Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ruma01
#348530
Hvor er du fra eke?
Har lige skiftet et Panasonic vt60 ud til et Philips 807, er fuldt ud tilfreds, og mange flere features.
Hvis du bor i nærheden af Næstved er du velkommen til at komme og se hvordan det tager sig ud 🙂
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#348547
Godt valg, hvis du holder fast i Panasonic da de efter min mening anstrenger sig meget for at undgå et billede der mangler dybde og naturtro bevægelse/farver men bevare flest mulige dyder fra plasma billedet.

Hver producent modificerer og optimerer billedet gennem tilpassede algoritmer og AI teknologi der er implementeret i den chip der styrer billedet. På dette felt er det min opfattelse at Panasonic bare bruger flere målrettede kræfter for at gøre billedet så behageligt, roligt og naturligt som overhovedet muligt. Næst efter Panasonic synes jeg Phillips også gør det ret godt.

Når kildematerialet er i god 1080p eller 4K kvalitet, vil de fleste ikke bemærke så meget, men ligeså snart billedet kommer i en ringe streaming bitrate, ringe opløsning eller bare er optaget med knap så godt kamera, så kræver det mere fra et tv at kompensere på billedkvaliteten.

Min anbefaling er også at du skulle tage skridtet op til 55" og giver det et forsøg.....
Af EKE
#348553
ruma01 skrev: 1. jan 2023, 02:34 Hvor er du fra eke?
Har lige skiftet et Panasonic vt60 ud til et Philips 807, er fuldt ud tilfreds, og mange flere features.
Hvis du bor i nærheden af Næstved er du velkommen til at komme og se hvordan det tager sig ud 🙂
Tak for tilbud. Jeg bor dog ikke lige i nærheden af Næstved.
Af EKE
#348554
IT-Bruger skrev: 2. jan 2023, 12:19 Godt valg, hvis du holder fast i Panasonic da de efter min mening anstrenger sig meget for at undgå et billede der mangler dybde og naturtro bevægelse/farver men bevare flest mulige dyder fra plasma billedet.

Hver producent modificerer og optimerer billedet gennem tilpassede algoritmer og AI teknologi der er implementeret i den chip der styrer billedet. På dette felt er det min opfattelse at Panasonic bare bruger flere målrettede kræfter for at gøre billedet så behageligt, roligt og naturligt som overhovedet muligt. Næst efter Panasonic synes jeg Phillips også gør det ret godt.

Når kildematerialet er i god 1080p eller 4K kvalitet, vil de fleste ikke bemærke så meget, men ligeså snart billedet kommer i en ringe streaming bitrate, ringe opløsning eller bare er optaget med knap så godt kamera, så kræver det mere fra et tv at kompensere på billedkvaliteten.

Min anbefaling er også at du skulle tage skridtet op til 55" og giver det et forsøg.....
Godt at vide. så er Panasonic jo også umiddelbart det rigtige valg, da det er netop nogle af de ting jeg/vi prioriterer. Lige pt. har vi 55'eren på prøve. Så må vi se om det går, og ellers er 48'eren back-up :-).

Indtil videre ret fint tilfreds med billedet. Det er noget helt andet end de LED skærme jeg har set, og er umiddelbart både behageligt at se film på og godt at se sport på. Også om aftenen.
Af EKE
#348557
jkn789 skrev: 30. dec 2022, 13:09
EKE skrev: 30. dec 2022, 08:11
jkn789 skrev: 30. dec 2022, 01:42 vil foreslå du køber 55 tommer og siger til hustruen at I skal give det en uge, og hvis hun derefter ikke kan leve med den størrelse, så må du bytte det til 48 tommer, jeg er meget sikker på at hun ikke vil af med 55 tommer efter en uge.
Fordelen ved at vælge en Panasonic skærm i forhold til andre mærker, er at du bare skal bruge professionel 1 billede profil Til alm brug og dolby vision dark hvis I ser Hdr indhold. Du kan læse test af Panasonic HZ1000 her på siden som minder meget om jz980 og bruge de indstillinger som flatpanels anbefaler, så er du 95 % i mål med et korrekt billede. Panasonic er kendt for deres filmiske billede og det vil du blive glad for når du kommer fra plasma. Jeg skiftede selv fra plasma til oled sidste år og har ikke fortrudt
Er HZ1000 indstillinger repræsentative til JZ1000?
Ja det er samme panel og du sagtens bruge indstillinger fra HZ1000 til Jz1000 eller jz980 og jeg sidder 2.7 meter fra mit 65 tommer uden problemer. Så et 55 tommer bliver ingen problem
Jeg har benyttet HZ1000 indstillingerne. Umiddelbart virker det bestemt ikke helt ved siden af. Dog synes jeg farverne blev lidt underlige/grønlige hvis jeg sætter r-gain til -8. Hvid synes jeg nogle gange kan være lidt intens, og det kan også være lidt til den mørke side på særligt mørke scener. Men overordnet ser det ikke helt skævt ud.
Af jkn789
#348563
du kommer jo fra plasma som ikke har samme lysstyrke som oled og derfor vil hvid være kraftigere, du kan prøve at bruge billede profil professionel 2 om aftenen hvis i kun har hygge belysning. Mener professionel 2 kun skruer ned for lysstyrke fra 60 til 30 og ellers prøv billede profil filmmarker og se hvad i bedst kan lide, eller evt eksperimentere med at skrue lidt ned for lysstyrke på professionel 1 profil og det samme med gain rød som måske skal lidt op. Det vigtigste er at i får et billede som i synes om og der er små panel varianter. Så flatpanels indstillinger er et udgangspunkt
Af Theiswi
#348566
55 tommer oled er meget 'mindre' idag end fjernsyn fra plasmatiden. Der er kun skærm, ingen ramme, ingen højtalere, kun glas.
Prøv at måle bredden, på jeres gamle tv, jeg er sikker på at forskellen ikke vil være voldsom på et nyt, større oled
Af jkn789
#348583
når jeg ser indhold i dolby vision, synes jeg det bliver lidt for mørkt når jeg bruger dolby vision dark profil og har derfor skruet lys op med +3
du kan jo prøve det samme og se om det dur for dig
Af TFL
#348951
Hvad endte det med på denne? Overvejer meget selv at skifte mit gamle 37” PX80 ud og der kan man næsten ikke rigtig tillade sig at lade et tilbud på jz1000 til 6666kr gå forbi. Mest nysgerrig på hvordan det klare sig mht bevægelser i sport 😊
#348953
De individuelle indstillinger for RGB bør man ikke kopiere fra vores anmeldelser, da det vil være dem der er mest variation i fra panel til panel. Hold dig til profil og mere generelle indstillinger.
Af EKE
#348957
Torben Rasmussen skrev: 15. jan 2023, 11:59 De individuelle indstillinger for RGB bør man ikke kopiere fra vores anmeldelser, da det vil være dem der er mest variation i fra panel til panel. Hold dig til profil og mere generelle indstillinger.
Tak, det var jeg ikke klar over.
Af TFL
#349334
Så fik jeg også mit JZ1000, så tak til trådstarter fordi jeg var også meget i tvivl om at skifte mit plasma ud men indtil videre er jeg godt tilfreds.
Eneste anke jeg har er også at hvid kan være alt for dominerende. Måske er det pga Google TV som vil have alt på Dolby Vision selvom signalet ikke er til det (tvivler på at DR udsender i Dolby Vision ;) ). Der skal helt klart leges med nogle billedindstillinger det næste stykke tid :)
Af Beckham
#349340
Hehe...godt du ikke valgte et LCD tv så. Hvid er jo netop en af de områder hvor OLED kæmper lidt. Hvid er klart mere hvid på et LCD tv.