Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#348745
Som Beckham skriver så er der udover bekymring for burn-in også et andet problem....dimming funktionen, som kan spolere glæden konstant under en god film.
Ved ikke om det er begrænset til enkelte fabrikanter, men mener at især LG OLED ejerne er ret fortvivlet over problematikken.

Alt i alt kan man sige, at det er risikoen for burn-in der har gjort at producenterne har taget så drastiske og desperate tiltag, som er langt fra optimeret og fungerende efter hensigten.
I takt med med at lysstyrken i OLED panelerne stiger voldsomt i disse år, er det sandsynligt at burn-in de kommende år bliver mere almindeligt eller at man fortsætter med at udvikle forklumrede tiltag som med den irriterende dimning funktion.
#348754
Ped125 skrev: 7. jan 2023, 10:08 Er der slet ikke nogle der er bange for burnin på Oled skærmene.?

Jeg har et Lg Oled fra 2017, hvor der er burnin og skærmen er grumset, jeg ved ikke om der er sket noget med teknologien siden.?
Lige omkring den årgang, hvor dit TV er fra, var der nogle modeller, som næsten med garanti udviklede en defekt, der umiddelbart kunne ligne burn in, men egentlig var det nogle komponenter, der blev fejlramte,.
Dette kunne løses ved at nulstille LUTen, som LG anerkendte og sendte teknikere ud og foretog, desværre ser det ikke ud til LG Danmark gjorde meget for at hjælpe brugere her i landet...
#348755
IT-Bruger skrev: 7. jan 2023, 14:12 I takt med med at lysstyrken i OLED panelerne stiger voldsomt i disse år, er det sandsynligt at burn-in de kommende år bliver mere almindeligt eller at man fortsætter med at udvikle forklumrede tiltag som med den irriterende dimning funktion.
Jeg tvivler kraftigt på, tendensen går mod hyppigere burn in, eller yderligere generende dimming-funktioner.
Du glemmer at tage i mente, at udviklingen samtidig har udviklet sig, hvor f.eks. indførslen af kølepaneler og nye materialer som deuterium har betydet, at lysstyrken kunne øges, uden større risiko for burn in.
Næste generation skulle endvidere have stærkt forbedret software, som langt bedre kan styre og kontrollere lysstyrken med imponerende bedre ydelse i teorien...
#348787
Jeg tvivler kraftigt på, tendensen går mod hyppigere burn in, eller yderligere generende dimming-funktioner.
Det må tiden vise....vi kan begge kun lufte vores teorier om i hvilken retning udviklingen går.

Du glemmer at tage i mente, at udviklingen samtidig har udviklet sig, hvor f.eks. indførslen af kølepaneler og nye materialer som deuterium har betydet, at lysstyrken kunne øges, uden større risiko for burn in.
Helt enig....effektiv køling kan være den sikre vej frem.

Næste generation skulle endvidere have stærkt forbedret software, som langt bedre kan styre og kontrollere lysstyrken med imponerende bedre ydelse i teorien...
Det har man sagt de sidste 2-3 år og nogle af disse tiltag, herunder 'bedre software' (eller algoritmer med AI) har desværre betydet en alt for dyrekøbt løsning som har resulteret i dimming-syndromet, som igen har ødelagt glæden ved at se film.
Det tyder ikke på at det er noget kan løses i tv'ets opsætning, da det højst sandsynligt ligger i selve firmwaren. Om en ny firmware løser problemet definitivt er pt svært at udtale sig om...men håber da de berørte ejere af OLED tv snarest igen kan nyde en god film uden alvorlige gener, som i høj grad er frustrererende.
#348829
Bliver spændende at se om QD OLED har lige så meget problemer med burn in, som med OLED.
Har QD OLED også auto dimming for at beskytte panelet?
Jeg vil i fremtiden helst undgå LG, da deres kundeservice er elendig.
#348859
I år tror jeg på det, men ikke altid nye modeller overgår de gamle mener Sony lavede en ZD9 der var bedre end efterfølgende. Ligeledes Samsung Q90R var langt bedre end efterfølgende Q90 T
#348947
IT-Bruger skrev: 5. jan 2023, 01:59
AndersDGP skrev: 5. jan 2023, 00:35 Hvilket TV vil i mene man skal holde øje med til ca. 10.000-15.000 kr. ?
1. QD-OLED Sony A95K - koster pt. 23.990
2. QD-OLED Samsung S95B - koster 14.990
3. OLED LG G2 OLED 'Evo' - koster pt 18.890
4. OLED Philips OLED907 - koster pt 16.990
5. Panasonic LZ2000 - koster pt 23.395
6. Panasonic LZ1500 - koster pt. 19.990
Hvis ikke min matematik er helt gal, så er kun én af disse skærme indenfor det ønskede budget.

Hvad med B2 77" til 14.990?

Virker for mig som det bedste køb til prisen, i øjeblikket.
#348963
Men er der nogle gode argumenter for at vælge den noget mindre 65" fremfor 77" B2 til samme pris?

Foruden selvfølgelig, at man måske ikke har plads/lyst til så stor en skærm.