Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RigVader
#347568
Hej,

Det lyder måske underligt, men er der nogen der har erfaring for hvor "repræsentativt" det er det er at sætte sig tættere på et mindre tv, for at simulere oplevelsen af at få en større skærm? :)

Jeg står og skal vælge mellem 77" A1 (9999,-) og 65" C1 (7999,-) til min kommende "man cave". Har sat mig tættere på mit nuværende 55" C8, ud fra formlen: Siddeafstand til 77" / 77 * 55 (300 bliver til 214,28).

Har også skåret store stykker pap med cinemascopeliner på og føler mig på nuværende tidspunkt godt på spektret :p Men vil jo helst vælge rigtigt. Siddeafstand bliver nok et sted mellem 250-300 cm.

God aften
#347575
Hvis det overvejende er til film og serier, vil den større skærm afgjort være FEDERE!
At benytte sig af diverse skabeloner mm. giver på ingen måde det rette indtryk, som den ægte vare vil give, når den kommer op på væggen, så glem det og blot vær overbevist om at SIZE matters...

Priserne på 65" LG C1 og Panasonic JZ980 er vist allerede for sent med de gode priser...
Brugeravatar
Af TBC
#347576
Både SMPTE og THX-standarden angiver referenceværdien til at være 40 grader af dit synsfelt, hvis det du jagter er “biografbrug” med optimal indlevelse.

Dvs. at du optimalt skal op omkring 100 tommer skærm hvis du sidder så langt som 3 meter fra skærmen og op i 80 tommer hvis du sidder 2,5 meter fra skærmen. Så jeg ville hoppe på de 77 tommer hvis jeg var dig.

Se: https://www.flatpanels.dk/billeder/tv_s ... _combo.png
Af Beckham
#347584
Vil sige at det også afhænger af hvilket materiale du primært skal se på skærmen. Er det primært 4K\HDR så vil 77" tommer ikke være noget problem på den afstand. Men hvis f.eks. primært er et tv signal du skal se der på, så kan det godt afsløre nogle svagheder i kilden når det kommer så tæt på i den størrelse.
Af RigVader
#347585
Tak for indspark!

Har prøvet at sætte mig tættere på og tror jeg satser på at ramme et sted mellem 30 og 36 grader. Synes måske nok at 40 grader bliver et for stort commitment, til de gange man bare gerne vil slappe lidt af eller er stegt i hovedet :-) Dog lidt i tvivl om hvorvidt det er et spørgsmål om tilvending.

Hælder til A1 da det mest bliver film of serier i bedre kvalitet, samt casual console gaming og lidt flow tv en gang imellem (ingen sport). Men skal lige have målt ordentligt op! I sidste ende bliver det akustikken i rummet der kommer til at bestemme hvor jeg sidder, da det er svært at skrue på :-)