Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#348574
Hej alle sammen

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg har en 2½ år gammel OLED skærm, hvor billedet forsvinder ind i periodisk. Problemet opstår normalt først efter tv'et har været tændt i ca. 30 min. Herefter forsvinder billedet (sort skærm) i mellem 5-45 sekunder, og kommer derefter tilbage. Problemet bliver normalt værre jo længere tid det er tændt - dvs. tv'et går oftere i sort, og perioden hvor det er sort bliver længere. Bemærk at når billedet forsvinder, er der stadig lyd. Lyder kører via en Sonos Arc. Hvis denne tages fra, er der også stadig lyd via tv'et interne højtalere.

Jeg ser normalt tv via Apple TV 4K og har her forsøgt mig med et nyt HDMI kabel og brugt forskellige HDMI-porte. Derudover har jeg prøvet med en Chromecast. Jeg har desuden prøvet med forskellige tjenester: Yousee TV, Netflix, Disney+, HBO mfl.).
Jeg har selvfølgelig også lavet en reset af tv'et via menuen.

Jeg er nu ved at løbe tør for idéer, og frygter selvfølgelig, at der er tale om en hardware defekt. Problemet har eksisteret i mindre omfang det sidste års tid, men er nu blevet meget slemt.

Har I nogen idé om hvad der kan være problemet?

De bedste hilsner

Jens
#348575
Har du tjekket om der er menuer på tv'et mens den går i sort - altså dens egen menu med indstillinger osv? For hvis der er menu på, er det din kilde som falder ud. Er der heller ikke menu på, så er det fjernsynet.
#348592
HrJensen1 skrev: 2. jan 2023, 20:53 Har du tjekket om der er menuer på tv'et mens den går i sort - altså dens egen menu med indstillinger osv? For hvis der er menu på, er det din kilde som falder ud. Er der heller ikke menu på, så er det fjernsynet.
Tv'ets egen menu kan ikke trykkes frem, når tv'et går i sort :(( .
#348642
Næppe PSU, hvis den kun slukker hurtigt og har billede på med det samme. Hvis det var PSU vil der typisk være lang opstartstid, med logoer og alt muligt, inden der kommer billede på.

Det sidste tjek du kan lave, er at køre med apps på tvet, og se om de også laver sort skærm. En HDMI enhed kan godt kvæle alle HDMI indgange, så hvis der er fejl på AppleTV, kan den også kvæle Chromecast.

Så ud med alle HDMI enheder, og kør kun med strøm på tvet, uden andre tilslutninger
#348645
Gad vide hvornår der er nogen der foreslår at køre en skærmens.
Det er næsten et standard svar på alle problemer med en OLED skærm her inde😂

Men ja prøv det HrJensen foreslår, for at se om det er et HDMI problem.