Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af EKE
#348453
Vores gamle Panasonic plasma kan desværre efterhånden ikke mere. Vi har været enormt glade for at have plasma da det er langt mere behageligt at kigge på end samtlige af de LED TV jeg har oplevet (også selvom de har været kalibreret). Er der nogen bud, nu man ikke længere kan købe nyt plasma? Er Oled så vejen? Og hvilket kan anbefales?

Lidt yderligere krav/specifikationer:
- størrelse 46-48” (Max 50”)
- skal være så behageligt at se på som muligt (helst minde meget om plasma oplevelsen)
- budget: eneste krav er value for money, men ikke noget umiddelbart Max beløb

Håber nogen her på forumet kan hjælpe 😊.
#348454
Ja OLED er den oplagte erstatning for plasma. Mange af de samme dyder, men forbedret på mange punkter.

Hvis du gerne vil fortsætte hos Panasonic, så er 48" Panasonic JZ1000 OLED TV på tilbud til 6.000 kroner. Se oversigten her: https://www.flatpanels.dk/januarudsalg2023.php
Så får du tæt på markedets bedste billedkvalitet, hvilket for år tilbage var helt uhørt i den prisklasse.

Ulempen ved Panasonic er, at de mange flere relevante apps, hvis I vil streame nu eller i fremtiden. Det kan dog nemt løses med en boks såsom Apple TV 4K eller Chromecast med Google TV. TV'ets fjernbetjening kan styre disse.
Af EKE
#348461
Rasmus Larsen skrev: 29. dec 2022, 11:15 Ja OLED er den oplagte erstatning for plasma. Mange af de samme dyder, men forbedret på mange punkter.

Hvis du gerne vil fortsætte hos Panasonic, så er 48" Panasonic JZ1000 OLED TV på tilbud til 6.000 kroner. Se oversigten her: https://www.flatpanels.dk/januarudsalg2023.php
Så får du tæt på markedets bedste billedkvalitet, hvilket for år tilbage var helt uhørt i den prisklasse.

Ulempen ved Panasonic er, at de mange flere relevante apps, hvis I vil streame nu eller i fremtiden. Det kan dog nemt løses med en boks såsom Apple TV 4K eller Chromecast med Google TV. TV'ets fjernbetjening kan styre disse.
Mange tak for (hurtig) respons, Rasmus. Og jeg ved jo du ved hvad du snakker om. Man er jo lidt på udebane når det er over 10 år siden man har købt nyt TV, der er alligevel sket lidt :-).

Har det nogen ulemper ift. billedkvalitet, som nogle af de andre er bedre på (kan se der er et LG og et Philips 48" på jrees januar liste også? Som sagt kommer vi fra plasma, og alfa omega er at det er rart at kigge på (naturlige/afdæmpede farver, mindre lys fra skærmen ift. f.eks. LED og et "blødere" billede). Det er super hvis man så samtidig kan spare noget på et godt tilbud, men hvis f.eks. det ene af de to andre har et mere behageligt billede, så giver jeg gerne lidt mere :-).

Skidt med apps osv, vi har et Apple TV 4k, så det kan vi bare fortsætte med at benytte. Og lyd har vi også en god soundbar så lyd er også helt lige gyldig :-). Om det er Panasonic, LG eller Philips har jeg ikke den store holdning til :-).
Af Supergris
#348465
Jo, men ikke i alle situationer.
Specielt i denne størrelse, vil jeg ikke mene, det er pengene værd, slet ikke med de egenskaber du ligger vægt på.
Nogen grund til, du holder dig til denne beskedne størrelse?
Nu har du jo ellers muligheden for at opgradere i denne henseende, som nok vil være der, du vil mærke den største forskel (forbedring) - vel at mærke, hvis du tager springet til f.eks. blot 55", hvor du allerede får næsten en tredjedel mere skærmareal...

Da jeg ikke umiddelbart har opfattelsen af, du vægter ting som 4K og HDR særlig højt, eller om der er tale om et smart-TV eller ej, og er fint tilfreds med plasma, så er der jo også muligheden for at købe brugt, hvor jeg er sikker på, du kan finde et rigtig godt eksemplar til beskedne penge (500 - 1000 kr.), som vil tjene dig godt de næste par år eller mere...
#348468
EKE skrev: 29. dec 2022, 12:42 Ud over de to øvrige på januar udsalgslisten er jeg også stødt på dette (dog noget dyrere):
https://www.hifiklubben.dk/sony-xr-48a9 ... yxr48a90k/
Er det bedre?
De ligger meget tæt fordi de alle er baseret på samme OLED-panel (fra LG Display), så der er ikke nogen grund til at give dobbelt pris. De andre 48" OLED TV på listen er heller ikke merprisen værd ift. 48" Panasonic JZ1000.

Jeg forstår, at det kan virke svært at tro på, at man får tæt på markedets bedste billedkvalitet til beskedne 6000 kroner. Og det er da også en skør og unik situation, som vi ikke har set før på TV-markedet. OLED er ved at redefinere markedet fuldstændig.
Af EKE
#348472
Supergris skrev: 29. dec 2022, 13:29 Jo, men ikke i alle situationer.
Specielt i denne størrelse, vil jeg ikke mene, det er pengene værd, slet ikke med de egenskaber du ligger vægt på.
Nogen grund til, du holder dig til denne beskedne størrelse?
Nu har du jo ellers muligheden for at opgradere i denne henseende, som nok vil være der, du vil mærke den største forskel (forbedring) - vel at mærke, hvis du tager springet til f.eks. blot 55", hvor du allerede får næsten en tredjedel mere skærmareal...

Da jeg ikke umiddelbart har opfattelsen af, du vægter ting som 4K og HDR særlig højt, eller om der er tale om et smart-TV eller ej, og er fint tilfreds med plasma, så er der jo også muligheden for at købe brugt, hvor jeg er sikker på, du kan finde et rigtig godt eksemplar til beskedne penge (500 - 1000 kr.), som vil tjene dig godt de næste par år eller mere...
Årsagen til den beskedne størrelse er at vi er to herhjemme om at bestemme så det er kompromis 😅 (og nej det er ikke mig der trækker størrelsen ned 🤣). Når det er sagt så er det ikke verdens største stue, og min kære kone får det skidt af at kigge på en for stor skærm hvis man sidder for tæt på. Så 48 er umiddelbart der vi kan lande 😊.

Har overvejet brugt, men da man er ude i ret gamle TV synes jeg alligevel ikke det giver mening.
Af EKE
#348473
Rasmus Larsen skrev: 29. dec 2022, 13:48
EKE skrev: 29. dec 2022, 12:42 Ud over de to øvrige på januar udsalgslisten er jeg også stødt på dette (dog noget dyrere):
https://www.hifiklubben.dk/sony-xr-48a9 ... yxr48a90k/
Er det bedre?

De ligger meget tæt fordi de alle er baseret på samme OLED-panel (fra LG Display), så der er ikke nogen grund til at give dobbelt pris. De andre 48" OLED TV på listen er heller ikke merprisen værd ift. 48" Panasonic JZ1000.

Jeg forstår, at det kan virke svært at tro på, at man får tæt på markedets bedste billedkvalitet til beskedne 6000 kroner. Og det er da også en skør og unik situation, som vi ikke har set før på TV-markedet. OLED er ved at redefinere markedet fuldstændig.
Mange tak, nej så lyder det da klart til at pana’en er bedste valg. Men ja, jeg havde da nok ikke forventet man kunne få noget godt for under 10, så det er selvfølgelig bare fedt 😅
Af EKE
#348474
Ville man kunne få et bedre billede hvis man gik op i 55? Jeg kan huske tidligere har læst i anden forbindelse at man skulle over en hvis størrelse for at få de bedste skærme fordi de ikke prioriterer dem til de mindre TV. Det er dog en del år siden og mindre størrelser. Ved ikke om det er gældende her
Af Supergris
#348480
I nogle tilfælde kan de mindre størrelser være lidt amputerede, og ofte dyrere i forhold til de mere gængse størrelser, men det er ikke altid tilfældet, dog vil det større skærmareal så godt som med garanti være kærkomment, også for din kone, som jeg ikke kan forestille mig skulle blive dårlig ved at vælge en lidt større skærm - tværtimod, vil det potentielt kunne hjælpe, da undertekster og detaljer vil fremstå klarere.

Ingen grund til at være så konservativ og bange for fremskridt - der er sket en del i TV-verdenen i de sidste 10 år. Underligt nok hører jeg ofte, det er kvinder, der er bange for, det bliver for STORT, lige indtil de har prøvet det...
#348483
De små størrelser burde levere samme kvalitet, som de store, men visse features mangler i nogen modelserier. EX-panelerne, som bruges i de dyreste OLED er eksempelvis ikke at finde på de mindste, men da du kigger på JZ1000 er det underordnet. Priserne på de små modeller kan også risikere, at være identiske med de større, så det ikke økonomisk kan betale sig at gå ned i størrelse.
Af jkn789
#348491
vil foreslå du køber 55 tommer og siger til hustruen at I skal give det en uge, og hvis hun derefter ikke kan leve med den størrelse, så må du bytte det til 48 tommer, jeg er meget sikker på at hun ikke vil af med 55 tommer efter en uge.
Fordelen ved at vælge en Panasonic skærm i forhold til andre mærker, er at du bare skal bruge professionel 1 billede profil Til alm brug og dolby vision dark hvis I ser Hdr indhold. Du kan læse test af Panasonic HZ1000 her på siden som minder meget om jz980 og bruge de indstillinger som flatpanels anbefaler, så er du 95 % i mål med et korrekt billede. Panasonic er kendt for deres filmiske billede og det vil du blive glad for når du kommer fra plasma. Jeg skiftede selv fra plasma til oled sidste år og har ikke fortrudt