo gælder for din årgang af skærm( de nye OLED skulle være bedre til at begrænse burn in.)

Opdatering 11/05/2018: Efter mere end 5000 timer har der ikke været nogen nævneværdig ændring i lysstyrken eller farveskalaen på disse tv. Lange perioder med statisk indhold har resulteret i nogle permanente indbrændinger (se CNN
Brugeravatar
Af bendix
#349243
Ja mener der var film på bagsiden, men kan ikke huske det. Jeg var igennem 4 modeller før jeg fik et der virkede. A1 var/er et fremragende tv. Klart, klart den bedste lyd jeg har haft i et tv undtagen et Beosvision 10 jeg har haft.

Har du prøvet at se om det hjælper at tage strømmen helt et par timer, bare en ide.
Af PAL
#349305
Ja Bendix, har prøvet at tage strømmen. Har fået besked fra sony support om, at efterhånden som panelet ældes, giver det ikke mere mening, at køre en manuel panelopdatering.

Tv,et bliver dog ved med at køre panelrens i standby, og hvis det ikke gør det, vil der komme en meddelse på skærmen. Iøvrigt var den gode lyd, en af grundene til at jeg valgte sony. Tak for nu.
#349423
Har du prøvet nulstilling (fabriksindstilling), skip så wifi opsætning og indstilling af kanaler, og alt unødingt, ingen antenne , HDMI kabler eller netværkskabel i. Og så prøv om den ikke er klar til at køre din "panelopdatering", og nok uden forstyrelser. Tror dog ikke Sony lader wifi/hdmi og kanaler forstyrre men what, det kan jo ske.