Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af RasmusOlsen
#348884
Jeg har besluttet at gå væk fra min projektor, Optoma UHD51 med et Elite Screens Aeon cinegrey 3D lærred, til fordel for et TV som jeg håber kan give et bedre billede - dog lidt mindre end de 100" jeg er vant til at se på.
Jeg har bestilt et LG B2 77" OLED men jeg er stadig i tvivl om det er det rigtige valg da jeg kan få et Samsung QE85Q70B QLED 85" til samme pris. Jeg skal bruge TV'et i min hjemmebio med ca. 3 m fra stolerækken til TV og rummet kan mørklægges fuldstændig.

Ville i holde fast i OLED 77" med Dolby Vision og HDR10 eller gå med et større 85" QLED med HDR10+. Jeg har lavet test med størrelsen på billedet fra min projektor og jeg kan godt leve med størrelsen på en 77".

Jeg er kun interesseret i billedkvaliteten bliver markant forbedret ift. hvad jeg er vant til nu fra min projektor - lyd bliver behandlet af en Marantz SR6014 og et 7.4.4 lydsystem.
Af Supergris
#348887
I dette tilfælde vil jeg mene, billedkvaliteten på de 77" er så meget bedre, at jeg ikke vil anbefale den større skærm på 85", så ingen grund til at panikke og fortryde dit valg.
Jeg er sikker på, du vil blive tilfreds, hvis du er sikker på, du kan leve med den væsentlig mindre skærm, end du er vant til.
Jeg har selv de samme tanker, men sidder lidt længere væk (3,60 m) fra 112", så jeg prioriterer stadig det større billede i mindre opløsning og uden HDR, fremfor hvad et TV kan tilbyde...
Brugeravatar
Af RasmusOlsen
#348890
Tak for dit svar :-)
Jeg er kommet til at købe gulvhøjtalere der skygger lidt for mit lærred som setuppet er lige nu, så det hjælper også på mine pladsproblemer at gå lidt ned i størrelse :-). Jeg læser lidt forskelligt omkring brugen af QLED vs. OLED i et helt mørkt rum - nogen steder vinder en QLED den test der bliver lavet og andre er det OLED der løber med sejren. Kan jeg være sikker på OLED er det rigtige til et helt mørkt rum?
Brugeravatar
Af hans123
#348900
Ville gå efter oled pga billedet bare er tæt på toppen af poppen

Især med HDR og dolby vision det er stor forbedring i forhold til lcd
Af Supergris
#348924
Desuden er "QLED" ikke automatisk lig med god kvalitet.
Det er kun de bedste modeller der tilnærmelsesvis kan vise en billedkvalitet, der er tæt på OLED, som den model, du har kig på, ikke tilhører...