Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mads DK
#347587
Hej,
Jer med 65” tv, kan I måle højden fra gulv til øverste kant på skærmen det hvor I har det stående/hængende?
(Jeg ved det er individuelt hvor højt man foretrækker sit tv, hvor højt man sidder i sofaen og så videre)
Takker på forhånd for input :)
#347589
Det er underkanten af dit TV du skal gå efter - og alt efter din høje samt typen/siddehøjden af lænestole eller om du ligger vandret på sofaen så skal du ligge mellem 30-50 cm fra gulv til underkant på Tv´et - prøv med et par mælkekasser eller lign. så du kan finde den højde der passer dig bedst
#347598
Ok tak - men jeg er stadig nysgerrig på hvad I hver især er endt på i praksis i højden. Jeg spørger derfor igen - jer med 65 tommer skærme, hvor højt (målt fra gulvet) er toppen af jeres skærme?
#347601
Det er ca 80-85 cm højt og så kan du jo selv regne højden ud 30-50 cm + 80-85 cm altså et sted mellem 110 og 135 cm alt efter model - du kan måske trække den til 140 cm men så heller ikke mere ellers bliver det ubehageligt at glo på - men igen prøv dig frem det er jo dig der skal kikke på og så kan det jo være ligegyldigt hvad alle andre gør
#347640
Nej, det er midten på skærmen, der skal måles til, så behøver man ikke tænke på skærmens dimensioner og kanter, dog kan de rigtig store skærme, der er ved at dukke op, sikkert godt tåle at blive monteret lidt højere.
Jeg plejer at råde folk til en afstand mellem 100 - 110 cm fra gulv til midten af skærmen, så passer det til de fleste forhold; selvfølgelig skal der huskes at tages hensyn til evt. møbler eller soundbar mm..