Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347764
Hey,
Skal ud og have nyt tv. Mine krav er:

- 65"
- Max. 10.000,-
- 100/120hz

Vi ser rigtig mange film og serier og vil gerne have et rigtig godt billede. Har I nogle forslag man bør tage med i overvejelserne?

Vi bruger Chromecast med Google TV på vores nuværende tv og har begge Android telefoner, hvis det har noget at sige.
Vi har desuden ikke tv kanaler men streamer fra diverse tjenester.

PFT
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#347774
Velkommen til Daniel :)

Din købssituation falder lige imellem de to store tilbudsperioder, Black Friday og januarudsalget, hvor der ofte er meget at spare på særligt de lidt større og bedre TV. I sidste uge kunne du for 7.999 kroner få et 65" Panasonic JZ980, der hører til oppe i den øverste ende af billedkvalitet på markedet pga. OLED-teknologien. Det skal parres med streamingboks for at få adgang til alle tjenester, men det har du jo styr på. Så dit budget rækker bestemt til et rigtig godt TV.

Lige nu køler markedet af efter Black Friday. Bedste bud er nok 65" Philips OLED856 til 9.777 kroner, som har indbygget Android, men det er restsalg, så jeg ved ikke om der er tale om returvare eller måske demomodel, hvilket jeg ikke vil anbefale.

Det er altid svært at spå, men jeg tror der kommer gode tilbud på 65" OLED TV igen under januarudsalget. Det starter umiddelbart efter juleaften.
#347921
Hej Rasmus,

Fik da aldrig svaret herinde. Vi har besluttet os for at vente til januar udsalget. Men er det OLED vi skal kigge efter? Er det bedre end fx QLED som Samsung leverer?

Har faktisk ikke haft Panasonic i tankerne. Kunne dog være fedt med et tv som kørte Android/Google TV. Det fungerer fint med Chromecast men kunne godt tænke mig at få kablet forbindelse til internettet, så vi kan få det maksimale ud af vores store internetforbindelse og kommende gode billede kvalitet. Giver det mening?

Mvh Daniel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#347922
"QLED" er en marketingbetegnelse for klassiske LCD TV med nogle forbedringer. De kommer i mange varianter lige fra tarvelig billedkvalitet til god billedkvalitet. OLED har ekstremt højt bundniveau (der findes reelt kun to typer OLED-panel, så langt hen af vejen er OLED TV fra forskellige mærker ens) og efter min mening er OLED TV bedre end de dyreste "QLED" LCD TV fra Samsung og TCL, selvom priserne er noget lavere.

Android TV / Google TV findes i OLED TV fra Sony og Philips.

Et alternativ hvis du f.eks. valgte Panasonic er at fortsætte med at bruge Chromecast med Google TV. TV'ets fjernbetjening tænde/slukke og styre Chromecast. Googles fjernbetjening kan også tænde/slukke TV'et og styre lydstyrken.
#347936
Okay, så skal vi have OLED Så langt så godt.

Jeg er mega glad for min Chromecast, men risikerer jeg ikke at miste kvalitet på streamingen når den kører på wifi kontra kablet forbindelse? Hvis nu det fx er et 4K tv og jeg gerne vil se Netflix i fuld opløsning.

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk

Af Beckham
#347954
En kablet forbindelse vil altid være den bedste løsning, men når det er sagt kan du nu også få et super godt 4K\HDR billede med wifi. I hvert fald til en grad hvor den gns. bruger ikke kommer til at mangle noget i kvalitet.
#347959
Beckham skrev:En kablet forbindelse vil altid være den bedste løsning, men når det er sagt kan du nu også få et super godt 4K\HDR billede med wifi. I hvert fald til en grad hvor den gns. bruger ikke kommer til at mangle noget i kvalitet.
Jeg er 100% en gennemsnitsbruger Billede Jeg har bare et voldsomt temperament, når det kommer til buffering Billede

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk

#347962
Rasmus Larsen skrev:Du kan godt få din Chromecast med Google TV på kablet forbindelse. Det kræver tilkøb af en adapter, som Google sælger for 169 kroner: https://store.google.com/dk/product/chr ... en_2?hl=da

Man kan muligvis også bruge andre – jeg har ikke overblikket.
Ja den fandt jeg .. men den har kun 10/100 mbit ethernet .. Lyder ikke af meget til 4k streaming Billede

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#347963
Alle TV-skærme har også 100 Mbps netkort. Det er rigeligt til 4K-streaming :) Du kan se de forskellige tjenesters bitrate, videoformater, lydformater mm. i denne oversigt: viewtopic.php?p=277294#p277294

Apple TV+ er den åbne tjeneste, som kommer højest op i bitrate (men kun hvis man streamer via Apple TV 4K boksen). De bruger variabel bitrate og peaker lidt over 40 Mbps. Lyden er under 1 Mbps.

Allerhøjest kommer Bravia Core, som har et lille udvalg af film fra Sony Pictures. De kommer over 80 Mbps, hvor 100 Mbps netkort ikke rækker. Bravia Core findes kun på Sony TV.
#347964
Jamen så er det jo intet problem

Så er det bare med at holde øje med tilbud til januar. Kan du anbefale nogle jeg skal holde øje med - nogle der evt kunne ryge ned omkring 10k?

Eller noget jeg skal kigge efter, når jeg kigger?

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk

Af Beckham
#348004
DanielFredsgaardJensen skrev: 7. dec 2022, 10:46
Beckham skrev:En kablet forbindelse vil altid være den bedste løsning, men når det er sagt kan du nu også få et super godt 4K\HDR billede med wifi. I hvert fald til en grad hvor den gns. bruger ikke kommer til at mangle noget i kvalitet.
Jeg er 100% en gennemsnitsbruger Billede Jeg har bare et voldsomt temperament, når det kommer til buffering Billede

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk
Tjaaah...kan jo kun tale for mig selv og mit eget setup. Har selv en Sony A80J på wifi og det er MEGET sjældent jeg oplevet noget buffering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#348009
Jeg kører også ren WiFi på mine TV-enheder og streamer 4K med Apple TV 4K uden problemer, men har købt egen router og lavet egen opsætning. Dem fra internetudbyderne er sjældent meget værd.

Dog kan det give knas med enheder såsom Chromecast, som er placeret bag TV'et, der typisk har afskærmning på hele bagsiden.
Af Beckham
#348043
Enig at der kan være problemer med de routere som internetudbyderne kommer med. Den jeg kører med lige nu er dog en helt standard en af slagsen som jeg fik udleveret fra Stofa og det kører helt uden problemer.